۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6124336
T T
۰ نفر

پیامد مصرف بدلی جات

۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6124336
پیامد مصرف بدلی جات زیورآلات چینی به دلیل نیکل بالا حساسیت و آزردگی پوست را موجب می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/05 اجتماعی.سلامت.بدلیجات چینی تهران- معاون آموزش و پژوهش پوست و جزام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: زیورآلات بدلی چینی که مصرف آن توسط دختران ، زنان وجوانان زیاد شده است به دلیل استفاده از نیکل بالا سبب حساسیت و آزاردگی پوست می شود.
کارشناسان بهداشتی می گویند :نیکل یکی از شایع ترین مواد آلرژی زا در دنیاست که در برخی از افراد باعث بروز اگزما به نیکل می شود.
به گفته این افراد :معمولا اگزما به بدلیجات خود را به شکل ضایعات پوستی قرمز، پوسته پوسته، خارش های شدید در محل های مرتبط با بدلیجات مانند لاله گوش، گردن، مچ دست و انگشتان، نشان می دهد.
فلز نیکل علاوه بر بدلیجات تزئینی درمواردی مانند بند فلزی ساعت، سگک کمربند و سکه ها نیز وجود دارد.کسی که به علت استفاده از بدلیجات، دچار حساسیت پوستی شده است، ممکن است دراثر مصرف این مواد و حتی به سکه های درون جیب خود نیز حساسیت پوستی نشان دهد.
دکترعلی رضا فیروز روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا خاطرنشان کرد:در صنعت تولید بدلیجات بسیاری از کشورها، قوانینی درباره میزان استفاده از فلز نیکل در محصولات وجود دارد که این قوانین در چین رعایت نمی شود و همین عامل باعث ایجاد حساسیت های پوستی در استفاده کنندگان می شود.
به گفته وی برخی از آلیاژهای استفاده شده در بدلیجات که در صدر آنها فلز نیکل است باعث ایجاد حساسیت های پوستی در افراد می شود.
وی افزود: علایم این حساسیت ها که از نوع تماسی محسوب می شوند چند روز بعد از استفاده از این بدلیجات ، به صورت قرمزی، قرمزی همراه با ایجاد خارش و یا قرمزی همراه با برجستگی های سرخ رنگ به نام پاپول برروی پوست محل استفاده ظاهر می شود.
رییس انجمن متخصصان پوست کشور گفت: در بسیاری ازکشورها از جمله ایران تستی به نام test ,patch در کلینیک ها انجام می شود و حساسیت افراد نسبت به آلیاژهایی مانند نیکل،کبالت و کروم (که در راس فلزات ایجادکننده حساسیت است ) و 30 مورد از آلیاژها سنجیده می شود.
فیروز با بیان اینکه بهترین راه درمان حساسیت استفاده نکردن از مواد حساسیت زا است گفت: در برخی موارد خاص استفاده از ترکیبات موضعی محافظ که مانع رسیدن مواد حساسیت زا به درون پوست می شود ، می تواند از بروز حساسیت جلوگیری کند.
این متخصص پوست و مو به شهروندان توصیه کرد که در هنگام خرید بدلیجات به کشور تولیدکننده محصولات دقت کرده و از محصولاتی که بیشتر شناخته شده اند استفاده کنند.
به گفته فیروزاگرچه حساسیت های پوستی خطرناک نیستند و با مراجعه به پزشک قابل کنترل و درمان هستند اما گاهی علایم این حساسیت ها با برخی بیماری های پوستی یکسان است و سهل انگاری فرد در مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع ممکن است باعث وخیم شدن بیماری شده و سلامت فرد را به مخاطره اندازد.
برخی از فروشندگان زیورآلات بدلی جات به خبرنگار ایرنا گفتند:اکثر بدلی جات موجود در بازار محصولات کشورهای چین ،تایلند ، هند و امارات است.
اجتمام **ز.س//1599 شماره 022 ساعت 11:48 تمام
۰ نفر