۲۹ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528500
T T
۰ نفر

پیشنهاد نهاوندیان به دولت

۲۹ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528500
پیشنهاد نهاوندیان به دولت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/29 اقتصاد.بازرگانی.نرخ ارز تهران - رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران از دولت خواست تا در حوزه صادرات بعنوان نخستین دستورکار یارانه به واردات را با اصلاح نرخ ارز متوقف کند .
به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا ، محمد نهاوندیان در دومین همایش صادرات غیرنفتی که با حضوروزیر بازرگانی ، جمعی از مسئولان دولتی وفعالان بخش خصوصی برگزار شد ،اظهار داشت : اعطای یارانه هوشمند به صادرات و بی نیاز کردن صادرات از یارانه ها از دیگرموضوعات اصلاحی است که باید مورد توجه قرار گیرد .
وی در تعریف یارانه هوشمند، گفت: همه کشورها به صادرات یارانه می دهند اما چون این گونه یارانه ها براساس قوانین سازمان جهانی تجارت از اساس ممنوع است دولت ها به گونه ای نامحسوس وارد عمل می شوند تا نتوان براختصاص این نوع یارانه ها ایراد قانونی گرفت.
نهاوندیان ، هزینه در بازارسازی و بازاریابی را نوع دیگری از یارانه به صادرات برشمرد و گفت: دولت ها همکاری های منطقه را توسعه داده ، راه حضور بخش خصوصی را باز کرده و نوعی جهان ناگفته و نانوشته برای شرکت های خود ایجاد می کنند ودر این بازارسازی ها تاسیس مراکز تجاری و تخفیف های نمایشگاهی بسیار مهم است.
رئیس اتاق ایران با اشاره به گسترش تحریم های اقتصادی اظهارداشت : باید با تلاش برای کاهش آثارتحریم صادرکنندگان را به عنوان سرداران مقابله با تحریم باید مورد توجه ویژه قرار داد.
وی شفافیت در قیمت ها را لازمه بی نیازی صادرات از یارانه ها دانست و افزود: باید مشخص شود مسبب افزایش هزینه های صادراتی کیست و هر تصمیمی که هزینه صادرات را بالا ببرد ، جبران کرد.
به اعتقاد نهاوندیان ، باید هزینه تصمیمات اداری و سیاسی بر صادرات و تولید توسط مرجع تصمیم گیرنده پرداخت شود.
وی با بیان اینکه اعتقاد بخش خصوصی از آغاز این بوده که جریان هدفمند کردن یارانه ها باید تولید محور طراحی، اجرا و پیگیری شود، افزود: سهم صنعت و معدن و کشاورزی از مجموع مصرف نهایی انرژی 20 درصد است و این درست نیست که همان حکم مصرف انرژی خانگی بر مصرف انرژی تولیدی اعمال شود.
نهاوندیان با بیان این مطلب که تولید کشور یک مولفه مساعد داشته و آن یارانه انرژی است ، افزود: این که در این مورد فوری عمل کرده و قدرت واکنش ایجاد نکنیم، به تولید لطمه می زنیم و لازم است حکم بخش تولید را متفاوت نگاه کنیم.
وی سپس به آمار مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران به عنوان بدنه کارشناسی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: قیمت برق برای بخش صنعت و معدن 200 و برای بخش خانگی102 بر هر کیلو وات است، بنا بر این یارانه برق در صنعت و معدن 75 و در بخش خانگی 275 است و باید این سیاست قیمت گذاری، تولید محور شود .
رییس اتاق ایران توضیحی درخصوص نرخ گاز نیز گفت : قیمت گاز در بخش صنعت و معدن130 و در بخش خانگی80 است درحالی که در انگلستان قیمت برق برای بخش صنعتی 6 / 8 سنت و برای بخش خانگی9 / 14 و در ترکیه، فرانسه و جمهوری کره نیز بخش صنعت قیمت کمتری را پرداخت می کند که قابل مقایسه با مصرف خانگی نیست .
نهاوندیان تغییرا ساسی در نظام قیمت گذاری انرژی در ارتباط با صنعت راخواستار شد وگفت : دراین مرحله شتابزدگی در افزایش قیمت انرژی برای تولید و حمل و نقل تجاری قابل توصیه نیست و در هدفمند کردن یارانه ها باید مرحله های عمل کرد.
اقتصام 1601 شماره 009 ساعت 10:58 تمام
۰ نفر