۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6503579
T T
۰ نفر

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها خبر داد:

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6503579
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها خبر داد: قیمت انرژی و نان در سال جاری افزایش نمی یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/28 اقتصاد.فرزین.یارانه ها تهران - دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها از افزایش نیافتن بهای حامل های انرژی و نان در سال جاری خبر داد.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا فرزین در میزگرد بیست و یکمین همایش سیاست های پولی و ارزی ، افزود: میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال گذشته 79 دلار بود و این رقم برای سال جاری بیش از 90دلار پیش بینی می شود.
به گفته ی وی در قانون بودجه سال جاری ، درآمد فروش هر بشکه نفت 5.81 دلار در نظر گرفته شده است و بودجه را در این زمینه انقباضی گرفته اند.
وی با اشاره به تاثیر تحولات اقتصادی منطقه بر اقتصاد ایران گفت: اتحادیه اروپا با کسری بودجه مواجه است و پیش بینی تورم در جهان وجود دارد، به ویژه آنکه انتظار می رود قیمت مواد غذایی در جهان افزایش یابد.
دبیرستاد هدفمندسازی یارانه ها یکی از دلایل تورم را افزایش قیمت کالاهای وارداتی دانست، زیرا سهم عمده کالاهای وارداتی مواد واسطه ای و سرمایه ای است بنابراین روی قیمت تمام شده تولید اثر می گذارد.
فرزین با اشاره به اینکه به نظر می رسد امسال از نظر درآمد نفتی در شرایط مناسبی قرار داشته باشیم، افزود: اوج آثار تحریم های اقتصادی سال گذشته بر اقتصاد ایران اعمال شد، بنابراین امسال اثر جدیدی از ناحیه تحریم بر اقتصاد ایران متصور نیست.
فرزین با اشاره به اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از دو منظر تورم و رشد مورد توجه است، گفت: هم اکنون ضریب جینی و شاخص قیمت ها در کشور از روند طبیعی برخوردار است ، در حالی که سوخت، انرژی و مسکن 27 درصد از سهم تورم را بهعهده دارد.
وی باتاکید براینکه تمام دلایل تورم سال گذشته به قانون هدفمندی یارانه ها مرتبط نیست ، بلکه تورم نقطه به نقطه نیز افزایش یافته است، گفت: دولت قصد تغییر قیمت در سال جاری را ندارد و قیمت نان و انرژی همان نرخ های سال گذشته است.
وی افزود: بنابراین دلایل تورم از محل واردات، رشد نقدینگی، ارز و فشار دستمزد است که دولت تدابیر لازم را در این زمینه اندیشیده تا با کنترل دستمزد جلوی افزایش تورم را بگیرد.
فرزین با اشاره به اینکه دولت از نرخ ارز به صورت لنگرگاه برای تورم استفاده می کند، گفت: اقتصاد ایران از نظر رشد دچار تنگنا نیست و دولت دنبال عمق دادن به بازار مالی است.
فرزین معتقد است: باید با ابزارهای مالی جدید منابع لازم برای تولید و اقتصاد جذب شود و بخشی از افزایش نقدینگی از محل سهام به تامین مالی و افزایش سرمایه بنگاه، اختصاص یابد.
وی گفت: دولت برنامه هایی جهت تامین مالی تولید علاوه بر بانک ها از موسسات تامین مالی شرکت های سرمایه گذاری و سایر منابع دارد.
اقتصام ** 9123 1561** شماره 028 ساعت 12:10 تمام
۰ نفر