۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6129067
T T
۰ نفر
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: مداخلات درمانی غیرپزشکان در بیماری وسواس قابل پیگرد قضایی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/28 اجتماعی.بهداشت.وسواس.روان پزشکی تهران- مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از درمان بیماری وسواس به عنوان یک مساله کاملا پزشکی نام برد و گفت: دخالت افراد غیرپزشک و فاقد صلاحیت در این خصوص جنبه کیفری داشته و مطابق قانون در دادگاه انقلاب قابل پیگرد است.
به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فربد فدایی با بیان این که بیماری وسواس ممکن است نشانه ای از یک بیماری مهم دیگر در افراد باشد ، افزود: این بیماری گاهی اوقات منشاء غده های مغزی یا خونریزی های مغزی و یا بیماری های اسکیزوفرنی است که تشخیص آنها فقط از عهده یک پزشک برمی آید.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: وسواس به عنوان یک بیماری خاص جزو انواع بیماری های روانپزشکی طبقه بندی شده و به دو دسته فکری و عملی تقسیم بندی می شود.
وی، علل وسواس را در درجه اول عوامل زیست شناختی و ژنتیک دانست و گفت: اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به وسواس باشد احتمال ابتلای سایر افراد خانواده تا 16 برابر بالاتر می رود.
وی از به هم خوردن نظم بیوشیمیایی دستگاه عصبی مرکزی و یا ضایعات آناتومیک در مغز به همراه عوامل روانشناختی به عنوان یکی از دلایل ابتلای افراد به وسواس یاد کرد و افزود: درمان اولیه وسواس دارویی بوده و در 50 درصد موارد منجر به بهبود کامل می شود، در 30 درصد موارد نیز سبب بهبودی نسبی شده و در 20 درصد موارد نیز تحت تاثیر داروها قابل درمان نبوده و باید با روش هایی نظیر جراحی مغز به درمان آن پرداخت.
فدایی، برخورد با مداخلات درمانی انجمن ها و افراد فاقد صلاحیت برای درمان بیماران دچار وسواس را از مسوولان وزارت بهداشت خواستار شد و تاکید کرد: این مداخلات کاملا غیرمتخصصانه و برخلاص نص صریح قانون است.
اجتمام *2026** شماره 039 ساعت 14:24 تمام
۰ نفر