۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6199168
T T
۰ نفر
پژوهشگر سوری: تشکیل دادگاه حریری توسط سازمان ملل، نادیده گرفتن دولت در لبنان است .....................................................................
دمشق، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/02/86 خارجی.سوریه.سیاسی.اجتماعی.قضایی.دادگاه الحریری.مصاحبه اختصاصی.
"سمیر التقی" پژوهشگر سوری در مسایل راهبردی، پیش نویس قطعنامه ی شورای امنیت در مورد تشکیل دادگاه رسیدگی به پرونده ی ترور "رفیق الحریری" را به منزله ی نادیده انگاشتن موجودیت دولت لبنان دانست.
در پی درخواست "فواد السنیوره" نخست وزیر لبنان از سازمان ملل برای اقدام به تشکیل دادگاه ترور الحریری، آمریکا، فرانسه و انگلیس پنجشنبه ی گذشته، پیش نویس قطعنامه یی را برای تشکیل این دادگاه به شورای امنیت پیشنهاد دادند.
سمیر التقی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: "در طول تاریخ حیات شورای امنیت، دادگاه های بین المللی در غیاب دولت ها، تشکیل شده اند".
وی افزود: حتی در کامبوج، هنگامی که تصمیم به تشکیل چنین دادگاهی گرفته شد، یک دادگاه کامبوجی با ویژگی بین المللی تشکیل شد که قوانین آن منطبق با قانون ملی و تحت حاکمیت کامبوجی ها بود.
این کارشناس مسایل راهبردی متذکر شد: اما اکنون می خواهند، دادگاه الحریری را به شکلی سامان دهند که گویا لبنان فاقد دولت یا تشکیلات قضایی است.
سمیر التقی اطمینان داد که پیش نویس ارایه شده به شورای امنیت، کمکی به ایجاد توافق میان لبنانی ها نخواهد کرد.
"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل بتازگی اعلام کرد: "وقت آن فرا رسیده است که شورای امنیت برای تشکیل دادگاهی با ویژگی بین المللی برای محاکمه عاملان ترور الحریری، اقدام کند".
بان کی مون این مطلب را پس از آن اعلام کرد که فواد السنیوره در نامه یی به او مدعی شد که لبنان در تشکیل دادگاه ناتوان است و شورای امنیت باید برای تشکیل این دادگاه اقدام کند.
در پی نامه ی السنیوره، "امیل لحود" رییس جمهوری لبنان در نامه یی به دبیرکل سازمان ملل، نسبت به پیامدهای منفی تشکیل دادگاه توسط شورای امنیت بر توافق میان لبنانی ها هشدار داد.
لحود همچنین السنیوره را متهم کرد که برای پیروزی بر گروه مخالف، طرف های خارجی را به دخالت در امور داخلی کشور خود فراخوانده است.
جنبش حزب الله لبنان نیز به سازمان ملل گوشرد کرد که تشکیل دادگاه بدون رجوع به نظر طرف های لبنانی، فتنه در لبنان به پا خواهد ساخت.
گروه مخالف در لبنان همواره تاکید کرده است که با تشکیل دادگاه الحریری مخالفتی ندارد، مشروط بر آن که این دادگاه، صرفا یک دادگاه جنایی و نه سیاسی باشد.
خاورم 6 / 2131 / 2133 / 290 شماره 061 ساعت 45:12 تمام انتهای پیام E30.12-45-48
۰ نفر