۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6203233
T T
۰ نفر
شرکت های ایرانی توان اجرای بیش از 10 میلیارد دلار پروژه های فنی- مهندسی را دارند .....................................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/03/86 داخلی.اقتصادی.فنی.مهندسی.
عضوهیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی معتقد است:شرکتهای داخلی فعال در این عرصه،توان اجرای سالانه بیش از 10 میلیارد دلار پروژه های برون مرزی را دارند.
مهندس "محمد امیرزاده" روز یکشنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود:قابلیت شرکت های ایرانی محدودیت جغرافیایی ندارد،اما بازار کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و آفریقا از عمده مناطق صدور خدمات فنی- مهندسی کشورمان محسوب می شوند.
وی در ادامه یادآور شد: صدور خدمات فنی - مهندسی ایران از سال 1373 آغاز شد و تاکنون روند رو به رشدی داشته ، اما نیازمند پشتیبانی و حمایت همه جانبه دولت است .
امیرزاده خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی میزان اعتباراتی که توسط بانک های توسعه صادرات ایران و صنعت ومعدن ارایه می شود، از 5/1 به پنج میلیارد دلار افزایش داده است ،اما برای اجرای قراردادهای بین المللی مساله تامین اعتبارات، مهمترین دغدغه شرکت های داخلی است .
وی افزود: بررسی عملکرد شرکت های چینی ،ترکیه ای و کره ای در حوزه صدور خدمات فنی - مهندسی نشان می دهد که آنها از تسهیلات بدون بهره و حمایت نظام بانکی کشور متبوع خود برخوردار هستند ،اما رقبای آنها در ایران از چنین امکاناتی بی بهره می باشند .
امیرزاده تاکید کرد، حذف مقررات دست وپاگیر اداری از برنامه صدور خدمات فنی - مهندسی به عنوان یک اصل باید مورد پذیرش قرار گیرد، زیرا این امر مانع از سرعت بخشیدن در اجرای شرایط مناقصه های برون مرزی می شود .
وی گفت:صادرکننده خدمات فنی - مهندسی نیازمند اخذ تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است،درحالی که این سازمان با رتبه بندی شرکت ها میزان صلاحیت آنها را مشخص می کند.
همچنین کمیته ماده "19 " که افراد آن اعضای از نمایندگان وزارتخانه ها هستند و در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل می شود، صلاحیت شرکت های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی را بررسی می کند .
علاوه براین بانک ها یا صندوق ضمانت صادرات نیزتشریفات خاص خود را برای مشارکت شرکت های ایرانی در پروژه های برون مرزی دارند که کسب تاییدیه این دستگاه ها به از دست رفتن فرصت ها ، منجر می شود.
امیرزاده در پایان گفت : همه برای صادرات خدمات فنی - مهندسی دلسوزی می کنند و علاقه مند به تحقق آن هستند، اما روند طولانی مقررات دست و پاگیر اداری در کشور مانع از حضور موفق شرکت ها برای فعالیت در خارج از مرزها می شود.
اقتصام / 1559/ 1557 شماره 069 ساعت 22:12 تمام انتهای پیام E20.03-22-12
۰ نفر