۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6110607
T T
۰ نفر

بیماری وبا را کم اهمیت تلقی نکنید

۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6110607
;سیدمهدی معززی ; روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: ممکن است فردی که 70 درصد علایم بیماری وبا را نداشته باشد، صرفا اسهال خفیف و بدون تب در مدت چند ساعت بیمار را به نارسایی کلیوی و مرگ ببرد، بنابر این نباید هیچیک از علایم بیماری را بی اهمیت تلقی کرد.
وی افزود: وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ;ویبریو کلرا ; است و به دلیل اینکه نخستین بار در منطقه‌ای به نام ;التور ; در آفریقا پیدا شد، به این نام مشهور است.
معززی گفت: عامل بیماری وبا مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی آن بالا است، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماری زا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.
وی منبع اصلی این بیماری را آب آلوده و سبزیجاتی دانست که با آب آغشته به مدفوع انسانی آبیاری می شوند؛ بنابر این شبکه بهداشت دماوند مصرف سبزیجات در سطح شهرستان دماوند بخصوص در سالن های غذاخوری و رستوران های بین راهی را ممنوع کرده است.
وی افزود: این بیماری تمام سنین را درگیر می کند اما در افراد سالخورده و کودکان به دلیل حساسیت آنان نسبت به کم آبی امکان بروز این بیماری بیشتر است و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
معززی توصیه کرد: افراد کوچکترین علایم بیماری وبا را جدی گرفته و بسرعت به پزشک مراجعه و از تجویز موارد سنتی و خانگی پرهیز کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: درمان این بیماری با تجویز آنتی بیوتیک از سوی پزشک و آشامیدن مایعات فراوان و نوشیدن سرم خوراکی ORS است.
وی درباره راه های پیشگیری از بیماری وبا گفت: به دلیل بیماری وبا، بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد، لازم است از آب لوله کشی شده کلردار برای نوشیدن، شستشوی ظروف و سبزیجات استفاده شود و در غیر این صورت استفاده از آب جوشانده شده ضرورت دارد.
معززی درباره سبزیجات و میوه ها بخصوص میوه های جالیزی و صیفی جات گفت: در حد امکان از خوردن سبزیجات و کاهو خودداری شود و در غیر این صورت در چندین مرحله سبزیجات را ضدعفونی و صرفا به استفاده از محلول های پرکلرین گندزدایی اکتفا نشود.
تهرام/8128/1457/////
۰ نفر