۱۵ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6188257
T T
۰ نفر
مرتضوی: اسامی30 نفر از جنایتکاران جنگی اسراییل به اینترپل داده شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/15 سیاسی.کنفرانس.فلسطین دادستان عمومی و انقلاب تهران از ارائه اسامی 30 نفر از جنایتکاران جنگی اسراییل به اینترپل خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران درخواست جلب آنها و اعلام وضعیت قرمز به اینترپل کرده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سعید مرتضوی روز پنجشنبه در حاشیه دومین روز کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت در جمع خبرنگاران افزود: پرونده کیفری این 30 نفر تکمیل شده و تسلیم پلیس اینترپل شده است و ما امیداوریم با اقدام موثر و به موقع 186 کشور عضو اینترپل این جنایتکاران محاکمه شوند.
دادستان تهران با اشاره به این که به محض سفر هر یک از این جنایتکاران به کشورهای عضو اینترپل باید جلب شوند، گفت: بدین ترتیب و در واقع آنها در اسراییل زندانی می شوند.
به گفته وی پس از نسل کشی در غزه پرونده ای کیفری در خصوص جنایات اسراییل در ایران تشکیل شد و دستگاه قضایی به موجب ماده 146 و 147 کنوانسیون ژنو و ماده 8 قانون مجازات اسلامی صلاحیت رسیدگی به موضوع جرایم جنگی را دارد.
مرتضوی تصریح کرد که سفیر فلسطین و بسیاری قربانیان دیگر، 5700 نفر حقوقدان و تعداد بسیاری از ان.جی.اوهای حقوق بشری اعلام شکایت کرده اند و بیش از صد نفر از این جنایتکاران برای پیگرد قانونی معرفی شده اند.
وی با اشاره به اسامی 30 نفر جنایتکار اسراییلی که به اینترپل داده شده است گفت: یهودا، لوهن، ژنرال اوی میزراهی، شولای مارون، اشیل و آیل ایسنبرگ را از جمله این جنایتکاران جنگی اسرائیل هستند.
مرتضوی با اشاره به این که براساس ماده 2 اساسنامه اینترپل کشورها موظفند نسبت به جلب این جنایتکاران اقدام کنند یادآور شد: با این که امیدواریم از این طریق به نتیجه برسیم اما ممکن است با نفوذ قدرتهای استعماری این عملیات اجرایی نشود.
دادستان تهران اظهار داشت: اگر از این طریق و نفوذ قدرتهای سلطه مشکلی ایجاد شد جمهوری اسلامی ایران از طریق اعطای نیابت قضایی به کشورهای اسلامی و سایر کشورهای آزاده جهان درخواست جلب این جنایتکاران جنگی را خواهد کرد.
سیام/9130/ف.س/ شماره 007 ساعت 12:20 تمام
۰ نفر