۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6196437
T T
۰ نفر
پس ازگذشت سه سال ازتصویب قانون جامع معلولان، تنها دو درصد آن اجرا می شود .....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/02/86 داخلی.اجتماعی.معلولان.قانون جامع.
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان اعلام کرد به رغم گذشت سه سال از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان ، کمتر از دو درصد از این قانون در حال اجرا می باشد.
"علی همت محمودنژاد " روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: ماده 2 قانون یادشده به مناسب سازی معابر و اماکن برای عبور و مرور معلولان تاکید می کند، اما هنوز یک چهارراه با سیستم گویا برای نابینایان در کشور وجود ندارد.
وی با اشاره به تاکید قانون بر اختصاص 10 درصد واحدهای مسکونی احداث شده توسط وزارت مسکن به معلولان، گفت که این ماده قانونی نیز اجرا نمی شود و بسیاری از معلولان از خانه مسکونی بی بهره هستند.
وی در ادامه گفت: آموزش رایگان نیز دراین قانون برای معلولان پیش بینی شده است، اما فقط دانشگاه آزاد این خدمات را ارائه می دهد.
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان، عدم رعایت این قانون در زمینه نیم بها بودن بلیط قطار و هواپیما و بهره مندی تمامی معلولان از بیمه تکمیلی اشاره کرد.
محمودنژاد تصریحکرد : با توجه به کمبود بودجه سازمان بهزیستی از مجموع دو میلیون و 800 هزار معلول در سراسر کشور، تنها به 600 هزار نفر از سوی این سازمان خدمات توانبخشی ارائه می شود.
وی با اشاره به برگزاری نشستی در سیزدهم آذرماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری برای بررسی مشکلات معلولان، گفت: در این جلسه، رییس جمهوری وعده داد در نخستین جلسه هیات دولت، این مشکلات بررسی شوند، اما تاکنون که نزدیک به شش ماه از تاریخ آن جلسه می گذرد ، کاری در این زمینه صورت نگرفته است.
محمودنژاد اضافه کرد : 33 طرح برای معلولان با کمک سازمان بهزیستی و سازمان های غیردولتی فعال در این رابطه نوشته و به شورای عالی رفاه ارائه شده است، ولی به رغم تایید وزارت رفاه، هیات دولت تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
رییس این انجمن افزود : وزارت رفاه برای سال جاری دو هزارو250 میلیارد ریال بودجه برای هدفمندکردن یارانه ها در اختیار خواهد داشت اما وزیر رفاه اعلام کرد شاید بتواند 25 درصد آن یعنی 750 میلیارد ریال را به معلولان اختصاص دهد و این در حالی است که برای اجرای قانون جامع معلولان و حداقل به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی به مستمری 25 هزار تومانی معلولان اشاره کرد و از مسوولان پرسید "آیا با این رقم حتی می توان به نان خالی بسنده کرد؟" 16 اردیبهشت سالروز تصویب قانون جامع حمایت از معلولان است که در سال 1383 خورشیدی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
اجتمام/1507/1611 شماره 094 ساعت 58:12 تمام انتهای پیام E15.12-58-26
۰ نفر