۲۸ تیر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6327994
T T
۰ نفر
زنان شیرده، نوشابه و مواد حاوی رنک های مصنوعی مصرف نکنند # اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/04/84 داخلی. پزشکی .تغذیه متخصصان تغذیه با مهم دانستن نوع تغذیه زنان در دوران شیردهی برای رشد کودکان توصیه می کنند:زنان شیرده از مصرف نوشابه های گازدار و حاوی رنک های مصنوعی و تنقلات کاذب مطلقا خودداری کنند. به گفته آنان، تغذیه مناسب مادر در این دوران موجب حفظ سلامت خود و کمک به رشد و تکامل طبیعی نوزاد می شود. متخصصان علوم تغذیه اظهار می دارند: نیازهای غذایی مادر باید در دوران شیردهی تامین تا پس از آن با مشکلی روبه رو نشود. دکتر " مریم زارعان " متخصص علوم تغذیه از دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه هرچه مواد غذائی مصرفی طبیعی تر باشد، مصرف آنها سالمتر است، گفت: زنان شیرده باید از مصرف مواد غیرطبیعی مانند نوشابه های گازدار بپرهیزند.
وی در گفت و گو با ایرنا افزود:این مواد نه تنها دارای مواد مغذی نیست بلکه باعث از بین رفتن مواد مغذی در شیر مادر می شود که به این ترتیب شیر مادر که می تواند بهترین غذا برای کودک باشد، تبدیل به یک ماده با ارزش غذایی کم می شود. وی به مادران توصیه کرد که در دوران شیردهی از نوشیدنی های طبیعی نظیر عرقیجات ، دوغ ، آب میوه و همچنین سبزیجات استفاده کنند. وی اضافه کرد: مادر در دوران شیردهی به آب بیشتری احتیاج دارد که باید به این نیاز بدنی خود پاسخ دهد. زارعان با اشاره به اینکه در دوران شیردهی نیاز مادر به مواد غذایی در حدود 67 درصد بیش از زنان عادی است، افزود: در میان گروه های مواد غذایی، "سبزیجات" به دلیل داشتن فیبر، ویتامین C و A ، پتاسیم و منیزیم ،مهمترین گروه مواد غذایی است که مادران شیرده باید استفاده کنند. دکتر"مهلا زکی زاده"نیز دراین باره گفت:سبزیجات تیره بیشتردارای ویتامین C، A و فیبر هستند و در سبزی های زرد و نارنجی رنک مثل هویج بیشتر ویتامین A، پتاسیم و فیبر وجود دارد. وی افزود: گروه میوه ها هم دارای فیبر، ویتامین C ،A و پتاسیم هستند. وی گفت: گروه بعدی که از نظر تامین کننده مواد مغذی برای زنان شیرده بسیار لازم و ضروری است، گروه مواد غذایی "ماکیان "است. وی بااشاره به اینکه این مواد غذایی شامل ماهی،تخم مرغ ، حبوبات و آجیل است، افزود : این گروه مواد غذایی فسفر، ویتامین B6، B12، روی، منیزیم و آهن لازمه بدن زنان شیرده را تامین می کند. وی تصریح کرد: بهتر است گروه های غذایی سبزیجات و گوشتی به شکل آب پز مصرف شود تا چربی کمتری به غذا اضافه شود. وی گفت:در گروه لبنیات نیز می توان از شیر، ماست ، پنیر و کشک به عنوان بهترین مواد غذایی و تامین کننده فسفر و کلسیم برای مادران شیرده نام برد.
وی با تاکید براینکه مواد چربی و قندی برای تامین انرژی مادران شیرده ضروری است ،گفت: مصرف بیش از اندازه مواد چربی و قندی به هر شکل طبیعی و کاذب باعث افزایش چربی و قند مادر و کودک و بی اشتهای مادر و عدم تمایل به مصرف مواد مغذی می شود. زکی زاده افزود: با توجه به افزایش تولد نوزادان کم وزن به دلیل سوتغذیه مادران و بی توجهی به مصرف مواد غذایی دردوران بارداری انتظار می رود مادران در دوران شیردهی به مصرف مواد غذایی مانند سبریجات، ماکیان و لبنیات توجه کنند. 2356/607/543
۰ نفر