۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528372
T T
۰ نفر

اختصاصی / یک مقام مسوول:

۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528372
اختصاصی / یک مقام مسوول: کاهش صادرات نفت ایران سیاسی شده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/26 اقتصاد.نفت.صادرات تهران- نماینده ایران در هیات عامل اوپک ضمن رد هرگونه کاهش صادرات نفت خام ایران گفت: هرسال در دوره تعمیرات پالایشگاهی نفت مازاد ذخیره سازی می شود و برخی این امر معمول در صنعت نفت را سیاسی کرده اند.
محمدعلی خطیبی طباطبایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا باتاکید براینکه وضعیت فروش و صادرات نفت خام ایران عادی و مطالب منتشره درخصوص کاهش صادرات نفت خام ایران به هیچ عنوان صحت ندارد، افزود: وضعیت صادرات و فروش نفت خام ایران نه تنها عادی است بلکه نفت خامهای ذخیره شده نیز به فروش رفته است.
خطیبی به زمان تعمیر پالایشگاه ها اشاره کرد و افزود: در صنعت نفت فصلی از سال به تعمیر پالایشگاه ها اختصاص دارد و به طور معمول شرکتها دوره تعمیرات خود را اعلام می کنند و در ایران نیز به طور عمده فصل تابستان دوره تعمیرات پالایشگاهی است.
به گفته نماینده ایران درهیات عامل اوپک، تعمیرات پالایشگاهی به طورعمده زمانی انجام می شود که تقاضای نفت خام کم است و بازار خیلی رونق نداشته باشد.در دوره تعمیرات پالایشگاه قادر به تصفیه نفت تولیدی نیست و برای لطمه ندیدن تولید، نفت تولیدی ذخیره می شود. پالایشگاه پس از پایان دوره تعمیرات نفت ذخیره شده را تصفیه می کند.
به گفته خطیبی هرسال در این برهه خاص نفت مازاد وجود دارد و این مساله بارها از سوی مسوولان به رسانه های خارجی اعلام شده است ولی برخی رسانه ها این موضوع را سیاسی کرده اند .
نماینده ایران در هیات عامل اوپک در خصوص قیمتهای جهانی نفت گفت: براساس روال معمول تقاضا برای نفت خام در نیمه دوم سال بیشتر است و لذا پیش بینی می شود بهای نفت دردوره مذکور افزایش یابد.
خطیبی بابیان اینکه احتمال می رود قیمتهای نفت در نیمه دوم سال چند روزی با نوسان مواجه باشد اما این نوسان کوتاه مدت خواهد بود، افزود: عوامل دیگری مانند حوادث قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی نیز بر عرضه و تقاضای نفت اثرگذار است.
وی میزان ذخیره سازی، تقاضای فصلی، تقاضا برای نفت خام اوپک و غیر اوپک و برخی شاخصهای اقتصادی را از عوامل قابل پیش بینی اثرگذار بر بهای نفت نام برد.
اقتصام 1053** 1561** شماره 044 ساعت 13:52 تمام
۰ نفر