۳۰ دی ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6359412
T T
۰ نفر
استاندارد بنزین تولیدی کشور بالاتر از اغلب کشورهای جهان است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/10/84 داخلی.اقتصادی.نفت.گاز.بنزین.استاندارد. مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد : استاندارد بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور در زمان حاضر بالاتر از اغلب کشورهای دنیا است. مهندس" اسدالله میکائیلی" در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت روز هوای پاک ( 29 دی ماه ) ضمن اظهار این مطلب، افزود: استاندارد بنزین و نفت گاز تولیدی در پالایشگاههای کشور مطابق با استاندارد تعیین شده از سوی شرکت ملی نفت ایران است. دولت اجرای این استاندارد را تا سال 1388 تایید کرده است. وی با تاکید براینکه استاندارد بنزین در ایران از بسیاری از کشورهای همجوار (مانند کشورهای آسیای میانه ) بالاتر است ، افزود: استاندارد بنزین ایران در برخی موارد برابر با استاندارد کشورهای آسیایی و در برخی موارد از آنها بالاتر است. میکائیلی با اشاره به اینکه فاکتورهایی که در تولید بنزین استفاده می شود ، مطابق با استاندارد مورد استفاده در اروپا تا پایان سال 2004 یعنی " یورو 2 و یورو 3 " بوده است، افزود: اروپا استاندارد بنزین را از سال 2005 به" یورو 2005 " و استاندارد نفت گاز را به" یورو 2004 "ارتقا داد. در این استاندارد میزان گوگرد و مواد آروماتیک (بنزن ) کاهش یافته است. به گفته میکائیلی، مواد آلاینده در بنزین گوگرد یا مواد آروماتیکی است که میزان آن در بنزین تولیدی کشور مطابق با استاندارد اروپا در پایان سال 2004 میلادی است. وی با رد این اظهارات که بنزین ایران استاندارد نیست، تاکید کرد ، استاندارد واحدی برای کیفیت بنزین دردنیا وجود ندارد.به طورمثال در آمریکا دو نوع استاندارد بنزین وجود دارد. اروپا استاندارد خاص خود را دارد و کشورهای آسیایی نیز هر کدام استاندارد خاص خود را برای بنزین دارند. مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تاکید کرد، فقط سوخت هواپیما از یک استاندارد در تمام دنیا تبعیت می کند. میکائیلی با اشاره به اینکه ارتفاع در میزان اکتان در بنزین عامل اثر گذار است ، افزود: هرچه از سطح دریا بالاتر برویم، اکتان کمتری برای بنزین مورد نیاز است. از آنجایی که از نظر ارتفاع از اروپا بالاتر هستیم، بدین ترتیب در کشور ما بنزین با اکتان 87 از نظر کارآیی معادل بنزین با اکتان 92 خواهد بود. وی در ادامه افزود: از سال 1388 استاندارد بنزین و نفت گاز تولیدی در پالایشگاههای کشوربه استاندارد 2005 اروپاارتقاخواهد یافت. لذا سرمایه گذاری برای ارتقای کیفی پالایشگاههای کشور و افزایش درصد استحصال بنزین از نفت خام از 16 درصد به 33 درصد تا سال 1388 حدود 12 میلیارد دلار پیش بینی شده است. به گفته وی، پالایشگاه میعانات گازی که طراحی بنیادی آن در دست انجام است با استاندارد 2005 اروپا ، احداث می شود. مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: با افزایش ارتقای کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور باید کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیز ارتقا یابد. کیفیت خودروهای تولیدی کشور در زمان حاضر فاصله زیادی با استاندارد اروپا دارد. خودروهای با عمر بالای 20 سال که در کشور تردد می کنند، قادر به احتراق کامل بنزین نیستند و آلودگی محیط زیست را سبب می شوند. وی با تاکید بر اینکه خودروهای با عمر بالا در کشور ناقص سوزی دارند و منبع آلودگی محیط زیست هستند، افزود:این خودروها نه فقط آلاینده محیط زیست هستند ، بلکه با افزایش بالای سوخت ، اتلاف انرژی زیادی دارند. میکائیلی آلودگی هوا را ناشی ازکیفیت پایین سوخت یا بنزین ندانست ،بلکه علت آن را پایین بودن کیفیت خودروها عنوان کرد و افزود: تا سال 1388 که استاندارد بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور به استاندارد 2005 اروپا می رسد، آیا خودروسازان قادر به تولید خودرو مطابق با استاندارد اروپا خواهند بود. وی در خصوص اکتان بنزین وارداتی گفت: دربازار بین المللی بنزین معمولی بااکتان زیر 95 و بنزین سوپر بااکتان بالای 95 عرضه می شود. بنزین وارداتی ایران از نوع بنزین معمولی است ، به دلیل اینکه همخوانی با بنزین تولیدی درپالایشگاههای کشورداشته باشد.ازسوی دیگر بنزین سوپر نه فقط در جایگاههای عرضه بنزین خریدار چندانی ندارد،بلکه برای خودروهای با عمر بالا مناسب نمی - باشد. اختلاف قیمت بنزین سوپر با بنزین معمولی در داخل کشور حدود 200 ریال است و در بازار بین المللی نیز با بنزین معمولی اختلاف قیمت دارد. میکائیلی میانگین اکتان بنزینی که در جایگاههای بنزین کشور عرضه می شود را بالای 90 اعلام کرد و افزود: با توجه به مساله ارتفاعی که پیشتر عنوان شد ، کارآیی این بنزین معادل بنزین با اکتان 95 است. وی همچنین درخصوص ماده افزودنی به بنزین گفت: "ام تی ای بی" شایع ترین و بهترین افزودنی به بنزین در دنیا است. افزودنیهای دیگری مانند "ای تی بی ای"، متانول و اتانول هم وجود دارد که کاربرد کمتری دارند. میکائیلی علت تبخیر بنزین در برخی جایگاههای عرضه بنزین که در شیراز اعلام شده است را "ام تی بی ای " ندانست و افزود: علت این امر آن است که شرکت پخش فرآورده های نفتی در ان منطقه مخزن ندارد و جایگاه داران به طور مستقیم از پالایشگاه بنزین دریافت می کنند. مخزن مزیت تثبیت بنزین را دارد و نبود مخزن مشکل تثبیت نشدن بنزین را ایجاد کرده است. وی در پایان گفت : شرکت پخش به طور جداگانه احداث مخازن در شیراز را در دست اقدام دارد تا بدین ترتیب این اشکال موضعی ، برطرف شود. اقتصام. 1561 / 1557
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه