۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6200820
T T
۰ نفر
نگاهی به وضعیت صنایع تبدیلی کشاورزی در خراسان شمالی ....................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/03/86 داخلی.اقتصادی.جهادکشاورزی.صنایع.
استان خراسان شمالی به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب وبارندگی 300 میلیمتر در سال، دارای استعداد فراوانی برای فعالیت های کشاورزی، باغداری و دامداری است.
این قابلیتهای طبیعی موجب شده تا در برنامه پنج ساله توسعه استان خراسان شمالی بخش کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه و بخشهای صنعتی و خدماتی در رتبه بعدی قرار گیرند.
استان خراسان شمالی دارای 280 هزار هکتار کشتزار و 37 هزار هکتار باغ با بیش از 50 نوع محصول باغی و زراعی است که سالانه از این سطح 855 هزار تن محصولات کشاورزی و 175 هزار تن محصول باغی تولید می شود.
همچنین در خراسان شمالی یک میلیون 700 هزار راس دام سبک و 420 هزار راس نیز دام سنگین وجود دارد که سالانه حدود 18 هزار تن گوشت قرمز و 110 تا 115 هزار تن شیرخام تولید می کنند.
وجود چنین قابلیتهایی در بخش کشاورزی، باغی و محصولات دامی موجب شده تا دست اندرکاران بخش کشاورزی برای استفاده بهینه و زمینه سازی برای صدور این محصولات به استانهای دیگر و حتی خارج کشور بستر مناسب را برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی فراهم کنند.
تا قبل از تشکیل استان خراسان شمالی به علت دوری این منطقه از مرکز خراسان قدیم، از توسعه مناسبی برخوردار نبوده و صرفا تا قبل از تشکیل 54 فقره مجوز برای احداث صنایع تبدیلی با 160 میلیارد ریال سرمایه گذاری صادر شده است.
این در حالی است که صرفا 10 فقره از این مجوزها با سرمایه گذاری 14 میلیارد ریالی به بهره برداری رسیده و مابقی این طرحها به دلایل نامعلوم به عرصه تولیدی نرسیده و حتی عملیات اجرایی آنها نیز شروع نشده است.
این در حالی است که در کمتر از دو سال گذشته با تشکیل خراسان شمالی و سازمان جهاد کشاورزی در این استان مجوز اجرای 135 طرح صنایع تبدیلی با سرمایه گذاری یکهزار و 370 میلیارد ریال صادر شده که 11 فقره ازاین واحدها به بهره برداری رسیده که میزان سرمایه گذاری این واحدها نیز بالغ بر 40 میلیارد ریال بوده است.
فعالیت مستمر سازمان جهاد کشاورزی بخصوص در بخش صنایع تبدیلی موجب شده تا آینده ای امیدبخش و پر رونق برای کشاورزی خراسان شمالی رقم بخورد که در صورت توجه بیشتر به این بخش می توان به پیش بینی برنامه توسعه استانی رسید.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید: تا قبل از تشکیل استان در این منطقه صرفا 10 واحد تولید صنایع تبدیلی و فراوری کشاورزی با سرمایه گذاری 11 میلیارد ریالی فعالیت داشته است.
مهندس "حشمت الله بورسلانی" به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این درحالی است که با تشکیل استان در سال 83 تاکنون 11 فقره از واحد تولید صنایع تبدیلی و فراوری کشاورزی در خراسان شمالی با سرمایه گذاری 44 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
او افزود: همچنین از محل تبصره بند ح اعتبار داخلی این سازمان برای ایجاد صنایع تبدیلی هفت طرح دیگر با سرمایه گذاری 32 میلیارد و 500 میلیون ریال در دست اجراست که حداکثر تا دو سال دیگر به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: از محل طرحهای بنگاههای زودبازده نیز 36 طرح تولید صنایع تبدیلی با سرمایه گذاری 154 میلیارد ریالی در دست اجرا قرار دارد که برای حدود 500 نفر بیکار ایجاد اشتغال می کند.
بورسلانی یادآور شد: از محل صندوق ذخیره ارزی برای دو طرح رب گوجه فرنگی اسبتیک و طرح فراوری لبنی هلندی با شش میلیون و 200 هزار یورو معادل 150 میلیارد ریال در دست اجراست که با بهره برداری از این دو واحد صنایع تبدیلی در بخش رب گوجه فرنگی 75 هزار تن و فراورده لبنی نیز 35 هزار تن مواد اولیه مورد نیاز است.
او گفت : این درحالیست که هم اکنون میزان تولید گوجه فرنگی در این استان 186 هزار تن و شیر نیز 110 هزار تن در سال است.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی می گوید: هم اکنون سه واحد رب گوجه فرنگی با ظرفیبت حدود شش هزار تن نیز در این استان در دست تولید قرار دارد.
به گفته وی همچنین یک واحد تولیدی رب گوجه فرنگی در فاروج نیز در دست اجراست که با 75 درصد پیشرفت فیزیکی به احتمال زیاد تا پایان سال جاری با ظرفیت هشت هزار تن به اتمام می رسد.
وی میزان سرمایه گذاری در این بخش را 36 میلیارد ریال اعلام کرد.
بورسلانی گفت : همچنین با طرحهای در دست تولید در بخش خوارک دام، فراوره لبنی و سایر بخشهای آینده روشنی برای صنایع تبدیلی استان خراسان شمالی پیش بینی می شود.
او در مورد واحدهای تولیدی فراوری باغی نیز گفت : هم اکنون واحد تولیدی آب میوه گیری رب کسنرو با ظرفیت 52 هزار تن در شهرستان مانه و سملقان در دست اجرا قرار دارد.
بوسلانی گفت: این واحد تولیدی برای تولید نیاز به بیش از 16 هزار تن محصول باغی بخصوص انگور دارد که با بهره برداری بخش زیادی از مشکلات فعلی تاکداران مرتفع می شود. ک/4 2712/626/659 شماره 067 ساعت 26:12 تمام انتهای پیام E07.42-26-12
۰ نفر