۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6203242
T T
۰ نفر
هنرمند ایلامی: گلیم نقش برجسته ایلام تنها با تحول در طرح زنده می ماند ..................................................................
ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/03/86 داخلی.اجتماعی.صنایع دستی.گلیم.
هنرمند طراح گلیم نقش برجسته در ایلام گفت: گلیم نقش برجسته این استان تنها با تحول در طرح و نقش زنده می ماند.
"یاسر بابایی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: گلیم نقش برجسته ایلام اکنون با طرحهای کهنه و قدیمی در سراشیبی تکرار و فراموش شدگی قرار گرفته و نیازمند نگاهی تازه در طرح و نقش منطبق با نیازهای روز بازار است.
وی افزود: نبود نگاه علمی و آکادمیک به طرح و نقش گلیم و بافت آن سبب شده تا کیفیت این کالای جهانی رکود یافته و همچون فرش باید انقلابی در طرح و نقش این گلیم رخ دهد.
وی تصریح کرد: نیازهای روز بازار و سلیقه خریداران جهان مدرن ایجاب می ـ کند با تربیت نیروی تخصصی در زمینه طراحی گلیم نقش برجسته این بافته خود را با شرایط نوین بازار وفق دهد.
بابایی بافت گلیم با طرحهای تکراری و قدیمی مانند لچک ترنج، گلدانی، هندسی و شکسته را سبب از دست رفتن بازار این محصول دانست و اظهار داشت: خریدار امروزی مشتاق دیدن گلیمهای با طرحها و نقوش مدرن و امروزی و متکی بر اصالت است که باید زمینه برای تولید انبوه این گلیمها مهیا شود.
وی افزود: در این راستا اکنون تلاشهایی از سوی معدود طراح تخصصی گلیم نقش برجسته در ایلام صورت گرفته اما طراحی نقشهای جدید نیازمند حمایت مالی مسوولان صنایع دستی است.
وی آموزش طراحی گلیم نقش برجسته در استان، برگزاری دوره های آموزشی و انجام کارهای پژوهشی در این زمینه را خواستار شد و افزود: حفظ جایگاه جهانی گلیم نقش برجسته استان ایلام نیازمند تربیت طراح است و با تلاش یک یا دو نفر این مهم ممکن نمی شود.
این هنرمند ایلامی با اشاره به برگزاری چند دوره آموزشی "طراحی نوین گلیم نقش برجسته" از سوی معاونت صنایع دستی ایلام خواستار ادامه این روند شد.
به گفته وی، اکنون گلیمهایی با نقشهای شکارگاهی، پرسپولیس، آیه ای، قوبا و مواردی از این دست به عنوان طرحهایی ابتکاری دردست بافت است که می تواند با ورود به بازار ظرفیتهای پنهان گلیم نقش برجسته ایلام در زمینه طرح و نقش را اشکار کند.
هم اکنون در استان 600 هزار نفری ایلام بیش از سه هزار بافنده گلیم نقش برجسته فعال هستند.ک/3 7170/633/566 شماره 087 ساعت 13:13 تمام انتهای پیام E20.13-13-13
۰ نفر