۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6531881
T T
۰ نفر
تصمیم اوپک، واکنش واقعیات جهانی به تحریم نفت ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/26 سیاسی.ریاست ایران بر اوپک.واکنش رسانه ها.سکوت رسانه ای گروه پژوهش و بررسی های خبری - پیروزی چشمگیر ایران در اوپک و انتخاب به عنوان ریاست این سازمان برای سال 2011 میلادی باعث شد تا رسانه های خبری غرب به سیاست سکوت متوسل شوند. ریاست ایران بر اوپک نشان می دهد که بحث تحریم نفتی آن با واقعیت های دنیای خارج سازگار نیست.
جمهوری اسلامی به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک اکنون پس از 36 سال ریاست بزرگترین سازمان نفتی دنیا را برعهده می گیرد و سید مسعود میر کاظمی وزیر نفت ایران در سال 2011 میلادی، این مسولیت را بعد از وزیر نفت اکوادور پذیرا شود. این اتفاق از این رو اهمیت دارد که نظام سلطه به رهبری آمریکا، تمامی توان خود را برای تحت فشار قرار دادن ایران به دلیل پیشرفت های برنامه هسته ای به کار گرفته است و حضور ایران در این عرصه می تواند قدرت بین المللی و منطقه ای جمهوری اسلامی را بالا ببرد.
بنا بر اعلام روابط عمومی اوپک، این سازمان در یکصد و پنجاه و هفتمین نشست خود با حضور 12 کشور عضو اوپک در وین پایتخت اتریش، ایران را به اتفاق آرا به عنوان رییس اوپک انتخاب کرده است. سمت دبیرکلی سازمان اوپک به صورت دوره ای و برای دو سال تعیین می شود. ایران در سال های اولیه فعالیت این سازمان سمت دبیرکلی را از سال 1961 تا 1964 عهده دار بوده است . تا پایان سال جاری ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور و رئیس اوپک و سید مسعود میرکاظمی، نائب رئیس اوپک دارای این منصب هستند. ریاست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اویک بر اساس حروف الفبا تعیین می شود. بر اساس ماده 10 اساسنامه اوپک، کنفرانس، عالی ترین مرجع سازمان کشورهای صادر کننده نفت است. کنفرانس، متشکل از نمایندگان کشورهای عضو بوده و هر کشور عضو باید در تمام کنفرانس ها شرکت کند.
رسانه های غرب در مقابل این پیروزی سیاسی ایران در شرایطی که هر روز بحث تحریم های آمریکا را مطرح کرده و در مورد تاثیرات آن بزرگنمایی می کنند به سیاست سکوت متوسل شده اند زیرا هر تحلیلی از این ماجرا به معنای اقرار به نقش ویژه ایران در منطقه و در بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت است. این رسانه ها به شکل بسیار جزئی تنها به اصل خبر پرداختند. در شرایطی که جمهوری اسلامی در معرض ادعاهای آمریکا برای تحریم های نفتی قرار دارد بیش از گذشته در بازار نفت تعیین کننده خواهد بود.
بر اساس ماده 15 اساسنامه اوپک، وظایف کنفرانس شامل تنظیم خط مشی کلی سازمان و تعیین راه و وسایل مناسب برای تحقق آن، تصمیم گیری درباره هرگونه درخواست عضویت سازمان، تایید نصب اعضای هیات عامل، راهنمایی هیات عامل درباره ارائه گزارش ها و توصیه ها راجع به هر نوع مسئله و موضوع در جهت مصالح سازمان، بررسی یا تصمیم گیری درباره گزارش ها و توصیه های هیات عامل در زمینه امور سازمان، بررسی و تصمیم گیری درباره بودجه سازمان که به وسیله هیات عامل تقدیم می شود، خواهد بود. با توجه به اهمیت سیاست گذاری های سازمان اوپک بر میزان درآمدهای نفتی کشورهای عضو ، ریاست دوره ای ایران بر این نهاد اقتصادی می تواند تا حدود زیادی بر افزایش یا تعدیل میزان صادرات و یا بالا بردن قیمت نفت اثر گذار باشد.
نشریه صهیونیستی اسرائیل نشنال نیوز با شگفتی از تصمیم 12 عضو اوپک برای واگذاری ریاست آتی این سازمان در سال 2011 به جمهوری اسلامی خبر داد و نوشت: علی النعیمی وزیر نفت عربستان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ریاست سازمان اوپک را در سال آینده برعهده خواهد گرفت.
بنا به اعتقاد تحلیلگران با توجه به بحران های سیاسی و اقتصادی فشرده ای که گریبانگیر اغلب کشورهای دنیا شده است، ریاست ایران بر اوپک در سال 2011 می تواند تاثیر زیادی بر معادلات و مبادلات اقتصاد انرژی جهان داشته باشد. نشست هفته گذشته اوپک در حالی برگزار شد وزرای نفت اعلام کردند این سازمان سهمیه خود را در تولید نفت بالا نخواهد برد و از ضعیف شدن ارزش دلار نگران نیستند.
بنا به گزارش رادیو صدای آمریکا اعضای اوپک پیش از پایان نشست خود بر سر حفظ میزان فعلی تولید نفت به توافق رسیده بودند. همین رسانه دلیل این امر را چنین اعلام کرده است عربستان سعودی که بالاترین ذخایر نفتی را در اختیار دارد با افزایش یکباره قیمت ها موافقت نشان نمی دهد. وزرای نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نشست روز پنجشنبه گذشته خود در وین توافق کردند سطح فعلی تولید نفت را حفظ کنند.
صدای آمریکا گفت: بعد از آن که سازمان کشورهای تولیدکننده نفت در دسامبر سال 2008 تصمیم گرفت تولید روزانه خود را 4 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهد، انتظارها در مورد آنکه اوپک خود را پایبند به سیاستی مشخص بداند، بالا گرفت. شرایط موجود در بازار انرژی این قدرت را به اوپک بخشیده است که تولید خود را بر اساس منافع کشورهای عضو، در مقاطعی کاهش یا افزایش دهد.
قیمت هر بشکه نفت در ماه های اخیر بین 70 تا 80 دلار در نوسان بوده است.
این رسانه با تاکید بر نقش کشور عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت و دارا بودن بالاترین ذخایر نفتی جهان، گفته است این کشور با افزایش یکباره قیمت ها موافقت نشان نمی دهد. اما ایران، ونزوئلا، الجزایر و لیبی با افزایش قیمت نفت موافق هستند و کاهش ارزش دلار و تورم را مبنای توجیه خود برای افزایش قیمت ها می دانند. این در حالی است که تعیین سقف تولید نفت تنها امکان موجود برای کنترل بازار است. سقف رسمی تولید اوپک در حال حاضر بالغ بر 84/24 میلیون بشکه در روز است.
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در دنیا، قیمت 70 تا 80 دلار برای نفت را بهای ایده الی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نام برده و اعلام کرده این کشور هنوز از وضعیت بازار نفت، به رغم نوسانات موجود، رضایت دارد.
* جایگاه سازمانی اوپک اوپک به عنوان یک سازمان طبق اساسنامه اهداف راهبردی را برای خود در نظر گرفته است. این اهداف عبارتند از: ایجاد هماهنگی و وحدت در خط مشی های نفتی کشورهای عضو، تعیین بهترین شیوه ها برای تامین و حفظ منافع فردی و جمعی آن ها، یافتن راه ها و وسایل تامین ثبات بازار نفت، توجه کافی و مستمر نسبت به منافع کشورهای تولیدکننده و حفظ درآمد ثابت برای آن ها، عرضه کافی، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده .
هر کشور عضو اوپک در سیستم رای گیری دارای یک حق رای است و کلیه تصمیمات کنفرانس جز در مورد رویه ها، مستلزم اتفاق نظر و رای کلیه اعضای رسمی است اعضای اوپک شامل 12 کشور مستقل از 3 قاره جهان یعنی ایران، عربستان، کویت ، ونزوئلا، عراق، قطر، الجزایر، اکوادور، لیبی، امارات متحده عربی، نیجریه و آنگولا می شود که در مجموع 79 درصد از ذخایر اثبات شده نفت و گاز و حدود 44 درصد از تولید انرژی جهان را در اختیار دارند.
کارشناسان معتقدند اقتصاد انرژی دنیا بر پایه نفت و گاز بنا شده و سهم زیادی در سبد اقتصادی کشورها دارد و اوپک می تواند به عنوان سازمانی راهبر و مدیریت کننده ، نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری در آن ایفا کند. با توجه به اهمیت سیاست گذاری های سازمان اوپک بر میزان درآمدهای نفتی کشورهای عضو ، ریاست دوره ای ایران بر این نهاد اقتصادی می تواند تا حدود زیادی بر افزایش یا تعدیل میزان صادرات و یا بالا بردن قیمت نفت اثر گذار باشد.
بی بی سی فارسی در این باره نوشت ؟ ایران در سال های گذشته بارها برای به دست آوردن عنوان دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک اقدام کرده بود که هر بار با مخالفت کشورهای عربی به ویژه عربستان مواجه شد.
اگرچه رسانه های غربی ترجیح دادند حداکثر سکوت را در این زمینه اختیار کنند اما افزایش نقش منطقه ای ایران باعث شده است که کشورهای دیگر نتوانند با ریاست ایران بر اوپک مخالفت کنند. کسی در این پیروزی بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی تردید ندارد.
پژوهش 9123**1353 شماره 024 ساعت 12:18 تمام
۰ نفر