۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6128343
T T
۰ نفر
وزارت بهداشت: روزهای گرم غذای چرب و سنگین نخورید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/12 اجتماعی.سلامت.گرما زدگی تهران - مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به هموطنان تاکید کرد که در روزهای گرم از غذاهای چرب و سنگین کمتر استفاده کنند .
صفیه عشوری مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود : برخی افراد در روزهای گرم تابستان هنگامی که در خارج از منزل بسر می برند به محض احساس گرسنگی به فست فود (غذاهای آماده ) فروشی ها مراجعه کرده و انواع ساندویچ یا پیتزا را سفارش می دهند .
عشوری مقدم گفت : خوردن غذای چرب و سنگین نه تنها باعث افزایش انرژی در شخص شده و گرمای بدن وی را بیشتر می کند بلکه گردش خون در بدن ، به جای اینکه به سمت سطح پوست برود و تعریق انجام شود ، به سمت مرکز بدن و دستگاه گوارش می رود .
وی با بیان اینکه افراد باید در روزهای گرم برای جلوگیری از کاهش بیشتر آب بدن ، بین ساعات 10 صبح تا 16 که اوج گرما بشمار می آید حتی الامکان کمتر از منزل خارج شوند ، اظهارداشت : اگر کسی در این ساعات در خارج از منزل بسر برد ، از مایعات و در درجه اول از آب استفاده کند .
مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد : فرد هنگامی که در خارج از منزل بسر می برد در مواردی که بدن وی تعریق را شروع کرد ، آب بنوشد و تلاش کند که از لباس های رنگ روشن و نخی برای تنفس بیشتر پوست استفاده کند .
عشوری مقدم با اشاره به اینکه گرما زدگی بیشتر در مکان هایی که درجه حرارت بالا به ویژه رطوبت بالایی دارند به وقوع می پیوندد ، گفت : گرما زدگی ، بیشتر در کودکان و سالمندان و همچنین کسانی که دارای نارسایی هایی از جمله نارسایی های قلبی و دیابت هستند ایجاد می شود .
مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی درخصوص علایم گرمازدگی گفت : سردرد ، گیجی ، بی اشتهایی ، حالت تهوع ، تغییر رنگ پوست و گرفتگی عضلات از جمله علایم گرما زدگی است که در حالت های شدیدتر فرد دچار نبض تند و ضعیف ، افت فشار خون ، کاهش هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ می شود .
عشوری مقدم نخستین اقدام در خصوص مواجهه با فرد گرمازده را دور کردن وی از کانون گرما عنوان کرد و گفت : ازآنجا که مایع بدن فرد گرما زده کم می شود ، باید وی را در حالت درازکش به گونه ای که پاهای وی از سطح بدن بالاتر باشد ، قرارداد .
وی اظهارداشت : فرد اگر حالت تهوع و استفراغ ندارد ، مایعات خنک ، ترجیحا آب خنک را باید به وی داد و اگر تعریق زیادی کرده باشد نیز می توان یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب مخلوط کرده و هر پنج تا 10 دقیقه یک بار ، به حالت ذره ذره به فرد گرمازده خوراند .
وی تاکید کرد : درصورتیکه فرد گرمازده حالت هایی از جمله پایین بودن سطح هوشیاری و یا تهوع و استفراغ داشته باشد باید حتما مراتب را به اورژانس 115 گزارش داد .
اجتمام ** **1776 شماره 049 ساعت 16:04 تمام
۰ نفر