۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6208767
T T
۰ نفر
استخر مکانی برای تقویت جسم و روح یا کلکسیونی برای انتقال امراض (1) (توصیه های بهداشتی پزشکان در مورد ورزش شنا) ................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/04/86 داخلی.اجتماعی.ورزش.شنا گزارش از لیلا صمدی تن به آب سپردن با وسوسه رهایی از گرما، این روزها تنور کار و کاسبی مجتمع های ورزشی دارای استخر، سونا و جکوزی را گرم نگه داشته و به بازار این ورزش آبی و تفریحی رونق بخشیده است.
دیدن آقایان و بانوان ساک به دوشی که بیشتر ساعت های بعدازظهر را برای صفای آبی جسم و روح خود انتخاب کرده اند، جزیی از روزمرگی های فصل تابستان است که برای هر عابر پیاده ای قابل پیش بینی است.
اما داستان کسانی که از ترس توصیه های کارشناسی و غیرکارشناسی در مورد بیماری هایی که در استخرها به افراد منتقل می شود ، دوش گرفتن را به رفتن استخر ترجیح می دهند، روی دیگر سکه است.
واقعیت این است، درکنار مزیت های روحی وجسمی این ورزش شادی بخش که التهاب و گرمای تابستان را به ساعت های خنک و لذت بخش برای مردم تبدیل می کند ، با توجه به جمعیت فراوانی که هر روز بخصوص در تابستان از فضای بسته استخرها استفاده می کنند، نباید خطرات و عوارض ناشی از شنا دراین اماکن و توصیه هایی که باعث کاهش عوارض آن می شود را از نظر دور داشت.
هم اکنون درسطح شهر تهران بیش از 350 استخر دولتی و خصوصی فعال است که برخی از شهروندان از وضعیت بهداشت آنها شکوه دارند.
برخی از مردم بر این باورند که بهداشت در استخرها به ویژه درفصل تابستان که جمعیت بیشتری متقاضی آن هستند ، کمتر رعایت می شود و برخی پیمانکاران نسبت به سلامت مردم بی تفاوتند.
هر چند کارشناسان بهداشت از استخرها بازدید کرده و دستورالعمل هایی را ابرای رعایت بهداشت به متصدیان استخرها یادآوری می کنند و بر کار آن ها تا حدودی نظارت دارند، اما با این وجود بهداشت در بسیاری از این استخرها رعایت نمی شود.
"نعمت الله سیف" کارشناس بهداشت، در مورد اقدامات کارشناسان بهداشتی برای رعایت بهداشت استخرها، گفت: "کلریزه کردن استخرها " ، " استفاده از دستگاه تصفیه"،"رعایت نظافت، وضعیت تهویه هوا " و "رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم" از جمله توصیه های بهداشتی است که از سوی کارشناسان بهداشتی به پیمانکاران ارائه می شود.
وی گفت: بازدید کارشناسان بهداشت محیط از اماکن ورزشی بیشتر به صورت بی خبر و ناگهانی است و این اقدام می تواند بسیار مفید باشد.
سیف تاکید کرد: تفاوتی در نظارت بر سلامت استخرهای دولتی و خصوصی وجود ندارد.
البته برخی پزشکان بر این باورند که علاوه بر پیمانکاران که باید سلامت محیط استخرها را پیگیری کنند، مردم نیز باید به سلامت خود اهمیت دهند و نکاتی بهداشتی را در این مورد رعایت کنند.
این دسته از پزشکان معتقدند بخش زیادی از سلامت استخرها منوط به رعایت بهداشت از سوی مردم است و دانستن نکات بهداشتی و بیماری هایی که ممکن است از استخر به آنان منتقل شود، برای آنان ضروری است.
دکتر "احمد عامری" استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ، التهاب گوش میانی را از بیماری های دانست که انتقال آن از طریق استخر شایع است.
وی گفت: این بیماری با سوزش ، خارش ، درد و حتی ترشح در مجرای خارجی گوش همراه است و باعث ناراحتی افراد می شود.
وی افزود: در صورت ابتلا به این عارضه، باید مجاری گوش را تا حد امکان خشک نگاه داشت و داروهای ضد میکروبی مصرف کرد.
این استاددانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، دیگر بیماری منتشره از طریق آب استخر را عفونت چشمی ذکر کرد و گفت: التهاب ملتحمه چشم (کونژکتیویت ) از طریق تماس چشم با آب آلوده بوجود می آید که با سوزش چشم، قرمزی، ریزش اشک، ترشحات چسب ناک و چرکی همراه است و کسانی که مبتلا به این نوع ناراحتی هستند تا زمانی که کاملا بهبود نیافته اند نباید به استخرها رفت وآمد کنند.
عامری گفت که از طریق استخرهای آلوده ، عفونت هایی از قبیل انواع کچلی (بدن، پا، سر) نیز منتقل شده اند.
وی افزود:نوعی از این قارچها موجب بروز دایره های بزرک در بعضی قسمت های بدن که حالت پوسته پوسته و شوره ریزی دارند، می شود.
وی گفت: بیماری های دستگاه گوارش مانند حصبه ، انواع اسهال ، التور (نوعی وبا) و حتی هپاتیت از طریق آب استخرها می توانند منتقل شوند.
این پزشک افزود: در صورت وجود زخم و خراش روی بدن باید تا بهبود عارضه مزبور ، از رفت وآمد به استخرهای شنا خودداری کرد.
این کارشناس بهداشت براین باور است که زلال بودن آب، دلیل پاکی و تمیزی آن نیست و بایستی آب استخرها را با محلول"هیپوکلریت کلسیم" که از ترکیبات کلر است، گندزدایی کرد.
وی افزود: تصفیه آب استخرها ، ضدعفونی کردن آن به طور مرتب، خودداری از پذیرش مراجعان بیش از ظرفیت استخر، اجباری کردن استحمام و شستشوی بدن قبل از ورود به استخر و بعد از آن و همچنین استفاده از مایو و کلاه شنای شخصی می تواند از انتشار این امراض جلوگیری کند.
یک متخصص پوست نیز معتقد است " استفاده از استخرهای روباز برای برنزه کردن پوست در دراز مدت باعث ابتلا به سرطان می شود".
دکتر "نفیسه اسماعیلی" گفت: در استخرهای رو باز در اثر تابش خورشید، آفتاب سوختگی های حاد رخ می دهد و عوارض آن شامل تاول زدن و سوختگی های پوست است که در طولانی مدت احتمال بروز سرطان های پوست را قوت می بخشد.
(ادامه دارد ...) اجتمام/9119/1611 شماره 020 ساعت 10:27 تمام
۰ نفر