۲۴ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6531725
T T
۰ نفر

با اجرای پروژه ایکس 100/

۲۴ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6531725
با اجرای پروژه ایکس 100/ تمام محصولات پراید به استانداردهای ایمنی دست یافتند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/24 اقتصاد.صنعت و معدن.خودروی.استاندارد تهران - معاون کیفیت و مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفت: تمام خودروهای خانواده پراید تا پایان امسال در قالب طرح ارتقای استاندارد موسوم به ایکس 100 به بازار عرضه می شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، مرتضی شفیعی روز شنبه در جمع خبرنگاران با تشریح پروژه پلتفرم ایکس 100 افزود: برای انجام پروژه ارتقای استانداردهای محصولات پراید، تاکنون بیش از 300 میلیارد ریال (30 میلیارد تومان ) هزینه شده است.
وی سپس با بیان اینکه اجرای پروژه ایکس 100 از سال 1386 آغاز شد، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری نیز تغییرات در خطوط تولید و ظرفیت سازی انجام گرفت به طوری که تا پایان امسال تمام محصولات خانواده پراید با پلتفرم ایکس 100 به بازار عرضه می شود.
پروژه ایکس 100 در راستای دستیابی به استانداردهای ایمنی در گروه خودروهای پراید، در گروه خودروسازی سایپا تعریف شد که به صورت مشترک روی تمام خودروهای خانواده پراید از جمله GTX و 141 و 131 و 132 اجرا می شود.
این پروژه مزیت های جدیدی را با ایجاد تغییر تزئینات و تقویت بدنه این خانواده و با توجه به دستیابی به استانداردهای تعریف شده از سوی گروه استاندارد و اداره راهنمایی و رانندگی ایجاد خواهد کرد.
معاون کیفیت و مهندسی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه با ایجاد تغییرات روی پلتفرم پراید، پروژه ایکس 100 تعریف شد، اظهار داشت: در حوزه خودروسازی سواری، از 54 استاندارد اجباری 41 نوع استاندارد ملی مرتبط با خودروهای سواری است که در این پروژه از تعداد استانداردهای اجباری مرتبط با خودرو، حدود 10 استاندارد در مورد خودروی پراید نیاز به ارتقا داشت.
معاون کیفیت و مهندسی سایپا ادامه داد: در این پروژه با ارتقای استانداردها، محصول جدید بتدریج جایگزین پرایدهای موجود می شود تا بتوانیم ضمن مدیریت قیمت و استانداردها ، سهم خود را در بازار حفظ کنیم و ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه ارتقای استانداردهای محصولات جاری خانواده پراید شامل صبا، 132، 141 و نسیم است، اظهار داشت: در محدوده تغییرات مهندسی خودروی پراید، بدنه این خودرو جهت پاسخگویی بدنه به استانداردهای تصادفات تقویت شده و همچنین چراغهای جلو و عقب نیز جهت پوشش استاندادرهای اجباری تغییر کرده است.
شفیعی ادامه داد: در حوزه تزیینات داخلی (تریم ) طراحی بیش از 114 قطعه و مجموعه جدید در بخش تزیینات داخلی و خارجی انجام شده است.
به گفته وی در بحث تولید،به ظرفیت رسانی و به کیفیت رسانی محصول، حدود 30 درصد خطوط تولید بدنه تغییر کرده است.
معاون کیفیت و مهندسی سایپا سپس اضافه کرد: تولید خودروی ایکس 111 پراید به جای خودروی نسیم در سایت کاشان با تولید روزانه 350 دستگاه آغاز شده ، ضمن اینکه خودروی ایکس 132 به جای پراید 132 از اول مردادماه امسال با ظرفیت تولید روزانه 450 دستگاه نیز به بازار عرضه شده است.
شفیعی افزود: همچنین تولید خودروی ایکس 141 به جای پراید 141 در سایت پارس خودرو با ظرفیت 400 دستگاه در روز و همچنین خودروی ایکس 131 به جای صبا در خطوط سایپا و با ظرفیت روزانه یک هزار و 200 دستگاه از ابتدای دی ماه آغاز می شود.
وی سپس در مورد میزان تاثیر این تغییرات بر روی قیمت خودرو تصریح کرد: چون تغییرات انجام شده در حوزه استاندارد و ایمنی است، هزینه ای برای مشتریان نخواهد داشت اما آنچه که به قیمت خودرو اضافه شده است بابت تجهیزات ( آبشن های ) جدیدی است که برروی خودرو نصب شده است.
شفیعی در ادامه اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا حاشیه سود در مورد محصولات جدید را حدود 20 درصد کاهش داده است.
وی همچنین در مورد نصب سیستم ترمز ضد قفل (ABS( برروی خودروهای پراید موجود نیز گفت: خودرویی که در کارگاههایی غیر مجاز به این نوع سیستم مجهز می شود قابلیت ایمنی آن بسیار پایین تر از خودروی قبلی خواهد بود.
معاون مهندسی سایپا افزود: ترمز ABS آبشنی نیست که خارج از خطوط تولید قابل نصب باشد ، چرا که در غیر این صورت آن خودرو ایمن و قابل اطمینان نیست و مردم هم بهتر است که این کار را نکنند.
وی سپس اضافه کرد: خودروهای پراید موجود از ایمنی لازم برخوردار هستند و مطابق با استانداردهای روز تولید شدند، هرچند نمی توان همه آنها جمع آوری کرد، اما جای هیچ گونه نگرانی نیست.
شفیعی همچنین با بیان اینکه خودرو جدید با توجه به تغییرات انجام شده حدود 60 کیلوگرم سنگین تر شده است، گفت: اگرچه خودروی جدید سنگین تر شده است، اما با توجه به افزایش پنج درصدی قدرت موتور، این سنگینی وزن محسوس نیست.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا سایپا به جای این تغییر اقدام به ایجاد خط تولید محصول جدید نکرده است، گفت: با توجه به شرایط پیچیده و متفاوت کشور برای تولید، یکسری مجموعه عوامل وجود دارد که اجازه این کار را به سایپا نمی دهد.
شفیعی افزود: برای ایجاد خط جدید تولید خودرو نیاز به سرمایه گذاری کلانی است که هم اکنون این امکان برای ما وجود ندارد، ضمن اینکه تولید و عرضه خودروی جدید از جمله استراتژی های گروه خودروسازی سایپا است.
وی سپس تصریح کرد تا سال 1395 سبد محصولی سایپا کاملا تغییر خواهد کرد.
معاون مهندسی سایپا نیز در مورد خودروی جایگزین زانتیا گفت: جایگزین این خودرو از سه سال پیش مشخص شده است ، اما با توجه به تغییر قوانین کشور در چند مرحله، این طرح نیز متوقف شد که این موضوع هزینه هایی را به ما تحمیل کرد.
شفیعی بدون ذکر نام خودروی جدید و شرکت سازنده آن افزود: در نهایت دو محصول تحت لیسانس برای جایگزینی خودروی زانتیا در نظر گرفته شده است که طی سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
وی همچنین در مورد خودروی تیبا نیز گفت: برای تولید این خودرو حدود 150 هزار دستگاه در سال ظرفیت سازی شده است، اما افزاش تولید آن به کشش بازار و توان قطعه سازان داخلی بستگی دارد.
شفیعی افزود: این محصول از اول آبان ماه وارد بازار خودرو خواهد شد، ضمن اینکه دستور ارسال این خودرو به نمایندگی ها نیز صادر شده است.
اقتصام ** 1574 1561** شماره 067 ساعت 15:34 تمام
۰ نفر