۲۸ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6532081
T T
۰ نفر

کشاورزان خوشه های گندم با کیفیت درو کردند

۲۸ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6532081
کشاورزان خوشه های گندم با کیفیت درو کردند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/28 اقتصاد.گندم.کیفیت تهران - تولید گندم در سال زراعی جاری بدلیل شرایط مطلوب بارندگی و همچنین پشتیبانی وزارت جهادکشاورزی دارای رشد مناسبی بود که منتج به خرید بیش از یازده میلیون تن گندم شد که این محصولات از استانداردهای مناسبی برخوردار بود.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، براساس گزارش وزارت جهادکشاورزی امسال علاوه بر مبارزه با سن گندم در سطح یک میلیون و 150 هزار هکتار (دو برابر سال قبل )، برای مبارزه با زنگ گندم نیز در سطح 700 هزار هکتار اقدام صورت گرفته که اگر این اقدامات انجام نمی شد حداقل 30 درصد کاهش در تولید و خرید گندم رخ می داد.
خاطرنشان می شود خرید گندم در استان های خراسان رضوی، فارس و گلستان که حدود 50 درصد تولید را به خود اختصاص می دهند فاقد هرگونه مشکلی بود و در استان هایی نیز که دچار تنش های طبیعی هستند با برنامه ریزی و مدیریت به موقع از روند مطلوب رشد برخوردار بود.
طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید گندم در برخی استان ها تا 5/54 درصد نیز افزایش داشته که طبق آمارها در استانهای غرب کشور از جمله در استان کردستان با خرید 775 هزار تن نسبت به پارسال 30 درصد و استان همدان نیز با 553 هزار تن نسبت به سال گذشته 5/54 درصد و استان مرکزی نیز با 450 هزار تن خرید نسبت به پارسال 2/28 درصد افزایش داشته است.
با اینکه تولید گندم در سال زراعی جاری از کمیت و کیفیت مناسبی برخوردار بود، اما مسایلی نظیر تحویل ندادن گندم توسط سیلوها، تاخیر در پرداخت وجه کشاورزان، حضور فعال دلالان در کنار سیلوها و ارجاع کشاورزان از یک سیلو به مراکز خرید یا سیلوی دیگر و همچنین پرداخت نشدن کرایه حمل گندم از جمله مشکلاتی بود که تولیدکنندگان این محصول استراتیک در سال زراعی جاری با آن روبرو بودند.
رییس سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با جلوگیری از بیماری زنگ زرد گندم در سال زراعی 88- 87، گفت: در طول سال هایی که سازمان حفظ نباتات در کشور تشکیل شده، این سطح از مبارزه با بیماری زنگ زرد بی سابقه بوده است.
آقارضا فتوحی ادامه داد: در سال جاری در سطحی بیش از 860 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور عملیات مبارزه با بیماری های گندم صورت گرفت که 700 هزار هکتار عملیات مبارزه با بیماری زنگ زرد و 160 هزار هکتار نیز به سایر بیماری های این محصول اختصاص داشت.
به گفته وی سطح زیرکشت گندم در کشور بیش از هفت و نیم میلیون هکتار است که احتمال گسترش بیماری ها و آفات در این اراضی با افزایش رطوبت گسترش می یابد.
رییس سازمان حفظ نباتات گفت: در راستای مبارزه با بیماری های محصولات کشاورزی، اجرای عملیات مبارزه با سن غلات نسبت به سال گذشته حدود دوبرابر گسترش یافته است.
به گفته این مقام مسوول سال گذشته در سطحی بیش از 600 هزار هکتار مبارزه با سن غلات در مزارع کشور صورت گرفت که این میزان درسال جاری به یک میلیون و 150 هزار هکتار افزایش یافت.
فتوحی با اشاره به دستیابی به خودکفایی گندم در سال جاری، گفت: رشد سطح مبارزه با انواع آفات و بیماری ها منتج به افزایش کمی و کیفی تولید این محصول شد.
رییس سازمان حفظ نباتات، تولید گندم در استان های کردستان، همدان و مرکزی را چشمگیر عنوان کرد و گفت: تولید گندم در این استان ها بترتیب ،30 55 و 32 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که این امر بدنبال رشد فعالیت این استان ها در بخش مبارزه با بیماری های گندم صورت گرفت.
اقتصام **ا.د** 1558 شماره 036 ساعت 13:48 تمام
۰ نفر