۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506480
T T
۰ نفر

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس:

۱۱ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6506480
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس: توسعه اشتغال مانع قاچاق کالا می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/11 اقتصاد.همایش.قاچاق کالا تهران - رئیس کمیسون اقتصادی مجلس بیکاری را یکی از علل قاچاق کالا به کشور برشمرد و گفت: توسعه اشتغال مشروع می تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، غلامرضا مصباحی مقدم روز شنبه در همایش دو روزه علمی - تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز علل قاچاق ، راه های پیشگیری، مبارزه و آثار اقتصادی و اجتماعی قاچاق کالا را بر شمرد.
وی بابیان اینکه تفاوت قیمت بین داخل و خارج ریسک پذیری قاچاق را توجیه می کند، افزود: ضروری است که تفاوت قیمت کالا کاهش یابد و اصلاح قیمت ارز باعث شده که قاچاق ارز کاهش یابد ، اما هنوز قطع نشده است.
به گفته ی مصباحی مقدم بالا بودن نرخ تعرفه گمرکی از دیگر علل قاچاق کالا به کشور است که باید در جهت بهینه شدن آن گام برداریم.
وی با اشاره به موضوع فساد اداری گفت: علیرغم تلاش های بسیار زیادی که در گمرکات و نیروهای انتظامی انجام می شود ، در برخی از گمرکات و نیروهای انتظامی مستقر در گمرک و مرزها فساد به چشم می خورد که در مصوبه مجلس در خصوص مبارزه با قاچاق کالا به آن پرداخته شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید مشوق هایی برای نیروهایی که در گمرکات و نیروهای انتظامی مستقر در مبادی ورودی کشور فعالیت می کنند، در نظر گرفته شود، کمبود امکانات و نیروی انسانی در مبادی ورودی را یکی دیگر از عوامل بروز قاچاق کالا به کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه کمبود برخی از امکانات نظیر اشعه ایکس برای کنترل واردات کالا به کشور یکی دیگر از علل بروز قاچاق کالا به کشور به شمار می رود، گفت:سودجویی قاچاقچیان ،نبود امکانات آموزشی و مراقبت های اخلاقی از دیگر موارد علل بروز قاچاق کالا به کشور است و برای این مهم باید کلاسهای آموزش اخلاقی در جلوگیری از پدیده قاچاق کالا صورت گیرد.
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس عدم سهولت تجارت رسمی و وجود هزینه های اضافی را از علل افزایش قاچاق کالا به کشور عنوان و تاکید کرد: باید جلوی مبادی غیر رسمی که کالا از آن مبادی وارد کشور می شود، گرفته شود و دولت در این زمینه می تواند کارهای زیادی انجام دهد.
وی درخصوص پیشگیری از قاچاق کالا گفت: مدیریت تقاضا و فرهنگ سازی باید برای جلوگیری از ورود قاچاق کالا انجام شود. هم اکنون تمایل به خرید کالای خارجی در کشور بالا است ، حتی بسیاری از کالاهای ایرانی به دلیل داشتن مارک خارجی خریدار دارد ، که باید برای این مهم فرهنگ سازی شود.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از قاچاق کالا باید از ماندگاری افراد در مبارزه با قاچاق جلوگیری شود، افزایش نظارت و بازرسی را از دیگر موارد عنوان کرد.
به گفته ی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین باید هماهنگی با کشورهای طرف بازرگانی با ایران انجام شود تا بتوان جلوی ورود کالا به کشور را گرفت.
وی افزود:هم اکنون امکانات کافی برای مبارزه باقاچاق کالا در مبادی هوایی ، دریایی و زمینی در اختیار نداریم که باید در جهت تامین آنها گام برداریم.
مصباحی مقدم در خصوص لایحه مبارزه با قاچاق کالا در مجلس گفت: هم اکنون لایحه مبارزه با قاچاق کالا در مجلس به تصویب رسیده است ، که در صورت تائید شورای نگهبان به شکل اصل 85 در اختیار کمیسیون اقتصاد مجلس قرار می گیرد ** آثار اقتصاد قاچاق مصباحی مقدم از مهمترین آثار اقتصاد قاچاق در کشور را نپرداختن حقوق عمومی عنوان و تاکید کرد: با توسعه قاچاق کالا ، قانون شکنی در کشور رواج می یابد. در سال 1388 برابر با 19 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شد که در دوره های بعدی این میزان به 6.14 میلیارد دلار کاهش یافت.
به گفته ی وی، توسعه ی قاچاق همچنین موجب می شود تولیدات داخلی روی دست تولیدکننده داخلی بماند .
وی با اشاره به واردات کالاهای بی کیفیت چینی گفت: در گفت و گویی که نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با نمایندگان اتاق چین داشتند، آنها مدعی بودند کالاهای چینی دارای دو نوع آ و ب هستند، اما تاجران ایرانی به علت ارزانی تمایل به خرید کالاهای نامرغوب چینی دارند.
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس به ورود کالاهای غیر بهداشتی و نامطمئن اشاره کرد و گفت: کالاهای آرایشی که وارد کشور می شوند، به طور عام غیر استاندارد هستند که باید نظارت برای این گونه کالاها صورت گیرد.
وی دلالی و کاهش تولید را از دیگر آثار قاچاق کالا برشمرد و تاکید کرد که اقتصاد باید دارای شفافیت باشد.
به گفته ی مصباحی مقدم قاچاق در اقتصاد غیرشفاف و پنهانی رشد می کند که باید در جهت شفاف سازی اقتصاد گام برداشت.
اقتصام ** 9123 1561** شماره 040 ساعت 12:56 تمام
۰ نفر