۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506889
T T
۰ نفر

اختصاصی/

۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506889
اختصاصی/ میزان صادرات پسته ایران در سال گذشته بیش از 150 هزار تن بوده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/15 اقتصاد.کشاورزی.پسته تهران - مدیرکل دفتر میوه های وزارت جهاد کشاورزی، پسته ایرانی را با کیفیت ترین نوع پسته در جهان برشمرد و گفت: میزان صادرات پسته ایران در سال گذشته بیش از 150 هزار تن بوده است که از لحاظ وزنی نسبت به سال ، 88 26 درصد رشد را نشان می دهد.
سید رحمت الله پریچهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پسته آمریکایی از لحاظ کیفیت با پسته ایرانی قابل مقایسه نیست افزود: به دلیل کیفیت بالای پسته ایرانی، تحریم ها تاثیری بر میزان صادرات این محصول به بازارهای جهانی نداشته است.
وی اظهارداشت: علی رغم تبلیغاتی سوء شرکت پارامونت که تولیدکننده پسته آمریکایی است، سال گذشته ایران نخستین تولیدکننده پسته در جهان بوده است.
مدیرکل دفتر میوه های وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته بازرسان بهداشت اتحادیه اروپا در بحث سم افلاتوکسین پسته به مدت 10 روز به ایران سفر کردند که در این ارتباط تمامی باغات تولیدکننده پسته، ترمینالهای ضبط پسته و گمرک کشور را مورد بازدید قرار دادند.
پریچهر ادامه داد: براساس گزارش بازرسان اتحادیه اروپا، صنعت پسته ایران طی پنج سال گذشته از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی گفت: اتحادیه اروپا در خصوص واردات پسته به این کشور مقررات سختگیرانه ای را دنبال می کند که بازدید این اتحادیه از ایران باعث شد تسهیلاتی را در خصوص صادرات پسته ایرانی به اروپا قائل شوند.
وی تصریح کرد: تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گمرکات، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، اتاق بازرگانی، دفتر امور میوه های وزارت جهاد کشاورزی و انجمن پسته ایران در روند تولید و صاردات این محصول همکاری خوبی را با یکدیگر داشته اند.
مدیرکل دفتر میوه های وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین تولید پسته کشور پایین است گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان پسته در مناطق مرکزی کشور به خصوص استان کرمان با بهره گیری از سیستم آبیاری نوین با مشکل کمبود و خشکی منابع آب در این استان ها مواجه هستند.
پریچهر با بیان اینکه 70 درصد پسته کشور در استان کرمان تولید می شود اظهارداشت: چندین سال است که تولیدکنندگان پسته در کرمان با مشکل خشکسالی روبرو هستند.
وی ادامه داد: پسته کاران به طور صرف با آبیاری موقت درختان پسته به دنبال جلوگیری از خشکیدگی درختان در این منطقه هستند تا امکان تولید پسته برای سالهای بعد نیز وجود داشته باشد.
وی به خشکسالی و کمبود آب مناطق مرکزی کشور اشاره کرد و گفت: در صورت رفع مشکل کم آبی پتانسیل تولید پسته در کشور وجود دارد، این در حالی است سال گذشته 13 تن پسته توسط تولیدکننده برتر کشور تولید شد.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید و ارتقا کیفیت پسته کشور، تمهیداتی همچون بهره مندی باغات پسته از سیستم آبیاری نوین و اصلاح باغات در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار دارد.
مدیرکل دفتر میوه های وزارت جهاد کشاورزی به استقرار سیستم GAP در باغ های پسته اشاره کرد و گفت: استقرار این سیستم در باغهای پسته، موجب مدیریت کف باغ، کاهش میزان سم و کود، مبارزه با آفات و بیماریها، هرس به موقع و برداشت زودرس محصول به منظور کاهش سم آفلاتوکسین می شود.
اقتصام 1319**9186** شماره 082 ساعت 19:51 تمام
۰ نفر