۲۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6106951
T T
۰ نفر
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا: سه هزار و 900 پرونده با موضوع جعل در ناجا تشکیل شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/22 اجتماعی.ناجا.معاون مبارزه با جعل.مهرداد امیدی تهران - معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از تشکیل حدود سه هزار و 900 پرونده با موضوع جعل در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این آمار نسبت به زمان مشابه سال پیش 5/2 درصد کاهش داشته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا سرهنگ مهرداد امیدی امروز (شنبه ) در نشست خبری پیرامون اقدامات پلیس آگاهی ناجا در بخش جعل و کلاهبرداری در شش ماهه نخست امسال افزود: 72 درصد از این پرونده ها در چهار ماهه نخست سال جاری بررسی شد که منجر به دستگیری و صدور قرار برای جاعلین و استفاده کنندگان از سند مجعول شده است.
وی اضافه کرد در این مدت همچنین 22 درصد از این پرونده ها پس از انجام تحقیقات مورد نیاز به اتفاق طرفین پرونده به مراجع قضایی تحویل شده و حدود شش درصد از پرونده ها نیز به نتیجه مثبتی نرسیده است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا یادآور شد در این مدت دو هزار و 970 نفر به اتهام جعل و استفاده از سند مجعول دستگیر شده و زندانی شدند که از این تعداد شش درصد زن و 94 درصد مرد بودند.
امیدی خاطر نشان کرد پلیس آگاهی ناجا در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 45 هزار سند و مدرک و مهر جعلی کشف کرد که از این تعداد 54 درصد اسناد و مدارک بانکی و اوراق بهادار، 16 درصد اسناد و مدارک هویتی و شناسایی، شش درصد اسناد و مدارک مالکیت، پنج درصد مدارک تحصیلی و آموزشی، 12 درصد اسناد و مدارک غیردولتی، پنج درصد سایر اسناد و مدارک دولتی، یک درصد علائم صنعتی و تجاری و یک درصد نیز مهر جعلی بوده است.
به گفته وی، در چهار ماهه گذشته، کشف، شناسایی و دستگیری عاملان جعل و کلاهبرداری از یک روند رو به رشدی برخوردار بوده است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از سازمان هایی که اسناد و مدارک آنها مورد جعل و کلاهبرداری قرار می گرفت به سمت مکانیزه کردن صدور این اسناد و تقویت ایمنی و ضرایب امنیتی آن پیش می روند، تصریح کرد: این اقدامات موجب شده تا میزان جعل در کشور تا حدودی کاهش پیدا کند.
امیدی در ادامه در مورد میزان کلاهبرداری در چهار ماهه اول امسال نیز گفت: در این مدت پنج هزار و 600 پرونده با موضوع کلاهبرداری در پلیس آگاهی ناجا تشکیل شده که نسبت به زمان مشابه سال پیش هشت درصد افزایش داشته است وی افزود: تاکنون به حدود پنج هزار پرونده رسیدگی شده و در طول رسیدگی به این پرونده ها، دو هزار و 67 نفر به اتهام کلاهبرداری دستگیر و زندانی شدند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در مورد کیفیت پرونده های رسیدگی شده، اظهار داشت: در 43 درصد پرونده ها کلاهبردار شناسایی و بازداشت شده است.
وی ارزش ریالی پرونده های رسیدگی شده را 200 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 56 درصد از پرونده های کلاهبرداری در پوشش معاملات و خرید و فروش، پنج درصد در پوشش دلالی و انجام امور اداری، دو درصد در پوشش پیدا کردن کار و استخدام افراد، یک درصد در پوشش رمالی و فالگیری، یک درصد در پوشش ازدواج، یک درصد در پوشش امور خیریه، 5/0 درصد در پوشش اخذ ویزا، 5/0 درصد در پوشش امور فرهنگی و آموزشی و 23 درصد نیز سایر موارد را تشکیل می دهد.
امیدی اضافه کرد اخیرا متخلفان از طریق تلفن و استفاده از سیم کارت های اعتباری اقدام به کلاهبرداری می کنند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا درباره شرکت های هرمی اضافه کرد: در طول 10 ماهه گذشته، حدود پنج هزار و 300 نفر در این رابطه شکایت کردند که در رسیدگی به پرونده های این افراد در سه عملیات بزرگ، چهار هزار و 500 نفر دستگیر شدند.
امیدی ادامه داد: برای دو هزار و 500 نفر از افراد دستگیر شده قرار قانونی از مراجع قضایی صادر و به زندان منتقل شدند.
وی گفت: در این مدت 481 دفتر فعالیت شرکت های هرمی شناسایی، پلمپ و پرونده های آن به مراجع قضایی تحویل شده که 97 درصد از این دفاتر در تهران قرار داشتند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ارزش ریالی پرونده ها را حدود 100 میلیارد تومان اعلام کرد.
امیدی در ارتباط با نتیجه تحقیقاتی که از افراد دستگیر شده بعمل آمده، افزود: 57 درصد از این افراد مجرد و 43 درصد متاهل بودند، ضمن اینکه 12 درصد دارای مدرک کارشناسی، 9 درصد فوق دیپلم، 36 درصد دیپلم، 42 درصد زیر دپیلم و بقیه بی سواد بودند.
امیدی تاکید کرد هم اکنون شرکت های هرمی در ضعیف ترین موضع چند سال گذشته خود از لحاظ جذب نیروهای جدید و فضای فعالیت قرار دارند و پلیس آگاهی ناجا نیز به خوبی توانسته با این پدیده مقابله کند.
وی با بیان اینکه مجازات مالکان خانه ها و دفاتر فعالیت شرکت های هرمی کمتر از فعالان آن نخواهد بود، گفت: منازل و دفاتر مالکان تا نتیجه نهایی پرونده پلمپ خواهد بود.
اجتمام ** 1788 **1569** شماره 027 ساعت 13:21 تمام
۰ نفر