۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6513134
T T
۰ نفر

اختصاصی ایرنا/

۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6513134
اختصاصی ایرنا/ جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در کریدورتراسیکا دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/26 اقتصاد.راه و شهرسازی.کریدرو تراسیکا پیرانشهر، مهاباد- معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در کریدور تراسیکا بسیار مهم و محوری است.
شهریار افندی زاده، روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران برای فعال ساختن بیش از پیش نقش خود در این کریدور که جزو یکی از کریدورهای مهم شرق به غرب است و کشورهای شرق آسیا را به اروپا متصل می کند، با تمام توان تلاش می کند.
وی گفت: با توجه به اینکه در هشتمین اجلاس تراسیکا، ایران محور ترانزیت و تردد 14کشور عضو کریدور شده و شاخه جنوبی آن نیز از ایران عبور می کند، از این رو باید نقش محوری خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.
افندی زاده ادامه داد: اتصال ترکمنستان به ایران و ایران به ترکیه شاخه جدیدی از این کریدور است که ایجاد آن موجب کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان برای استفاده کنندگان از آن می شود.
وی گفت: در همین زمینه، جمهوری اسلامی ایران در حال فعال ساختن این شاخه از کریدور بوده و در زمان حاضر در حال مهیا ساختن امکانات و تجهیزات لازم و مورد نیاز در مرز ایران با ترکمنستان و ایران با ترکیه است.
افندی زاده، موقعیت ایران را یک موقعیت ویژه بین آسیا و اروپا عنوان کرد و افزود: با عضویت ایران در کریدور ترسیکا مسیر قبلی این کریدور که از دریای خزر و دریای سیاه بود تغییر و به جمهوری اسلامی ایران انتقال خواهد یافت.
وی، کشورهایی که عضو کریدور تراسیکا هستند را حدود 14 کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این کشورها به طور عمده کشورهای سی آی سی، ایران ، ترکیه و کشورهای قفقاز و اروپایی را شامل می شود.
افندی زاده اظهار امیدواری کرد: با فراهم ساختن زیرساخت های لازم در این زمینه کشورمان بتواند نقش محوری را در این کریدور ایفا کرده و حجم زیادی از ترانزیت کشورهای شرق آسیا به اروپا را بر عهده بگیرد.
وی همچنین با اشاره به بهره برداری از سالن تجاری پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر پیش بینی کرد: با تکمیل زیرساخت های این پایانه، تمرچین به یکی از پایانه های مرزی و فعال کشور مبدل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای شرکت در آیین بهره برداری از مرحله نخست طرح جامع پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر به استان آذربایجان غربی سفر کرده است.
کریدور تراسیکا (اروپا - قفقاز - آسیا) پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1993به عنوان یک مسیر ترانزیتی مطرح و در سال 1998 با هدف توسعه روابط اقتصادی، حمل و نقلی و تجاری کشورهای حوزه دریای سیاه، قفقاز و حوزه دریای خزر راه اندازی شد.
کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه ، گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران اعضای این کریدور به شمار می روند.
ایران به عنوان تنها مسیر جاده ای این کریدور امکان دسترسی کالاهای اروپایی به کشورهای آسیای میانه و در نهایت چین را فراهم می سازد.
تراسیکا همچنین به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است.
584/645/587 شماره 077 ساعت 19:01 تمام
۰ نفر