۱۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6213595
T T
۰ نفر
یک استاد دانشگاه فردوسی: استقرار بانکداری الکترونیک اجتناب ناپذیر است .....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/06/86 داخلی.جامعه اطلاعاتی.بانکداری.
استاد مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت : استقرار بانکداری الکترونیک در کشور امری اجتناب ناپذیر است و باید هرچه سریعتر تحقق یابد.
دکتر عابدین واحدیان روز پنجشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : با راه اندازی بانکداری الکترونیک به معنای واقعی در کشور سرعت ارایه خدمات، هزینه انجام فرآیندها کاهش می یابد.
وی کاهش مصرف سوخت و افزایش منافع و به تبع آن سودآوری برای مردم و بانک را از دیگر نتایج تحقق بانکداری الکترونیک دانست.
وی با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک فقط دریافت پول از دستگاه خود پرداز(ATM) نیست ،گفت :از طریق بانکداری الکترونیک کلیه پرداختها، جابجایی صورت حسابها و دیگر عملیات بانکی انجام می شود و دیگر نیازی به حضور مستقیم افراد در بانک ها نیست.
او بااشاره به اینکه هم اکنون در کشورهای پیشرفته، حضور فیزیکی مردم در بانک به علت گرفتن وام، حواله بانکی،امضاء اوراق بهادار و دیگر موضوعات مرتبط انجام می شود، افزود: امروزه در این کشورها مردم دیگر برای پرداخت قبض یا برداشت پول از حساب به بانک ها مراجعه نمی کنند.
استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با اظهار تاسف از اینکه هنوز کار زیادی در زمینه فرهنک سازی خدمات الکترونیک در کشور انجام نشده، گفت : با وجود صدور زیاد کارتهای شتاب، هنوز حجم چاپ اسکناس و گردش آن در کشور تفاوتی با گذشته نکرده است.
وی در توضیح علت آن هم اظهار داشت : هنوز بخش عمده مردم فقط از کارتهای الکترونیک برای برداشت پول از دستگاههای خودپرداز استفاده می کنند.
او ادامه داد: با مجهزشدن کامل فروشگاهها و سوپرمارکت ها به دستگاههای کارتخوان پرداخت الکترونیک (Pad Pin) آنها براحتی بدون داشتن پول نقد از این طریق انجام خواهد شد.
وی این سیستم را خود نمونه ای کوچک از بانکداری الکترونیک به معنای واقعی دانست.
عابدیان برای توسعه خدمات الکترونیک ،افزایش تعامل بین بانکها را ضروری خواند و اظهار داشت : این امر در نهایت منجر به افزایش سرعت انجام فرآیند بانکی در کشور می شود.
وی نمونه بارز تعاملات بانکی را بحث ایجاد چک پول بین بانکها عنوان کرد و گفت: هم اکنون چک پول بانکهای مختلف در تمامی بانکهای کشور نقد می شود که این امر باید گسترده تر شده تا بانکداری الکترونیک و نهایتا دولت الکترونیک در کشور تحقق یابد.
وی در خصوص جایگاه بانکداری الکترونیک در کشور گفت: شتاب بانکداری الکترونیک در کشور خطی نیست بلکه با سرعت در حال انجام است.ک/3 7500/2713/659 شماره 088 ساعت 14:25 تمام
۰ نفر