۱ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6215889
T T
۰ نفر
مظاهری: اولویت نخست بانک مرکزی برخورد با موسسات قرض الحسنه فاقد تاییدیه این بانک است .....................................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/07/86 داخلی.اقتصادی.مظاهری.بانک مرکزی.
رییس کل بانک مرکزی اولویت نخست این بانک را برخورد با برخی از موسسات قرض الحسنه ای که بدون نظارت، کنترل و تایید بانک مرکزی، به کار خلق پول می پردازند، اعلام کرد.
"طهماسب مظاهری"که در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم صدا و سیما، سیاست های بانک مرکزی را تشریح می کرد، از دولت و مجلس خواست در این زمینه بانک مرکزی را یاری کنند.
رییس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه امروز، ایران تنها کشور در جهان است که در آن، موسساتی اجازه دارند بدون نظارت، کنترل و تایید بانک مرکزی فعالیت بانکی خود را شروع کنند و به کار خلق پول بپردازند.
مظاهری گفت: این موسسات نه تنها بدون نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند، بلکه برخی از آنها "گردن کلفتی" هم می کنند و می گویند "ما از نظارت بانک مرکزی مستثنی و معاف هستیم".
وی بدون آن که نام موسسه ای را ببرد، اظهارات یکی از مسئولان این موسسات قرض الحسنه در زمینه معافیت موسسه مزبور از نظارت بانک مرکزی را "مایه سرشکستگی و موجب خسارت اقتصادی برای کشور" ارزیابی کرد.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از اختیارات خود در این زمینه به خوبی استفاده کند ولی برخورد بااین پدیده، نیاز به اختیارات بیشتر بانک مرکزی و اصلاح برخی مقررات دارد.
مظاهری یکی از دلایل بروز تورم در کشور را فعالیت این گونه موسسات دانست و گفت: هرچند تورم دلایل و عوامل مختلفی دارد، اما یکی از دلایل آن، خلق پول توسط موسسات قرض الحسنه بدون نظارت بانک مرکزی است.
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانکها با یک نسبت مشخص می توانند خلق پول کنند ولی بسیاری از این موسسات که اغلب اسامی ارزشمندی را برای خود انتخاب کرده اند، کار بانکی می کنند و به طور مثال در ازای 600 میلیون ریال، یک تریلیون ریال پول خلق می کنند و آن را اغلب به شرکتها، افراد و موسسات زیرمجموعه خود می دهند.
مظاهری اضافه کرد: یکی از اصول بانکداری خصوصی آن است که بانکدار خصوصی به قصد خدمت به مردم فعالیت می کند، نه آنکه منابع و پول های مردم را جمع و به زیرمجموعه خود تسهیلات پرداخت کند.
وی این عمل را "یکی از آفت های بانکداری خصوصی بدون نظارت" توصیف و بر لزوم نظارت بیش از پیش بانک مرکزی بر آن تاکید کرد.
رییس کل بانک مرکزی گفت: از اصول اولیه بانکداری خصوصی آن است که ذینفع های آن بانک، امتیازات کمتری برای دریافت تسهیلات از آن دارند. به طور نمونه، اگر کسی سهامدار بانک شد شرایط کمتری از یک شهروند عادی برای دریافت وام از آن بانک دارد.
مظاهری خاطرنشان کرد: این جزو اصول نظارتی و به همین دلیل است که بانکداری خصوصی می تواند به مردم خدمت و به اقتصاد کمک کند، نه آنکه سپرده های مردم را به زیرمجموعه خود وام بدهد و پس از مدتی به سپرده گذاران بگوید "ببخشید، ندارم که پولتان را پس بدهم".
وی اظهار داشت: این موسسات که در قالب تعاونی های اعتبار و یا موسسات قرض الحسنه فعالیت می کنند، اسامی ارزشمندی را برای خود انتخاب کرده اند.
رییس کل بانک مرکزی با بیان آن که بانک مرکزی طی سالهای گذشته برای جلوگیری از فعالیت این موسسات اقدامی نکرده است، اظهار امیدواری کرد: با عزم جدی در بانک مرکزی و اعطای اختیارات بیشتر و اصلاح برخی مقررات بانکی، بیش از این خجالت نکشیم که تنها کشوری هستیم که در آن یک موسسه بانکی می تواند بدون مجوز فعالیت کند.
** حذف سه صفر از پولی ملی اولویت بانک مرکزی نیست مظاهری در بخش دیگری از این گفت و گو، حذف سه صفر از پول ملی را نیازمند بررسی دانست و گفت: این کار در اولویت نخست بانک مرکزی نیست.
وی برخی اظهارنظرها درباره تورم زا بودن حذف سه صفر از پول ملی را رد کرد و گفت: این کار نه عامل تورم، بلکه نتیجه تورم انباشته شده سالهای قبلی است.
رییس کل بانک مرکزی، ایده حذف سه صفر از پول ملی را "قابل تامل و قابل اتکا" ارزیابی کرد و گفت: این کار محسناتی دارد. از جمله آن که سکه رایج و پول در دست مردم، معنی دار می شود.
مظاهری اظهار داشت: امروز درشت ترین اسکناس در دست مردم، اسکناس های 50 هزار ریالی است که آن هم نیاز پولی مرم را برطرف نمی کند و به همین خاطر، بانکها و مردم از روی اضطرار به سمت چک های تضمینی بانکها رفته اند.
وی گفت: امروز طوری شده که بانکهای تجاری نیز به نوعی، ناشر اسکناس شده اند. البته چک های تضمینی بانکی مقررات خاص خود را دارد که اجرای دقیق آن، صف بانکها را بیش از پیش، طولانی می کند.
رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: از جمله مقررات چک پول ها آن است که دریافت کننده آن، یک امضا هنگام دریافت از بانک و یک امضا هنگام هزینه کردن آن باید بکند، ضمن آنکه این چکها یک بار مصرف هستند.
مظاهری در عین حال گفت: اجرای دقیق مقررات، صف کنونی بانکها را طولانی تر می کند و چون این مقدور نیست، در حال حاضر عملا از این چکها به صورت اسکناس استفاده می شود. اگر هم بخواهیم چک ها تضمینی را کنار بگذاریم باید اسکناسهای 500 هزار ریالی چاپ کنیم که به لحاظ روانی، استفاده از آن سخت تر از چک است.
وی همچنین به سکه های رایج کشور اشاره کرد و گفت: ارزش فلز این سکه ها از ارزش اسمی آن بیشتر است و این یکی از خسارتهایی است که متحمل می شویم.
رییس کل بانک مرکزی، حذف سه صفر از پول ملی را نیازمند کار و طراحی های بیشتر، توضیح دادن به مردم و نیز سنجیدن عواقب آن دانست و گفت: بانک مرکزی در حال حاضر اولویت های دیگری برای کار دارد واین موضوع، جزو اولویت های نخست ما نیست.
** مشکلات بانکها در اعطای تسهیلات با سود 12 درصد در ادامه این گفت و گو، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا بانکها رغبتی به اعطای تسهیلات با سود 12 درصد ندارند، برخی تنگناها و مشکلات بانکهای دولتی و خصوصی پس از کاهش سود بانکی را تشریح کرد.
مظاهری گفت: کاهش سود بانکی با هدف خیر انجام شد. این کار فی نفسه به نفع اقتصاد کشور است ولی همزمان با تورم 15 درصدی و اعطای سود سپرده بلندمدت (حدود 16 تا 18 درصد) شد.
وی اظهار داشت: برای اینکه بانکها بتوانند حداقل طبق قانون فعلی، خود را اداره کنند، مشکلات و تنگناهایی دارند.
رییس کل بانک مرکزی افزود: هنگامی که بحث سود 12 درصد بانکی مطرح شد، محدود شد به عقود مبادله ای و همزمان با آن، فرمول محاسبه سود بانکی اصلاح شد.
مظاهری خاطرنشان کرد: به موجب این فرمول، برای تسهیلات کوتاه مدت یک یا دو ساله، نرخ سود همان نرخ مصوب 12 یا 13 درصد است ولی در مورد تسهیلات بلندمدت پنج یا هفت ساله، این نرخ اندکی با نرخ مصوب فاصله پیدا می کند.
وی اضافه کرد: وقتی یک بانک وام طولانی مدت می دهد، ریسک بیشتری شامل آن می شود و به همین خاطر می تواند سود بیشتری را هم انتظار داشته باشد تا آن ریسک را بپوشاند.
رییس کل بانک مرکزی درباره اصلاح فرمول محاسبه سود تسهیلات بانکی، گفت: طبق فرمول جدید، به جای محاسبه سالانه، هر ماه این محاسبه صورت می گیرد تا نرخ موثر آن از 12 درصد تعیین شده، بالاتر باشد.
مظاهری گفت: در مورد عقود مشارکتی نتیجه این شد که فعلا سود واقعی را دریافت کنند. واقعیت آن است که بانکهای خصوصی و دولتی، توان بررسی تحقق سود واقعی توسط وام گیرنده را ندارند و معمولا نرخ بیشتری را برای سود اعلام می کنند.
وی افزود: آن مشتری که حاضر است نرخ سود پیشنهادی بانک را بپردازد، به آن معنا است که واقعا آن سود را کسب کرده که اکنون حاضر به پرداخت مابه التفاوت آن به بانک شده است.
رییس بانک مرکزی گفت: اگر بخواهیم نظام را ریشه ای اصلاح کنیم، باید بانک ها بخشی از منابع سپرده های سرمایه گذاری را که حدود 13 تا 14 درصد برای آنها هزینه دارد، به همراه بخشی از منابع قرض الحسنه که منابع ارزان قیمت برای بانکهاست، صرف اعتبارات سرمایه گذاری کنند. به این طریق 12 درصد سود توجیه می شود.
مظاهری اضافه کرد: اگر این نبود، برای هیچ بانکی چه دولتی و چه خصوصی این امکان وجود نداشت که سپرده گیری کند و به آن 16 درصد سود بدهد و در مقابل، تسهیلات بدهد و 12 درصد سود دریافت کند.
اقتصام.1553/1558/ شماره 062 ساعت 12:13 تمام
۰ نفر