۳ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6121214
T T
۰ نفر
بازمانده ای از درنای سیبری به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت کرد ....................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/08/1390 اجتماعی.محیط زیست.درنا.مازندران ساری- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: یک قطعه درنای سیبری ساعت شش صبح روز سه شنبه سوم آبان ماه در تالاب حفاظت شده فریدونکنار مازندران فرود آمده است.
"هرمز محمودی راد " در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه درناها دارای پنج جنس مختلف و 15 گونه هستند و تمامی درناها به عنوان گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شوند، افزود: درناها در تمامی نقاط دنیا به جز نواحی قطبی و بخشی از آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. وی گفت: برخی از درناها مانند درنای معمولی و درنای طناز از جمعیت خوبی برخور دارند، اما برخی از آنها مانند درنای فریاد‌کش آمریکایی و درنای سیبری در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند. او اضافه کرد: درنای سیبری از انواع در معرض خطر درناها و دارای سه جمعیت مستقل چین، هند و ایران است. مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران زیستگاه زادآوری درناهای سیبری را در نواحی شرق و غرب سیبری و مهاجران به چین و ایران دانست و گفت : جمعیت مرکزی درنای سیبری و مهاجر به هند منقرض شده‌ و در سال‌های اخیر گزارشی از مهاجرت درنا به هند و زیستگاه زمستانی آن در پارک "کئولادو" وجود ندارد. وی افزود : جمعیت شرقی درنای سیبری و مهاجر به دریاچه "پویانگ" در چین دارای حدود سه هزار قطعه جمعیت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره مهاجرت این گونه با ارزش پرنده به مازندران گفت: درنای سیبری مهاجر به ایران از زیستگاه زادآوری سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه های سنتی از باران و سرخ‌رود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کند. وی با اشاره به اهمیت این گونه پرنده به عنوان پرنده منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض افزود: پروژه‌ای بین‌المللی با استفاده از اعتبارات صندوق حمایت برای پشتیبانی از این پرنده منحصر به فرد تهیه و پیشنهاد شد و پس از تصویب از سال 2003 میلادی به اجرا در آمد.
او ادامه داد:در اجرای این پروژه ، محدوده زمستان‌گذرانی درنای سیبری در منطقه مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان منطقه تیراندازی ممنوع در فهرست تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر مصوب شد. محمودی راد اقداماتی مانند جذب نیروهای محافظ همیار محیط‌ بان، نصب تابلو برای شناسایی منطقه، برگزاری کلاس آموزشی برای جامعه محلی با موضوع درنا، خرید تجهیزات حفاظتی دوربین، تلسکوب، راه‌سازی جوجه درناهای سیبری، احداث مرکز پرنده‌شناسی و استفاده از خدمات مشاوران ملی و بین‌المللی را از جمله اقدامات مهم برای حفاظت از درنا و زیستگاه آن برشمرد.
2585/1654
۰ نفر