۱۶ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6218252
T T
۰ نفر
نگاهی به وضعیت مراکز آموزش عالی استان خراسان شمالی (1) ......................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/07/86 داخلی.فرهنگی.آموزش عالی.
استان خراسان شمالی در مردادماه سال 83 از استان خراسان سابق جدا و به عنوان استان مستقلی در جغرافیای سیاسی کشور نمودار شد.
این استان به دلیل دور بودن از مرکز خراسان سابق با محرومیت های زیادی در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مواجه است که این فقر و محرومیتها به دلیل بزرگی استان سابق چندان به چشم مسوولان وقت استان نیامد.
برغم اینکه از تفکیک این استان بیش از سه سال می گذرد اما هنوز از نظر آموزش عالی پیشرفتی در شان یک استان حاصل نشده است.
خراسان شمالی پیش از ارتقا فاقد دانشگاه دولتی بود، که یک سال پس از تاسیس آن ، یک دانشگاه دولتی با سه رشته تحصیلی فنی ومهندسی با پذیرش حدود 200 دانشجو در فضای فیزیکی موقت در این استان تاسیس و آغاز به کار کرد.
بی تردید آموزش عالی مقوله ای مهم است و توجه هر چه بیشتر مسوولان در این زمینه را می طلبد تا با افزایش کیفی و کمی مراکز آموزش عالی شاهد پیشرفت و پویایی علم و دانش در این استان باشیم.
مسوولان مراکز آموزش عالی خراسان شمالی کمبود فضای فیزیکی، کمبود استاد عضو هیات علمی و کمبود اعتبار برای گسترش فضاهای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی را مانع رشد مراکز آموزش عالی در این استان عنوان می کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، استان خراسان شمالی با جمعیت 811 هزار نفر اکنون 22 هزار و 840 دانشجو در بیش از 200 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناشی ارشد، کارشناسی و کاردانی دارد.
این مراکز آموزش عالی شامل یک دانشگاه دولتی، شش دانشگاه آزاد اسلامی ، یک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، شش دانشگاه پیام نور و سه آموزشکده فنی و دو تربیت معلم است.
در واحدهای آموزش عالی تاکنون تعداد 24 هزار و 674 دانشجو پسر و دختر در رشته های مختلف دانش آموخته شده اند.
اکنون با نگاهی به هر یک از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خراسان شمالی وضعیت آموزش عالی در این استان را بررسی می کنیم.
دانشگاه دولتی بجنورد: دانشگاه دولتی بجنورد در مهرماه 84 با پذیرش 210 دانشجو در سه رشته مهندسی شهرسازی و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی آغاز به کار کرد.
در سال 85 چهار رشته حسابداری، اقتصاد و راهنمایی و مشاوره در مقطع کارشناسی و کاردانی معماری به رشته های این دانشگاه افزوده شد.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد گفت: با توجه به نیاز استان تاسیس مقطع کارشناسی ارشد رشته های موجود مفید است ولی به علت کمبود عضو هیات علمی در مقطع دکتری این امکان فعلا میسر نیست.
دکتر محسن طالب زاده اظهار داشت: اکنون 450 دانشجو در هفت رشته تحصیلی در دانشگاه دولتی بجنورد مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: کمبود امکانات، اعتبار و کمبود اعضای هیات علمی مانع افزایش رشته و توسعه علمی و آموزشی این واحد آموزش عالی شده است.
رییس دانشگاه دولتی بجنورد تعداد مدرسان این دانشگاه را 51 نفر ذکر کرد و اظهار داشت: 30 نفر از این تعداد را اعضای هیات علمی و بورسیه تشکیل می دهند.
دکتر طالب زاده گفت: سه استادیار، چهار مربی و شش مربی طرح سربازی در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند.
وی بیان کرد: از سویی هنوز فضای فیزیکی دانشگاه تکمیل نشده و فضای در اختیار دانشگاه موقت است.
او گفت: این عوامل باعث شده که اکنون تنها به افزایش کیفیت و تثبیت رشته های موجود پرداخته شود.
وی اعتبار عمرانی تخصیصی به این دانشگاه در سال 86 را 500 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه دانشگاه دولتی بجنورد تازه تاسیس و در استان محروم واقع شده اعتباری بیش از این میزان، مورد نیاز است.
او اظهار داشت: زمینی به مساحت 108 هکتار در "تخته ارکان" بجنورد برای ایجاد سایت اصلی دانشگاه دولتی بجنورد اختصاص یافته است.
وی گفت: اکنون نیز یک ساختمان آموزشی با دو هزار متر مربع در حال ساخت است که تا کنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
دکتر طالب زاده اظهارداشت : اولین اعتباری که به دانشگاه دولتی بجنورد اختصاص یافت از محل سفر ریاست جمهوری پیشین در سال 83 به میزان شش میلیارد و 400 میلیون ریال بود که صرف ساخت و ساز فضاهای آموزشی شد.
او افزود: 500 میلیون ریال نیز از بودجه استان برای ساخت و ساز یک سالن چند منظوره اختصاص یافت.
وی گفت: این دانشگاه هنوز از نظر فضای فیزیکی کامل نیست و با تخصیص این اعتبارات محدود ساخت و ساز به کندی پیش می رود.
دکتر طالب زاده در خصوص کتابخانه دانشگاه نیز افزود: سه هزار و 900 جلد کتاب با یک هزار و 800 عنوان کتاب نیز در کتابخانه دانشگاه وجود دارد.
رییس دانشگاه بجنورد وضعیت خوابگاههای دانشجویی این واحد آموزشی را نیز چندان مناسب ندانست و افزود: این دانشگاه تازه تاسیس است و وجود چنین مشکلاتی به علت نوپا بودن دانشگاه و به خصوص کمبود اعتبار است.
طالب زاده افزود: خوابگاه های این دانشگاه استیجاری هستند و به صورت خودگردان اداره می شوند.
او بیان کرد: از سویی پس از تشکیل خراسان شمالی، قیمت و اجاره بهای مسکن در این استان بخصوص در بجنورد، بسیار بالا رفته و ما ناگزیریم برای فشار نیامدن به دانشجویان خوابگاههای ارزان تری اجاره کنیم.
ادامه دارد...
7184/626/659 شماره 082 ساعت 13:06 تمام
۰ نفر