۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506532
T T
۰ نفر

در مراسم روز صنعت و معدن اعلام شد/

۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506532
در مراسم روز صنعت و معدن اعلام شد/ غضنفری: با ادغام وزارتخانه ها، خدشه ای به حوزه تولید وارد نمی شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/11 اقتصاد.غضنفری.وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تهران - سرپرست وزارت صنایع و معادن در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن، تولید را مبنای فعالیت وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت : قرار نیست هیچ خدشه ای به حوزه تولید وارد شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی غضنفری روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن که با حضور رییس جمهوری و مشارکت جمعی از فعالان بخش خصوصی، تشکل های صنعتی و معدنی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، صیانت از بنگاه های موجود، باقی ماندن سازمان های توسعه ای در وزارتخانه جدید، تعاملات بیشتر برای جذب سرمایه داخلی و خارجی و حمایت از مصرف کنندگان را از محورهای اصلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.
سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: حرکت در افق برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 30 ساله جمهوری اسلامی، برنامه ریزی به منظور تکمیل ظرفیت های مورد نیاز کشور و صنایع پایه و استراتژیک، افزایش توان صادراتی محصولات تولیدی، افزایش بهره وری بخش تولید از طریق اصلاح ساختار از جمله برنامه های آتی بخش صنعت و معدن است.
وی با بیان اینکه مزیت های تولید باید منجر به صادرات شود، افزود: تولید صادراتی ماندگاری کالای ایرانی را در سایر کشورها تضمین می کند ضمن اینکه مدیریت واردات و کاهش قیمت تمام شده بیش از گذشته در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مبنای فعالیت خواهد بود.
سرپرست وزارت صنایع و معادن سپس ملاحظه حقوق مصرف کننده از سوی تولیدکننده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر تولیدکننده داخلی کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش را رعایت کند، آنگاه به هیچ عنوان مصرف کننده به سراغ کالای مشابه خارجی نخواهد رفت.
وی تاکید کرد: حفظ حقوق مصرف کننده از وظایف وزارتخانه جدید است و همه باید به عنوان رکن اصلی آن را بپذیریم.
غضنفری با اشاره به برنامه ریزی 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری اظهار داشت: از این میزان، 14 میلیارد دلار مربوط به بخش صنعت، 5/3 میلیارد دلار برای معدن و 14 میلیارد دلار برای حوزه پتروشیمی در نظر گرفته شده است که برنامه ای بلندپروازانه محسوب می شود و امیدواریم وزارتخانه جدید بتواند در رسیدن به این اهداف موفق باشد.
سرپرست وزارت صنایع و معادن سپس گفت: باید همه با برنامه ریزی و تدابیر مناسب، آرزوی رهبر معظم انقلاب برای بسته شدن چاه های نفت را محقق کنند و محور اصلی تولید برای صادرات باشد.
غضنفری افزود: با توجه به تاسیس وزارتخانه جدید و حمایت های ویژه ریاست جمهوری، به طور حتم منویات رهبر معظم انقلاب برای رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی و رسیدن صادرات 45 میلیارد دلاری در سال جاری محقق می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آماری در ارتباط با سرمایه گذاری، صادرات صنعتی و تولید مواد معدنی پرداخت و افزود: امیدواریم آمارهای مستندتری را در آینده با تایید مرکز آمار ایران ارایه دهیم تا از اعتباربخشی لازم برخوردار باشد، زیرا که بیان آمارها از منابع متعدد، رسیدن ما را به اهداف برنامه ای کند می کند.
سرپرست وزارت صنایع و معادن ادامه داد: بخش صنعت و معدن پیشقراول پیشرفت کشور محسوب می شود و هم اکنون 23 درصد از تولید ناخالص داخلی به طور مستقیم به این حوزه وابسته است که با 17 درصد سهم بازرگانی، در مجموع 40 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به دو حوزه صنعت و بازرگانی می شود.
غضنفری با بیان این جمله که باوجود برخی محدودیت ها و بحران جهانی، حوزه صنعت در سال های اخیر رشد خوبی داشته است، عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن طی پنج سال گذشته نسبت به مدت مشابه، 93 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که این رقم در فاصله سال های 78 تا 83، 14 هزار و 700 میلیون تومان برآورد شده بود که این مقایسه نشان از رشد حدود 6 برابری (530 درصد رشد) دارد.
وی در ادامه به مقایسه تعداد پروانه های صادره در سال های 84 تا 89 نسبت به مدت مشابه قبل از آن پرداخت و گفت: در این دوره تعداد پروانه های صادر شده 48 هزار و 500 مورد بود که از رشد 64 درصدی حکایت دارد؟ در حالی که این رقم در سال های 78 تا 83، 29 هزار و 500 مورد بوده است.
سرپرست وزارت صنایع و معادن رسیدن به ظرفیت های بالای تولیدی در صنایعی همچون فولاد، سیمان، سنگ آهن، محصولات فولادی و... را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: تولید فولاد از 10 میلیون تن در آغاز دولت نهم به 20 میلیون تن در زمان حاضر رسیده است.
غضنفری با اشاره به بهره برداری سه طرح بزرگ سیمان طی هفته صنعت و معدن، افزود: ظرفیت سیمان در آن زمان 34 میلیون تن بود که هم اکنون 72 میلیون تن ظرفیت نصب شده وجود دارد.
به گفته وی، تولید سنگ آهن در حال حاضر به 27 میلیون تن رسیده است و محصولات فولادی با رشد 12 درصدی از 16 میلیون تن در سال 83 به 28 میلیون تن در حال حاضر ارتقا یافته است.
سرپرست وزارت صنایع و معادن اضافه کرد: فلزاتی همچون مس، آلومینیوم، سیمان، انواع خودرو سواری، محصولات پتروشیمی به ترتیب 5، 9، 18، 14 و 15 درصد رشد داشته اند.
به باور غضنفری، رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی در سال های اخیر بیانگر این موضوع است که سرمایه ها به طور کامل در حوزه صنعت و معدن در مسیری درستی قرار گرفته و تولید نیز در صحنه ملی نتایج خوبی را به همراه داشته و آمادگی برای ورود به بازارهای جهانی فراهم است.
وی در ادامه سرمایه گذاری بخش معدن را نیز یادآور شد و گفت: در فاصله سال های 78 تا 83، مجموع سرمایه گذاری در بخش معدن 18 میلیارد دلار بود، حال آنکه این رقم در فاصله سال های 84 تا 89، به 86 میلیارد دلار (370 درصد رشد) یعنی رشد چهار برابری رسید.
سرپرست وزارت صنایع و معادن در ادامه به موضوع هدفمندسازی یارانه ها و بسته های حمایتی پیش بینی شده نیز اشاره کرد و گفت: تعداد بنگاه های مشمول بسته های حمایتی 12 هزار بنگاه در قالب 25 رشته صنعتی است.
به گفته غضنفری، خط اعتباری انرژی محور مهمی است که در بسته های حمایتی پیش بینی شده و بر همین اساس از 6 هزار بنگاه ثبت نام قطعی به عمل آمده و برای 3 هزار و 500 بنگاه قرارداد منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور تقریبی همه بنگاه های پرمصرف از تسهیلات این طرح استفاده کردند ضمن اینکه این تعداد بنگاه حدود 70 درصد مصرف انرژی بخش صنعت را به خود اختصاص می دهد.
سرپرست وزارت صنایع و معادن با اشاره به کمک بلاعوض برای توازن در هزینه بنگاه ها اظهار داشت: جهت بازسازی و تکمیل بنگاه ها، حدود دو هزار واحد ثبت نام قطعی کرده و به بانک ها نیز معرفی شده اند تا تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.
غضنفری درباره مولدهای ترکیبی برق و گرما نیز توضیح داد: از 300 واحد ثبت نام شده است.
وی در ادامه، پیگیری گازرسانی به واحدهای صنعتی، استفاده از ظرفیت های استانی و اجرای قانون هدفمندی، پیگیری جدی استان ها در پرداخت حقوق برق و گاز و بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطا شده را از وظایف مورد تاکید برای روسای سازمان های استانی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی برشمرد.
سرپرست وزارت صنایع و معادن در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج سفرهای ستاد تسهیل که با هدف امور پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی با اختیارات هیات دولت برگزار می شود، پرداخت.
غضنفری در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های مناسبی در قانون بودجه برای حمایت از واحدهای تولیدی پیش بینی شده است، گفت: به جز منابع قانونی، همچنین ظرفیت های دیگری نیز برای واگذاری به شرکت ها در نظر گرفته شده است.
وی به دستور ویژه رییس جمهوری طی هفته اخیر مبنی بر تخصیص 10 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای حوزه صنعت و معدن به صورت وام ارزان قیمت اشاره کرد و افزود: همچنین دکتر احمدی نژاد اعلام کردند 20 هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانک های عامل به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد تا علاوه بر اجرای بسته های حمایتی و پروژه های زیرساخت، زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی در حوزه تولید فراهم شود.
سرپرست وزارت صنایع و معادن از ادغام به عنوان حرکتی بسیار مهم برای رشد و اعتلای تولید و تجارت کشور نام برد و گفت: تولید به بلوغ و کمال خوبی رسیده و می تواند بازار را از مرزها فراتر برده و رقابت را در سایر کشورها پیگیری کند.
غضنفری تاکید کرد: یکی از گلوگاه های مهم تولید، مشتری و بازار است.
تکنولوژی و بازار را می شود تدارک دید اما در مورد بازارهای هدف این گونه نیست.
وی ابراز امیدواری کرد ادغام، ارزآوری، کیفیت برتر و برون گرایی تولید را در پی داشته باشد.
دراین مراسم همچنین با حضور سرپرست وزارت صنایع و معادن برگزیدگان بخش صنعت و معدن مورد تقدیر قرار گرفتند .
براین اساس از مجموع برگزیدگان در بخش صنعت ، 28 واحد صنعتی نمونه ، چهار پیشکسوت صنعتی و یک چهره ماندگار معرفی شدند.
همچنین در بخش معدن نیز، 9 واحد نمونه معدنی و 9 واحد صنایع معدنی ، 2 مکتشف ، سه پیشکسوت و یک چهره ماندگار معدنی نیز مورد تقدیر قرارگرفتند .
دراین مراسم همچنین2 واحد صنعتی معدنی نمونه آماری ، 2 مرکز تحقیق و توسعه ، 2 طرح نمونه کشوری ، 2 مرکز پژوهش صنعتی معدنی، 2 مرکز فنی و مهندسی و 3 شهرک صنعتی نمونه معرفی شد .
همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاه عکس دستاوردهای صنعتی و معدنی کشور نیز برپا بود.
یادآور می شود: همزمان با هفته صنعت و معدن 464 طرح صنعتی و معدنی در سراسر کشور به بهره برداری رسید که این طرحها با مجموع سرمایه گذاری سه هزار و 400 میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش از 51 هزار نفر مورد بهره برداری قرار گرفتند.
اقتصام 9170**1601** ** 1574 شماره 092 ساعت 17:54 تمام
۰ نفر