۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6525173
T T
۰ نفر

در اجلاس وزیران کار آسیا و اقیانوسیه

۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6525173
در اجلاس وزیران کار آسیا و اقیانوسیه وزیر کار برنامه های این وزارتخانه در حوزه اشتغال و تامین اجتماعی را تشریح کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/30 اقتصاد.وزارت کار.سازمان بین المللی کار تهران - وزیر کار و امور اجتماعی ضمن تشریح برنامه های وزارت کار در حوزه اشتغال و تامین اجتماعی، از طرح ارتقا آموزش های فنی و حرفه ای و توانمندسازی جوانان و زنان برای ورود به بازار کار خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی، عبدالرضا شیخ الاسلامی در جمع وزیران کار کشورهای آسیا و اقیانوسیه، افزود: افزایش اعطای اعتبار به بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی حرکت دیگر ایران در جهت تقویت روند اشتغال زایی در کشور بوده است.
وی ادامه داد: از یک میلیون و 800 هزار اعتبار تخصیصی در این زمینه بیش از 230 هزار مورد به زنان اعطا شده همچنانکه تمام زنان روستایی را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده است.
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاستهای توسعه اشتغال و توجه به اقشار آسیب پذیر و بویژه در پاسخ به خطرات احتمالی بحران مالی جهانی، سیاستهای شغلی و تامین اجتماعی ویژه ای را در چند سال اخیر پیگیری کرده که از آن جمله می توان به طرح حمایت و توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد به گفته وزیر کار طرح یادشده به زنان ایرانی و بویژه به زنان سرپرست خانوار در شرایط کنونی اقتصادی کمک ارزنده ای محسوب می شود.
شیخ الاسلامی یادآور شد در تحولی دیگر طرح دولت برای هدفمند کردن یارانه ها بطور جدی در دستور کار است. طرحی که به موجب آن ضمن اصلاح ساختار اقتصادی، هدایت و تخصیص هدفمند یارانه ها به اقشار کم درآمد را در نظر دارد.
وزیر کار توزیع سهام و سود شرکتهای سودآور دولتی تحت عنوان سهام عدالت به کارگران و معلمان و زنان سرپرست خانوار و سایر اقشار آسیب پذیر را از دیگر اقدامات دولت در تسری پوشش حمایتهای اجتماعی و فقرزدایی دانست.
وی در مورد مسایل اقتصاد جهان گفت: بحران مالی سال گذشته در جهان که ریشه در زیاده خواهی نهادهای مالی و اعتباری غرب داشت، به سرعت اقتصاد کشورهای در حال توسعه را در هم نوردید و آسیب های جدی بسیاری را متوجه آنها کرد.
به گفته شیخ الاسلامی، بسیاری از کشورها که هیچ نقشی در ایجاد این بحران نداشتند به دلیل اتکای تنگاتنگ به اقتصاد کشورهای صنعتی غرب آسیب فراوانی دیدند.
وی بیان داشت: دولتهای غربی با تزریق میلیاردها دلار سعی کردند تا خود را از ورطه سقوط نجات دهند و مانع آسیب های جدی تر اقتصادی شوند، اما اقتصاد کشورهای کوچکتر که از منابع مالی کافی برای جبران خسارات بهره مند نیستند، کماکان با عواقب فلج کننده این بحران دست و پنجه نرم می کنند.
وی افزود: در این میان اقشار کم درآمد این کشورها، بیشترین ضربات را از روند جهانی شدن ناعادلانه متحمل شده اند. در بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه زنان بویژه زنان سرپرست خانوار، سالمندان، کارگران موقت و روستائیان بخش وسیعی از جمعیت را تشکیل می دهند و بطور عام در بخشهای غیررسمی و مناطق کشاورزی به کار اشتغال دارند آنها با درآمدی کمتر از دو دلار در روز نقش اندکی در تولید ناخالص ملی کشورهایشان ایفا می کنند.
وزیر کار گفت: این گروه از مردم بیش از سایر اقشار تحت تاثیر بحرانهای مالی و اقتصادی مخرب جهانی که عوامل آن در دست کارتلهای اقتصادی و شرکتهای بزرگ چند ملیتی است می گیرند. حقیقت آن است که برای تامین نیازهای انسان منابع به اندازه کافی وجود دارد اما برای جلوگیری از زیاده طلبی و حرص و آز دنیا طلبان هیچ منبعی یافت نمی شود.
وزیر کار در پایان تصریح کرد صحبت از جهانی عادلانه برای مستضعفان بدون اشاره به دشواری غیرقابل تحمل که مردم مظلوم فلسطین در مواجهه با بی رحمی آشکار رژیم صهیونیستی با آن روبرو هستند ممکن نیست. وظیفه همه است که در این شرایط دشوار حمایتهای معنوی و مادی خود را از مردم فلسطین دریغ نکرده و آنان را برای پایان اشغال و انزوا یاری کنیم.
اقتصام ** 9123 ** 1558 شماره 007 ساعت 09:46 تمام
۰ نفر