۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506484
T T
۰ نفر

مدیر عامل بورس تهران:

۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506484
مدیر عامل بورس تهران: پذیره نویسی امید، یک تامین مالی بی سابقه در بورس تهران بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/11 اقتصاد.بورس.پذیره نویسی تهران- مدیر عامل بورس تهران گفت: فروش پنج هزار میلیارد ریال سهام شرکت سرمایه گذاری امید برای نخستین بار در بورس اوراق بهادار تهران، بیانگر توان بالای تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین >الملل بورس تهران، حسن قالیباف اصل مالی را وظیفه اصلی بورس عنوان کرد و افزود: ما در این رویداد دیدیم که بازار سرمایه به خوبی توانست یک فعالیت اقتصادی را تامین مالی کند و آن معامله ای که یکشنبه گذشته انجام شد، در اصل پذیره نویسی سهام بود.
وی بیان داشت: این رویداد، یک معامله ثانویه نبود بلکه پذیره نویسی سهام جدید امید است که سلب حق تقدم شده بود و دربازار عرضه شد و این شرکت توانست 500 میلیارد تومان پول که عدد بزرگ و قابل توجهی است از طریق بازار سرمایه، تامین مالی کند که مستقیم به حساب شرکت واریز شد.
سخنگوی بورس تهران بر فرآیند کوتاه مدت تامین مالی از طریق بورس تاکید کرد و افزود: از زمان ارایه درخواست سرمایه گذاری امید در اوایل سال جاری به سازمان بورس تا انجام این فرآیند در روز یکشنبه پنجم تیر ماه، سه ماه زمان صرف شد، در حالی که تامین مالی از بازار پول و سایر منابع، برای یک چنین حجمی از سرمایه، بین 2 تا پنج سال طول می کشد.
مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد این اتفاق در تاریخ بورس اوراق بهادار تهران بی سابقه بوده و تا کنون چنین حجمی از تامین مالی در بازار سرمایه صورت نگرفته است و گفت: بازار با علم به بیانیه ثبت و اجرای طرح توسعه، اقدام به خرید کرد و در این تامین مالی یک شرکت سهام فروخت و سهامداران خریدند و پذیره نویسی در قالب یک رقابت صورت گرفت به طوریکه دو برابر عدد معامله در بازار کشش وجود داشت.
سخنگوی بورس تهران به پتانسیل های بازار سرمایه در تامین مالی اشاره کرد و اظهار داشت: پتانسیل های تامین مالی بازار سرمایه زیاد است، در این رخداد، حجم تقاضای بازار دو برابر این عرضه بود و اگر ناشر می خواست دو برابر مبلغ فوق را هم می توانست تامین مالی کند .
قالیباف اصل بر ظرفیت بالای بورس در تامین مالی تاکید و به ناشران بورسی توصیه کرد: شرکت های پذیرفته شده در بورس از این فرصت های تامین مالی در بورس استفاده کنند و ناشرانی که طرحهای توسعه، پروژه های مناسب و دارای توجیه اقتصادی دارند، می توانند از پتانسیل های تامین مالی از طریق بازار سرمایه بهره مند شوند.
مدیر عامل بورس تهران به تنوع تامین مالی در بورس اشاره کرد و افزود: تامین مالی روش های گوناگونی دارد و فقط در این روش خلاصه نمی شود. شرکت ها می توانند به ارزش بازار یا ارزش اسمی افزایش سرمایه دهند.
وی ادامه داد: همچنین اوراق مشارکت منتشر و در بازار پذیره نویسی کنند، چون همین قیمت معینی که در سلب حق تقدم امید انجام شد را می توان روی سهام اوراق بدهی و مشارکت هم به کار برد. همچنین شرکت ها می توانند از صکوک استفاده کنند که ابزار به طور نسبی جدیدی می باشد، به هرحال تنوع و پتانسیل های تامین مالی در بازار سرمایه زیاد است.
اقتصام 1319**9123 شماره 044 ساعت 13:43 تمام
۰ نفر