۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6500519
T T
۰ نفر

زیر سوال رفتن استقلال اقتصادی آلمان/

۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6500519
زیر سوال رفتن استقلال اقتصادی آلمان/ یک مقام هندی: خدمات بانکی در آلمان تحت فشار آمریکا است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/17 اقتصاد.ایران.هند.آلمان برلین - یک سخنگوی وزارت دارایی هند فاش کرد، دولت آلمان با فشارآمریکا ازارایه خدمات بانکی توسط بانک مرکزی این کشور برای پرداخت نفت خریداری شده ایران جلوگیری کرده است.
رسانه های آلمان روز سه شنبه از تصمیم دولت برای جلوگیری از ارایه خدمات بانکی توسط بانک مرکزی آلمان به هند برای انتقال وجه پول نفت خریداری شده توسط دهلی نو از طریق این بانک به ایران خبر دادند.
به گزارش ایرنا، این سخنگوی وزارت دارایی هند که نام وی اعلام نشده به تارنمای نشریه اشپیگل آلمان گفت: ما خیلی خوب می دانیم که برلین علاقمند به یک راه حل سازنده است، ولی باید تحت فشار آمریکا عمل کند.
وی افزود : با این وجود اگرچه دهلی نو به راه های دیگری برای تداوم معامله با ایران فکر می کند، ولی هند هنوز این مسئله را تمام شده تلقی نمی کند و همچنان در حال مذاکره با بانک فدرال آلمان است .
پس ازآنکه بانک مرکزی هند، در دسامبر سال گذشته، ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت و گاز از ایران را متوقف کرد، این کشور پول نفت خریداری شده را از طریق واسطه پرداخت می کند.
هفته گذشته مقامات آلمانی تایید کردند که با توافق وزارت خارجه، اقتصاد و بانک مرکزی این کشور، ارایه خدمات به ایران وهند برای مبادله پولی بین دو کشور از طریق بانک فدرال آلمان انجام می شود.
نشریه اشپیگل بعد از انتشار این خبر در گزارشی شیطنت آمیز این اقدام را به آزادی دو تبعه آلمان که به دلیل فعالیت غیرقانونی در تبریز زندانی بودند مرتبط دانست .
اشپیگل نوشت: آلمان در قبال آزادی این خبرنگاران قبول کرده است که این خدمت بانکی را به ایران ارایه کند.
به دنبال انتشار این گزارش، برخی سیاستمداران و رسانه های آلمان که تحت تاثیر و نفوذ لابی های صهیونیست قرار دارند، به انتقاد از دولت آلمان درآستانه سفر روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو به برلین پرداختند و به نظر می رسد که تحت تاثیراین فشارها بود که روزنامه هندلزپلات خبر از لغو ارایه این خدمت بادستور دولت آلمان داد.
این درحالی است که به گفته یک مقام ارشد دولت آلمان، خود هند از پرداخت پول نفت ایران از طریق سیستم بانکی آلمان منصرف شده است.
این مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت هند تصمیم گرفته است تا از راه های دیگر پول نفت ایران را پرداخت کند.
روزنامه اقتصادی هندلزپلات نوشته بود، قرار بود سالانه 9 میلیارد یورو از طریق بانک مرکزی آلمان به بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ منتقل و از آن طریق به ایران پرداخت شود.
این توافق بانکی که برای اجرا نیاز به تایید دولت آلمان داشت، با واکنش آمریکا و رژیم صهونیستی روبرو شد.
دولت آلمان اعلام کرده بود به دلیل این که بانک تجاری ایران و اروپا مشمول تحریم های بین المللی علیه ایران نیست، این دولت قادر به جلوگیری از انتقال پول به این روش نیست.
درهمین حال بنابرگزارش ها، ارایه این خدمات بانکی فردا در پارلمان آلمان نیز از سوی حزب سبزها مورد بحث قرار می گیرد و دولت باید بصورت سوال و جواب به نمایندگان این حزب پاسخ دهد.
اروپام **250** شماره 009 ساعت 09:50 تمام
۰ نفر