۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6111182
T T
۰ نفر
مدیر مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: درگیری چشمی دیابت در صورت عدم تشخیص و درمان به نابینایی بیمار منجر می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/28 اجتماعی.سلامت.دیابت تهران- مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درگیری چشمی دیابت از شایع ترین عوارض بیماری دیابت است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع منجر به نابینایی بیماران می شود.
مرضیه کتیبه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در بیماران دیابتی معمولا گرفتاری چشمی تا مراحل پیشرفته، علایمی ندارد و به همین دلیل معاینات منظم چشمی برای افراد مبتلا به دیابت حتی اگر مشکلی از نظر بینایی حس نمی کنند، بسیار حایز اهمیت است.
وی درباره عوارض و مشکلات این بیماری گفت: در افراد دیابتی در صورتی که سطح گلوکز خون برای مدتی طولانی بالا بماند می تواند باعث آسیب به اعضای بدن مانند قلب، عروق خونی، اعصاب، کلیه و چشم شود که درگیری عروق خونی و قلب منجر به سکته قلبی و سکته مغزی می شود.
کتیبه اضافه کرد همچنین در صورت عدم کنترل قند خون و بهداشت نامناسب، زخم هایی در پا به وجود می آید که در صورت عدم درمان به موقع، منجر به قطع پاها می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض دیابت بر روی چشم، افزود: دیابت می تواند به قسمت های مختلف چشم آسیب برساند و مشکلات متعددی در این عضو از جمله آسیب به قرنیه، آب مروارید یا کاتاراکت (کدر شدن عدسی )،گلوکوم (آب سیاه )، پیر چشمی زودرس، فلج اعصاب و عضلات خارج کره چشمی و آسیب به عروق خونی لایه شبکیه چشم ایجاد کند.
کتیبه افزود: مهمترین عارضه چشمی دیابت، آسیب به لایه شبکیه چشم است که در اصطلاح پزشکی رتینوپاتی دیابتی نامیده می شود. این عارضه در نهایت منجر به نابینایی می شود.
به گفته وی، در بیماران دیابتی به علت قند خون بالا به مدت طولانی و عدم کنترل صحیح آن، عروق موجود در شبکیه چشم دچار اختلال می شود، این ضایعات به صورت تدریجی اتفاق می افتد در نتیجه در اوایل ایجاد بیماری، فرد علایم بینایی واضحی ندارد.
کتیبه تاکید کرد همه بیماران دیابتی باید سالانه حداقل یک بار تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند.
اجتمام **9105** **1569 شماره 007 ساعت 10:12 تمام
۰ نفر