۱ شهریور ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6380461
T T
۰ نفر

با پزشکان ( به مناسبت تولد ابن سینا - روز پزشک )

۱ شهریور ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6380461
با پزشکان ( به مناسبت تولد ابن سینا - روز پزشک ) # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/06/83 داخلی.اجتماعی.روز پزشک. تقویم تاریخ ایران پرگهر مملو از بزرک اندیشانی است که از دیربازفضل و دانش آنان بر عرب و عجم ، ترک و مغول ، بیگانه و خودی نمایان است . یکی از این بزرگان اندیشه که از افتخارات ایرانیان در دوره اسلامی است همان حجه الحق ، شرف الملک ، امام الحکما شیخ الرئیس بوعلی سینا است. همان دانشمند بزرگی که بامجاهدت بی شائبه در عرصه کشف وتبیین واقعیتها و مفاهیم علمی خدمت بزرگی به جهان علم و بشر کرد و تالیفات ارزشمند وی سالیان طولانی عامل تعمیق و پویایی آموزش و تحقیق در معتبرترین مراکز علمی و آکادمیک جهان شد. مهمترین تالیف طبی " بوعلی سینا " قانون است . کتاب " قانون " در پنج باب به رشته تحریر درآمده است که باب اول کتاب به نام "کلیه" است و شامل بخش های نظری طب و علم پزشکی است. باب دوم کتاب " قانون " با عنوان "ادویه مفرده " است و نویسنده در این بخش به معرفی 800 ماده می پردازد و طرز استعمال آنها را بیان می کند.
باب های بعدی کتاب نیز به ترتیب با عناوینی همچون "امراض جزئی اعضای آدمی از سر تا قدم" ،"امراض جزئی اعضای بدن" و"ادویه مرکبه" نامگذاری شده است . سالروز تولد ابن سینا که به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است یکی از مهمترین روزهای ویژه تجلیل از پزشکان و طبیبانی است که عمری را در جامه سفید در جهت کمک و نجات جان بیماران رنجور سپری کردند. همچنین این فرصت مغتنم است که مسایل و دغدغه های کاری و حرفه ای این سپیدجامگان که متولی حفظ سلامت جامعه هستند در مقوله ای نه چندان طولانی مطرح شود. عدم حمایت اجتماعی از سوی انجمن های صنفی ، وضعیت نامناسب اشتغال پزشکان ، نبود امنیت شغلی برای نورستگان این حرفه، امکانات محدودآموزشی در مراکز علمی ، پژوهشی و اموزشی و دهها مشکل دیگر از دغدغه های ذهنی و حرفه ای هزاران پزشک ایرانی است. دکتر "امیرعباس مومنان " یکی از پزشکان عمومی کشور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شان و جایگاه پزشک در جامعه اظهارداشت: پزشکان از زمانی که سوگندنامه پزشکی را قرائت می کنند در ارایه بهتر رسالت خویش در جهت تسکین و درمان بیماران تلاش می کنند. وی افزود: متاسفانه در جامعه امروزی با توجه به رسالت خطیر پزشکان، آنان از سوی هیچ نهاد و ارگانی حمایت نمی شوند. دکتر مومنان با اشاره به نبود امنیت شغلی و حمایتی پزشکان،ادامه داد: هیچ سازمان و انجمن صنفی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی پزشکان وجود ندارد. وی افزود: البته سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد پزشکی برای ساماندهی وضعیت پزشکان فعالیت می کند اما فعالیتهای این سازمان به صورت صنفی نیست و برای هزاران پزشک ایرانی کافی نمی باشد. این پزشک عدم همکاری سازمانهای بیمه گر با پزشکان را از مهمترین مشکلات پزشکان در عرصه خدمات رسانی به مردم دانست . وی گفت: سازمان های بیمه گر دارای ارتباطات یک طرفه هستند و کمتر پیش می اید که با پزشکان در زمینه مشکلات آنان و بیماران همکاری کنند. دکتر مومنان افزود: متاسفانه هیچ نهاد مشخصی هم وجود ندارد که بتواند مشکلات پزشکان با سازمانهای بیمه گر را حل کند. وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته مراکز علمی و تحقیقاتی مختلفی وجود دارند که با شواهد محکم و قانع کننده ای دستورالمعل های لازم برای تشخیص و درمان برخی بیماری ها را اعلام می کنند و این امر به پزشکان کمک می کند که بموقع تشخیص و بهترین درمان را ارایه کنند. دکتر مومنان تصریح کرد: در کشور ما به دلیل نبود این دستورالعمل ها، پزشکان بویژه نیروهای جوان با مشکلات فراوانی در طبابت خود مواجه می شوند.
دکتر " امید شکوری " یکی از پزشکان جوان کشورمان نیز ، آموزش مداوم برای پزشکان را در جهت تقویت بنیه علمی کشور لازم و ضروری دانست . وی با اشاره به اینکه پزشکان از اقشار با کرامت جامعه هستند، افزود: باید به این قشر فرهیخته و نجات دهنده جسم و روان بشر بطور ویژه توجه کرد.
دکتر شکوری ادامه داد : پیشرفت ، ترقی و تعالی هر جامعه در پرتو حضور اندیشمندان ، متفکران و صاحبان اندیشه بدست می آید. وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه جایگاه و حضور پزشک در جامعه کمرنک تر شده و طبابت پزشکان ما با علوم پزشکی پیشرفته که روز به روز در حال تغییر است ، هماهنگی ندارد. این در حالی است که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مهمترین متولی سلامت جامعه از جمله مراکزی است که نگاه امید بسیاری از پزشکان به ویژه قشر جوان جامعه پزشکی برای رفع مشکلات به آن دوخته شده است . دکتر " محمد نوری " معاون اشتغالزایی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این وزارتخانه برای رفع مشکلات پزشکان تا حد توان خود در بخشهای مختلف تلاش می کند . وی با تبریک روز پزشک ( سالروز تولد این سینا) افزود: بوعلی سینا به عنوان یک پزشک و الگو در زمینه طبابت ، درمان و تالیفات پزشکی نه تنها در ایران بلکه در جهان شهرت دارد. دکتر نوری با اشاره به اینکه جامعه پزشکی آلام بخش درد بیماران است ، ادامه داد: جایگاه پزشک باید در سطح جامعه به گونه ای باشد که او به عنوان آلام بخش درد بیماران با کمترین دغدغه های حرفه ای و مشکلات اجتماعی مواجه باشد. وی وجود امنیت شغلی و فکری برای پزشکان را از ضروریات حرفه پزشکی دانست و گفت : آرامش خیال پزشکان موجب می شود که آنان براحتی اندوخته های خود را در جهت ارایه خدمات بهینه به بیماران بکارگیرند. معاون اشتغالزایی وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی را به عنوان مهمترین انجمن صنفی پزشکی برای رسیدگی به مشکلات پزشکان معرفی کرد و گفت: این سازمان جزو پیشروترین سازمان های نظام پزشکی دنیا است. نوری درعین حال به ارایه آموزش های مداوم به پزشکان اشاره کرد وافزود: جزوات آموزشی به شکل ماهانه از سوی وزارت بهداشت برای پزشکان تدوین می شود و این جزوات از طریق دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار پزشکان قرار می گیرد. وی در پایان از هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در جهت رفع مشکلات پزشکان بیشتر تلاش کنند. اجتمام/ 2814/ 1581/ 1564
۰ نفر