۸ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6179445
T T
۰ نفر
وزیر رفاه: بعید است نمایندگان مجلس وزارت رفاه را منحل کنند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/08 اجتماعی.رفاه .انحلال .مجلس وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اطمینان گفت که تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انحلال وزارت رفاه و تامین اجتماعی بعید است زیرا خدمات مطلوب وزارت رفاه و تامین اجتماعی از بدو تاسیس مانع از اتخاذ چنین تصمیمی می شود.
عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: تغییر در هرکشوری یا هر سیستمی رخ می دهد و در ابتدای امر با یکسری مقاومت ها مواجه می شود، به گونه ای که گروههایی که تغییر به نفع آن ها نیست با آن مخالفت کرده تا با زیر سوال بردن اصل قضیه موضوع را به حالت نخست به منظور تامین منافع خود برگردانند.
وی با اشاره به تشکیل قانون ساختار نظام رفاه و تامین اجتماعی گفت: برای نخستین بار موضوعاتی چون بیمه ها، بازنشستگی و تامین اجتماعی در یک جا متمرکز شد و با داشتن یک متولی که در دولت و مجلس شورای اسلامی پاسخگوست، بسیاری از مشکلات حل شد.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه سالهای مدیدی خدمات درمانی، تامین اجتماعی و بهزیستی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، گفت: بودجه این سازمان ها در گذشته بسیار کم بود، اما پس از تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی شاهد افزایش بودجه های این مجموعه ها بودیم.
مصری با اشاره به ستادی بودن و غیراجرایی بودن وزارت رفاه و تامین اجتماعی گفت: به همین دلیل این وزارتخانه توفیق داشته است در راستای حل مشکلات و ارتقای کیفیت خدمات سازمان های زیر مجموعه عمل کند.
وی با بیان اینکه پیشنهادی برای حل مشکل تعرفه های دولتی و خصوصی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرده ایم، گفت: بر اساس این پیشنهاد در صورتی که پزشکانی که در بخش دولتی عمل جراحی انجام می دهند، حق جراحی در بخش خصوصی را نداشته باشند، ضریب تعرفه های جراحی در بخش دولتی را افزایش دهیم.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه در چنین شرایطی بخش خصوصی می تواند اختیارش با خودش باشد، تصریح کرد: باید از اینکه بخش دولتی ویترین انتخاب بیمار از سوی پزشک برای بخش خصوصی باشد، جلوگیری شود.
مصری تاکید کرد: در صورتی که این پیشنهاد محقق شود، درآمد مراکز درمانی بخش دولتی افزایش می یابد و به ارتقا کیفیت درمانی کمک خواهد شد.
وی گفت: در کشورهای اروپایی نیز پزشک فعال در بخش دولتی حق فعالیت در بخش خصوصی را ندارد.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به خدمات ارایه شده به بازنشستگان به واسطه اقدامات وزارت رفاه و تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر مهمترین کار کشور یعنی هدفمند کردن یارانه ها به عهده وزارت رفاه و تامین اجتماعی است.
مصری گفت: با توجه به خدمات وزارت رفاه و تامین اجتماعی، این مجموعه را به خاطر منافع عده ای خاص و یا توسعه سایر بخشها متزلزل نکنیم.
وی این سوال را مطرح کرد که چرا ما همیشه به دنبال حذف صورت مساله هستیم ؟ ، افزود: اگر مراکز تصمیم گیری متعدد است و فشار به مردم به دلیل عدم رعایت تعرفه دولتی و دریافت هزینه درمان خارج از تعرفه وارد می شود، مشکل را باید در جای دیگر حل کرد.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: در این گیرودار موضوعی که فراموش می شود، مردم هستند. به خاطر خدا به مردم فکر کنیم و به جای حذف، همه توان خود را برای حل مشکلات آنان بگذاریم.
مصری با بیان اینکه نظام نظارتی در کشور وجود ندارد، گفت: وقتی سیاستگذار ، عرضه کننده خدمات و ناظر یکی است، حداقل نباید خریدار خدمت که بیمه ها هستند، زیر نظر سیاستگذار و عرضه کننده باشد و در هیچ کجای دنیا نیز چنین نیست.
وی ماموریت اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تولید سلامت و بهداشت دانست و گفت: این وزارتخانه خریدار خوبی برای کالا نیست، اگر خریدار خوبی بود، باید در 27 سال گذشته تحولی ایجاد می شد و میزان رضایتمندی بالا می رفت.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات تاخیر در پرداخت صورتحساب های بیمه قبل از تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی گفت: این تاخیرها در مواردی تا هشت ماه می رسید، در حالی که در حال حاضر وظیفه سازمان خدمات درمانی پرداخت هزینه صورتحساب ها و پولها صرف مردم می شود.
مصری ادامه داد: هر مرکز درمانی خصوصی تعرفه ای برای خود تعیین کرده است، در حالی که بیمه وجه ثابتی از مردم می گیرد و قاعدتا نمی تواند با توجه به مشکلات اقتصادی سرانه بیمه را بالا ببرد، چرا که توان مردم برای تامین سرانه بیمه محدود است.
وی با اشاره به اظهارنظرها درباره دو برابر شدن سرانه بیمه گفت: اگر این فشار را به مردم وارد کنیم، چه تضمینی برای افزایش مجدد تعرفه ها وجود دارد، از سوی دیگر در حال حاضر تعرفه های نظام پزشکی نیز رعایت نمی شود.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: به دنبال تصویب قانون در مجلس ششم شورای اسلامی به منظور دادن اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی به نظام پزشکی، افزایش قیمتی قابل توجهی در تعرفه های اعمال جراحی بخش خصوصی رخ داده است.
مصری با انتقاد از چند شغله بودن برخی پزشکان، گفت: متاسفانه به رغم فعالیت پزشکان متدین و متعهد در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت تمام وقت و کمترین دریافتی، برخی پزشکان در بخش دولتی و بخش خصوصی فعالیت می کنند و بالاترین درآمد را دارند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مراکز و بیمارستانهای تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی گفت: این بیمارستانها دارای تجهیزات مناسبی است.
شماره 008 ساعت 10:30 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه