۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6521249
T T
۰ نفر
آیت الله مکارم شیرازی:صرفه جویی در مصرف آب یک وظیفه شرعی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/26 اجتماعی.مکارم شیرازی.قم قم-حضرت آیت اللهناصر مکارم شیرازیازمراجع عظام تقلید تصریح کرد: با توجه به کم آبی شدید در قم، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده صحیح از این مایع حیاتی وظیفه شرعی و مسئولیت همگانی است.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،وی در دیدار با اعضای کمیته انسجام بخشی وزارت نیرو درقم خاطرنشان کرد:به دودلیل مردم باید مردم در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند یکی این که در شرع اسلام اسراف حرام است و دیگر اینکه در زمان هایی که اسراف باعث ضرر به دیگران می شود باید این مساله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دراسلام هیچکس حق ندارد به کسی زیان برساند، اظهارداشت: اگر مصرف بیش از اندازه آب و برق باعث ضرر به دیگران شود مسئولیت شرعی دارد و کسی که به این کار اقدام کند باید در روز قیامت پاسخگو باشد.
آیت الله مکارم شیرازی گفت:درشرایطی که با مشکل کمبود آب و برق مواجه ایم مردم باید به عنوان یک وظیفه شرعی مراقب نحوه استفاده خود از آب و برق باشند.
وی گفت:برخی از مردم تصور می کنند با خاموش کردن یک چراغ اتفاقی نمی افتد در حالیکه هر فرد با خاموش کردن یک لامپ، اثر فوق العاده ای در صرفه جویی و کاهش مصرف کل جامعه دارد.
وی افزود: باید با محاسبات مختلف برای مردم تشریح کرد که اگرهرکس در خانه خود چراغی را خاموش کند در کشور به رقم بالایی می رسد که این مهم در مساله آب هم صدق می کند.
آیت الله مکارم شیرازی بااشاره به اینکه مردم باید بدانند خاموشی ها و همچنین جیره بندی آب مساله ساده ای نیست، خاطرنشان کرد: ممکن است این موارد در مواقع حساس جان انسانها را به خطر بیندازد و این مهم ضرورت استفاده درست از آب و برق را دوچندان می کند.
وی گفت: باید در این زمینه اطلاع رسانی قوی شود تا مردم در استفاده از آب احساس مسئولیت کنند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: با توجه به اینکه در هیچ سالی در استان قم کم آبی به این میزان نبوده است باید به اشکال مختلف بویژه ازطریق صداوسیما، سخنرانی ها و آگهی ها، مردم را ازاین موضوع آگاه کنیم تا آنان هر چه بیشتر در مصارف خود مراقب باشند.
وی گفت: وزارت نیرو در بخش آب و برق در سال گذشته خوب عمل کرد به گونه ای که در این موارد برای مردم مشکلی پیش نیامد و رضایت مردم جلب شد. 550/ شماره 039 ساعت 13:51 تمام
۰ نفر