۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6500122
T T
۰ نفر

سال جهاد اقتصادی

۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6500122
سال جهاد اقتصادی نقشه عملیاتی، از الزامات جهاد اقتصادی صنعت و معدن ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/08 اقتصاد.صنعت و معدن.جهاد اقتصادی تهران - سال جدید در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شد که بخش صنعت و معدن کشور از پایه های اصلی حوزه اقتصاد، حرکت های روبه رشدی را در سال 89 تجربه کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، رشد 67 درصدی صنعت در کل رشد اقتصادی کشور و افزایش سه برابر و نیمی مجموع صادرات محصولات صنعتی و معدنی در طول برنامه چهام توسعه، افزایش صادرات خودروهای ساخت داخل با محوریت طراحی، مهندسی، بومی سازی، و رعایت استانداردهای زیست محیطی نشان از جهش های صنعتی در سال گذشته بوده است.
همچنین در سال های اخیر تولید کالاهای مادر صنعتی همچون، فولاد، آلومینیوم، مس، سنگ آهن، سیمان، و خودرو رشد قابل توجهی داشته و رتبه جهانی ایران در این کالاها بهبود پیدا کرده است.
اگرچه رهبر معظم انقلاب پیشرفت کشور در عرصه های مختلف خیلی خوب توصیف کردند اما به گفته ایشان این حرکت شتاب آلود و همراه با جدیت و همت، بایستی ادامه پیدا کند.
در همین راستا یکی از راهبردهایی که در سال پیش رو یعنی سال 90 باید سر لوحه بخش صنعت و معدن باشد این است که باید جهاد عظیمی در شناسایی موانع اقتصادی کشور صورت گیرد. در نگاه نهادی، برخی از مقررات، آیین نامه ها یا ترکیب های نهادی و یا به تعبیر دانشگاهی برخی از مواد یا تفاسیر قانونی که امروزه در بدنه اجرایی وجود دارد، معمولا به شکل مانع عمل می کنند.
جهاد کردن به رفع موانع پیشرفت ما برمی گردد؟ حالا برخی از این موانع داخلی و بخشی از آن هم موانع خارجی هستند که باید در عرصه اقتصاد بین الملل نیز موانع اقتصاد کشور شناسایی شوند.
از سوی دیگر هر جهادی نیازمند طراحی نقشه عملیاتی است. این دقیقا خواسته ای است که سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب در نخستین نشست اندیشه های راهبردی مطرح شد که گفتمان سازی و ظرفیت سازی بسیار خوبی نیز در جامعه نخبگانی کشور در مورد آن ایجاد شد.
کارشناسان و فعالان حوزه صنعت بر این باور هستند که با وجود رشد و ارتقای صنعت، یک گره در صنعت کشور وجود دارد که وزیر صنایع و معادن قول اصلاح آن را در سال 90 داده است.
این گره که حل آن عزم ملی می طلبد، مربوط به بانک هاست. با گذشت زمان، علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن خطر بانک ها را احساس کرده و قول داده تا اصلاح نظام بانکی همراه صنعتگران باشد.
از همین رو ضروری است تا ستادهای مختلف با برنامه های منسجم تری نسبت به حل مشکلات صنایع در سال 90 اقدام کنند تا با حل این مشکلات به جهاد اقتصادی که از الزامات دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله نظام است، دست یافت اقتصام ** 1319**1574 شماره 012 ساعت 12:50 تمام
۰ نفر