۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6521932
T T
۰ نفر
یک دست اندرکار فرش دستباف : فرش ایرانی شهروندان ژاپنی را مجذوب خود کرده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/06 اقتصاد.ژاپن.ایران.فرش توکیو - رییس اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن، گفت: فرش ایرانی به عنوان یک هنر اصیل ، شهروندان ژاپنی را مجذوب خود کرده است.
سید احمد شبیری روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش های دستباف ابریشمی ایران در موزه ابریشم یوکوهاما در مجاورت توکیو پایتخت ژاپن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: فرش های ایرانی دارای اصالت و ماندگاری طولانی هستند که با وجود گذشت زمان همچنان زیبایی و ظرافت خود را حفظ می کنند.
شبیری با اشاره به تلاش های اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن و همکاری خوب سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برای برگزاری نمایشگاه فرش های اصیل ابریشمی ایران در موزه ابریشم شهر بندری یوکوهاما در مجاورت توکیو، اظهارداشت: در موزه ابریشم ژاپن، علاوه بر 20 تخته انواع فرش های ابریشمی تاریخی ایران که برای نخستین بار در خارج از کشور به نمایش گذاشته شده، فرش های دستباف قدیمی و معاصر موجود تجار و بازرگانان ژاپنی برای بازدید علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایرانی، ارایه شده است.
وی، گفت: در این موزه که در نوع خود بی نظیر است، فرش هایی را که شهروندان ژاپنی از نظر طرح، رنگ و سایز خواستار استفاده آن در قسمت های مختلف خانه های خود از جمله در پذیرایی ها، اتاق های موسوم به تاتامی و اتاق خواب هستند را به آنها معرفی کرده ایم.
وی افزود: نمایشگاه فرش های ابریشمی ایران در موزه ابریشم ژاپن در دو طبقه و با مساحت در حدود دو هزار متر مربع تشکیل شده که در طبقه اول برترین فرش های ابریشمی و در مجموع 300 تخته فرش نفیس ایرانی که هر کدام از این فرش ها دارای طرحها و رنگ ها و حتی بافنده مجزا می باشد، به نمایش گذاشته شده است.
رییس اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن، اضافه کرد: در طبقه دوم این مجموعه و در بخش موزه ای آن 20 تخته از فرش های تاریخی و نفیس موزه فرش ایران که بافت شهرهای مختلف کشورمان است به همراه یک تخته فرش ایرانی که بیش از 500 سال قدمت دارد و هر ساله در مراسم بزرگ و سنتی گیون ماتسوری ژاپن به نمایش عموم گذاشته می شود، به نمایش در آمده است.
شبیری با بیان این که سعی شده است تا در این نمایشگاه زمینه های تبادل فرهنگی و هنری میان ایران و ژاپن را با استفاده از طرحها و نقش ها و عکس های مشابه به نمایش بگذاریم، گفت: دانش آموزان مدارس هنر و دانشجویان و اساتید دانشگاه های هنر، طراحی، مد، کیمونو و سیلک ژاپن برای بازدید از این نمایشگاه ابراز علاقه کرده اند.
وی یاد آور شد : در راستای شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی و جذب بازدیدکنندگان از نمایشگاه فرش های دستباف ابریشمی ایران، در تمامی روزنامه های ژاپنی برای شرکت در این نمایشگاه و تماشای هنر دیرینه ایرانی تبلیغ شده است.
وی، گفت: در این نمایشگاه به شهروندان ژاپنی در خصوص فرهنگ نگهداری فرش، مرمت و بازسازی فرش های دستباف ابریشمی و این که فرش یک سرمایه است و با وجود گذشت زمان از بین نمی رود، آموزش هایی توسط اساتید و کارشناسان بخش های مرتبط با هنرصنعت فرش همانند رفوگری، پرداخت و مرمت فرش های اصیل ایرانی ارایه می شود.
شبیری، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه ، زمینه گسترش بیش از پیش صادرات فرش ایرانی به ژاپن را که هم اینک ششمین بازار هدف صادرات فرش دستباف ایرانی به خارج از کشور محسوب می شود را فراهم کند.
بنابر گزارش های منتشر شده در سال گذشته (1388) در مجموع در حدود 500 میلیون دلار انواع فرش های دستباف ایرانی به خارج از کشور صادر شده است که از این میزان 19 میلیون و 200 هزار دلار به صادرات فرش به ژاپن اختصاص داشته است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اعلام این مطلب که بازار ژاپن از پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات انواع فرش های دستباف ایرانی برخوردار است، تاکید کرده که این نمایندگی از فراهم کردن بسترهای لازم در راسای افزایش میزان صادرات فرش های ایرانی به این کشور حمایت می کند.
آساق 1332**280** شماره 036 ساعت 12:28 تمام
۰ نفر