۲۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6501382
T T
۰ نفر

معاون وزیر نفت/

۲۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6501382
معاون وزیر نفت/ سهم ایران از تجارت جهانی گاز در افق چشم انداز 10 درصد است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/28 اقتصاد.نفت.سرمایه گذاری .گاز تهران - معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: در افق چشم انداز بیست ساله کشور، سهم ایران از تجارت جهانی گاز از یک درصد کنونی به 10 درصد افزایش می یابد و از سویی ایران رتبه دوم تولید جهانی گاز را از آن خود می کند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا محسن خجسته مهر در همایش چگونگی سرمایه گذاری و تحقیق در صنایع بالادستی نفت در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: هم اکنون ایران در جایگاه چهارم جهان از نظر تولید گاز قرار دارد و از سوی دیگر در برنامه پنجم توسعه باید سالیانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.
خجسته مهر افزود: بر این اساس توسعه میادین جدیدی نفتی در کشور ضروری است و نمی توان به نگهداشت میادین موجود بسنده کرد، اما با این وجود طرحهای نگهداشت میادین کنونی مورد بهره برداری نیز اهمیت ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: بودجه مورد نیاز برای تولید هر بشکه نفت در خشکی در زمان حاضر 5.3 دلار و در فلات قاره حدود شش دلار است و بر این اساس باید اذعان کرد که دوره تولید ارزان نقت سپری شده است.
معاون وزیر نفت گفت: تولید روزانه ایران در سال 1352 با 54 حلقه چاه حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه بود که این میزان در سال 1387 با دارا بودن یک هزار و 560حلقه چاه نفت به سه میلیون و 300 هزار بشکه کاهش یافته است.
خجسته مهر تصریح کرد: از سویی ضروری است تا پنج سال آینده ضریب بازیافت سالیانه یک درصد افزایش یابد که تمام این امور نیاز به افزایش میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت را بیش از پیش مشخص می سازد.
وی ادامه داد: تا سال 1357 تنها 27میلیارد و 500 هزار بشکه در مجموع در کشور تولید شده بود که این میزان از اول انقلاب تاکنون به 40 میلیارد بشکه رسیده است.
خجسته مهر تاکید کرد: بعد از سال 1352 شدت تولید نفت در چاه های نفت کشور کاهش یافته و ضروری است برای ایجاد ثبات عرضه سرمایه گذاری مناسبی در صنعت نفت کشور صورت پذیرد.
معاون وزیر نفت اظهار داشت: برای نخستسین بار جهش بزرگی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران صورت گرفته که عمده آن مربوط به سرمایه گذاری در پروژه پارس جنوبی است و بیشتر سرمایه آن از محل اوراق مشارکت و منابعی غیر از منابع داخلی شرکت نفت انجام شده است.
خجسته مهر گفت: صندوق توسعه ملی پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در بخش نفت است که می توان پس از تصویب و تایید پروژه ها و توجیه فنی و اقتصادی آنها تسهیلات لازم از محل این صندوق در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.
وی افزود: در سال جاری ظرفیت استفاده از شش میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی وجود دارد و این در حالی است که تنها در پارس جنوبی نیاز به 16میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری در سال جاری است.
خجسته مهر اظهار داشت: ضروری است بخش تحقیقو پژوهش در صنعت نفت کشور اثربخش شود و بر این اساس اولویت های پژوهشی این صنعت باید مشخص شده و کارهایی که از جنس پژوهش نیستند را کنار گذاشت.
وی اضافه کرد: در کشور بسیاری از فن آوری ها و حتی دانش آن نیز وجود دارد اما فرآیند انتقال فن آوری به داخل کشور صورت نگرفته که با توجه به اهمیت این امر باید در این زمینه اقدامات جدی صورت پذیرد.
اقتصام **9169** شماره 067 ساعت 15:34 تمام
۰ نفر