۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6505238
T T
۰ نفر
اذعان صندوق بین المللی پول به اجرای موفق طرح هدفمند کردن یارانه ها ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/24 اقتصاد.هدفمندی یارانه ها.صندوق پول.تجلیل تهران - صندوق بین المللی پول ( آی ام اف ) روز دوشنبه اعلام کرد:دولت ایران برنامه قطع یارانه های انرژی و مواد غذایی ( هدفمند کردن یارانه ها ) را بدون اینکه اجازه دهد افزایش قیمت ها موجب جهش تورم شود،اجرا کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، گزارش صندوق بین المللی پول پس از این که گروهی از کارشناسان این نهاد جهانی از ایران بازدید کردند، منتشر شد.
** تجلیل از موفقیت های دولت ایران بنابراین گزارش ، کارشناسان صندوق بین المللی پول که به ایران سفر کردند ، از موفقیت های اولیه انجام اصلاحات یارانه ای تهران در ماه دسامبر و دربخش سوخت ، شامل بنزین و گاز ( سوخت پخت و پز)،سوخت وسایل حمل و نقل ، گندم و نان ،تجلیل کردند.
این گروه از کارشناسان که 28 ماه می تا 9 ژوئن ( 7 تا 19 خرداد ) سال جاری درایران بودند ، اعلام کردند: مقام های ایران در اولین مرحله از اجرای افزایش قیمت های انرژی و افزایش تورم ناشی از آن موفق عمل کردند.
صندوق بین المللی پول طی بیانیه ای اعلام کرد: باوجود افزایش قیمت ، تورم قیمت برای مصرف کننده فقط از 10 و یک دهم درصد در ماه دسامبر به 14 و 2 دهم درصد تا پایان ماه می افزایش یافت.
از زمان اجرای این طرح ، تخمین زده می شود تقریبا 60 میلیارد دلار یا معادل حدودا 15 درصد تولید ناخالص داخلی ، از میزان یارانه التزامی سالانه حذف شده است.
دولت رییس جمهور محمود احمدی نژاد این برنامه اصلاحی چند مرحله ای بحث انگیز را در 19 دسامبر با وجود مخالفت های بعضی از اعضای حاضر در اردوگاه محافظه کاران حاکم اجرا کرد.
گروه کارشناسان اعزامی صندوق بین المللی پول به ایران از تصمیم اتخاذ شده برای جبران افزایش قیمت ها از طریق میزان پول ذخیره شده ناشی از حذف یارانه ها برای حمایت ( پرداخت ) مستقیم به مردم ، تمجید کردند.
** تاثیر بازتوزیع درآمدها در کاهش نابرابری ها گروه کارشناسان صندوق بین المللی پول همچنین اعلام کرد : باز توزیع درآمدهای ناشی از افزایش قیمت ها به خانوارها به صورت واریزی نقدی در کاهش نابرابری ها ، بهبود استانداردهای زندگی و حمایت از تقاضای داخلی در زمینه اقتصاد ، تاثیر داشته است.
این گروه در ادامه افزود : افزایش قیمت انرژی تاکنون موجب کاهش تقاضا و مصرف مفرط داخلی و هدر رفتن انرژی شده است.
این اقدام موجب بهبودی قابل ملاحظه ای در چشم انداز میان مدت استفاده عقلانی از انرژی داخلی ، افزایش درآمد صادراتی ، تقویت رقابت همگانی و موجب فعال شدن اقتصاد ایران که بالقوه وابسته به سوخت است ، می شود.
انتظار می رود رشد اقتصادی ایران در سال 2010 - 2011 میلادی ، پس از دست یابی به میزان تقریبی 5.3 درصدی دوره یکساله قبلی آن ، بهبود یابد که این امر منعکس کننده رشد قوی ( کالاهای ) غیر نقتی و رشد استثنایی تولید محصولات کشاورزی شود.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد : سیاست پولی میزان تورم را از 4.25 درصد در سال ( مالی ) 2009 - 2008 میلادی به 4.12 درصد درسال مالی 2011 - 2010 میلادی کاهش داده است.
شبس شماره 005 ساعت 08:15 تمام
۰ نفر