۲ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6102777
T T
۰ نفر

نکاح با پادرمیانی اینترنت ؟

۲ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6102777
نکاح با پادرمیانی اینترنت ؟ افزایش طلاق در سایه ازدواج های اینترنتی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/02 اجتماعی.طلاق.ازدواج های اینترنتی تهران - ازدواج در اسلام یک سنت الهی و یک حکم فطری و هماهنگ قانون آفرینش است. انسان برای بقا نسل و همچنین آرامش جسم و روح ازدواج می کند اما گسترش ارتباطات به ویژه اینترنت در سال های اخیر، دوام و پایداری برخی از ازدواج ها را با تهدید روبرو کرده است.
به گزارش ایرنا، پسر جوان بی خیال و سرحال، پای رایانه شخصی خود نشسته و با زدن دکمه اینتر کیبرد، وارد دنیای شگفتی ها می شود. بلافاصله بعد از اتصال وارد یکی از چت روم های همیشگی می شود که کم کم پاتوقش شده و نام مستعارش در آن روم برای همه آشنا است.
شروع می کند از هر دری صحبت کردن و نوشتن ! ناگهان متوجه یک نام جدید می شود که به نظرش زیباست. برای دادن پیغام خصوصی وسوسه می شود.
سلام چه اسم قشنگی، اسم واقعیته یا مستعاره ؟ معلومه که اسم خودمه چرا باید با اسم مستعار بیام ؟ خوب همین طوری پرسیدم آخه اسم واقعی خودم یه چیز دیگه است ! حالا اسم، تاریخ تولد و محل سکونت می دی ؟ و....
ماجرا از اینجا آغاز می شود. کم کم هر دو طرف به این نتیجه می رسند که قرار ملاقات های یاهو مسنجر راه خوبی برای ابراز احساسات نیست و آنچه در دل دارند را به خوبی نمی توانند بیان کنند پس کار به رد و بدل کردن تلفن و مکالمات پی در پی می انجامد و سرانجام یک قرار ملاقات و عشقی که می اندیشند با شناخت کامل به وجود آمده است ! مدام با هم بیرون می روند و از همه جا خاطره می سازند، حرف های عاشقانه می زنند. مدام سعی می کنند به هم ثابت کنند که تو همان هستی که من می خواستم و این جمله کم کم ملکه ذهنشان می شود.
پسر جوان به فکر دست و پا کردن شغلی می افتد و دختر جوان هم در تکاپو است تا پسر جوان را به خانواده اش معرفی کند. با هر دردسری همه چیز روبه راه می شود و پدر و مادر دختر و پسر به ازدواج این زوج جوان رضایت می دهند هر چند که ته دل شان راضی نیستند.
پس از ازدواج، دنیا برای زوج جوان بر وفق مراد نیست. مشکلات اقتصادی و رو شدن دروغهایی که در چت روم به هم گفته بودند و از همه بدتر عادت به چت و باز هم دروغ گفتن ! تنها مشکلات کوچکی است که این زوج با آن دست و پنجه نرم می کنند.
پیام های عاشقانه جای خود را به دعواهای شبانه، بی اعتمادی و شک و تردید و اختلافات پایان ناپذیر می دهد و...
**دیوار سست ازدواج های اینترنتی با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و ورود ابزارهای ارتباطی جدید، آشنایی و ازدواج از طریق اینترنت و اکتفا به اطلا عات محدود رد و بدل شده نمی تواند زندگی پایدار، امن و مطمئنی را پایه ریزی کند.
شاهد بارز این وضعیت، افزایش روند طلا ق در جامعه همراه با گرایش برخی افراد به سوی آشنایی با یکدیگر از طریق اینترنت و به عبارت دیگر، ازدواج های اینترنتی است.
کارشناسان می گویند، این گونه ازدواج ها به دلیل مبتنی نبودن بر پایه های فرهنگی و ارزشی جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش های خانوادگی طرف مقابل، به سرعت فرو می پاشد.
در حقیقت امکان فریب افراد در فضاهای مجازی و اتاق های گفت وگو بیش از زمانی است که افراد رو در روی هم قرار گرفته و در مورد اطلاعات شخصی خود سخن می گویند.
محیطهای مجازی و اینترنتی به گونه ای است که به راحتی می توان از احساسات دروغین سخن گفت اما امکان آنالیز رفتارهای احساسی وجود ندارد و در نتیجه این نوع رفتار را می توان در دنیای مجازی پنهان کرد.
این کارشناسان می افزایند، این پنهان کاری و دروغهای رفتاری در صورت آشکار شدن می تواند آسیب های زیادی به دو طرف وارد کند. این آسیب ها به دلیل این که رنگ و بوی دروغ و احساس فریب دادن به طرفین می دهد بیشتر انسان را دچار مشکل می کند.
ازدواج، فرآیندی است که در هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد. زمانی که جوانان با کنار گذاشتن واقعیت ها، به ازدواج های اینترنتی اقدام می کنند نشان می دهد که اتاق های گفت وگو مکان مناسبی برای انتخاب همسر و ازدواج نیست.
در گذشته افرادی که معمولا ریش سفید خانواده بودند زمینه آشنایی و ازدواج جوانان را فراهم می کردند در حال حاضر این سنت حسنه تاحدودی از بین رفته است و به همین دلیل شکل آشنایی برای ازدواج نیز تغییر کرده است.
کارشناسان می گویند، ازدواج هایی که زمینه آن از دوستی خیابانی یا آشنایی از طریق چت و اینترنت باشد همان طور که خیلی راحت شکل می گیرد، خیلی زود هم از هم می پاشد.
بیشتر ازدواج هایی که بر اساس دوستی پیش از ازدواج (در فضای مجازی )بنا شده باشد به جدایی و طلاق منجر می شود، زیرا خود آن ها که پیش از ازدواج مرتکب حرام شده اند، پس از ازدواج به یکدیگر مشکوک می شوند که شاید همسرشان با اشخاص دیگر رابطه نامشروع داشته باشد، لذا چیزی که اساس و پایه اش از حرام باشد مداومت و برکت ندارد.
** ازدواج اینترنتی در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما جایگاهی ندارد سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، آمار طلاق ازدواج های اینترنتی را بسیار بالا دانست و گفت: ازدواج اینترنتی در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما جایگاهی ندارد.
جواد زمانی با بیان اینکه ازدواج های اینترنتی با فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد، تاکید کرد، این گونه ازدواج ها، نتیجه ای جز طلاق و یا یک زندگی ناسالم در پیش ندارد.
زمانی تصریح کرد، ممکن است ازدواج های اینترنتی منجر به طلاق نشود اما ازدواج موفقی هم نخواهد بود و یک زندگی جهنم وار خواهد بود چون در آن همه چیز با دروغ شروع می شود.
وی تاکید کرد، ازدواج موفق، ازدواجی است که خانواده ها با هم در تعامل باشند اما در ازدواج اینترنتی، خانواده ها شناختی از هم ندارند و همدیگر را در دفتر ثبت ازدواج ملاقات می کنند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ازدواج های اینترنتی، مرگ تدریجی را به همراه دارد، گفت: همان طور که ازدواج اینترنتی خیلی راحت و سریع به ثبت می رسد خیلی راحت هم به طلاق منجر می شود.
زمانی افزود: در ازدواج های اینترنتی دو طرف از یکدیگر به شناخت درستی نمی رسند و درصد بالایی از حرف هایی که رد و بدل می شود دروغ و اغراق درباره وضعیت افراد است و ازدواج بر پایه دروغ و احساس شکل می گیرد که پس از ازدواج، همه این دروغها رنگ می بازد و زوجین واقعیات را درمی یابند و به همین دلیل همان طور که ازدواج کرده اند، از هم جدا می شوند.
زمانی اظهار داشت: در گذشته مقوله ای به عنوان ازدواج اینترنتی وجود نداشت و باید با فرهنگ سازی نسبت به پیشگیری از این آسیب ها اقدام شود.
زمانی افزود: دو طرف در ازدواج های اینترنتی از یکدیگر به شناخت درستی نمی رسند و درصد بالایی از حرف هایی که رد و بدل می شود دروغ و اغراق درباره وضعیت خود است.
وی با بیان اینکه این گونه ازدواج ها بر پایه دروغ و احساس شکل می گیرد، گفت: پس از ازدواج همه این دروغها رنگ می بازد و زوجین واقعیات را در می یابند، به همین دلیل از هم جدا می شوند.
** بسیاری از ازدواج های اینترنتی در همان اوایل زندگی به طلاق منجر می شود همچنین معاون سابق فرهنگی سازمان ملی جوانان گفت: بسیاری از ازدواج های اینترنتی در همان اوایل زندگی به طلاق منجر می شود.
پرویز کرمی اظهار داشت: سایت های همسر یابی دارای مجوز از مراکز قانونی نیستند و سازمان ملی جوانان این سایت ها را به رسمیت نمی شناسد و غیر قانونی هستند.
کرمی افزود: وقتی که این سایت ها دارای مجوز نباشند پس نظارتی بر کار اینها هم وجود ندارد بنابراین به جایی پاسخ گو نیستند و افراد جامعه و خودشان را دچار آسیب می کنند.
وی با بیان اینکه سایت های همسریابی زیادی در فضای مجازی وجود دارد، گفت: افرادی با نیت های مختلف به سمت این موضوع رفتند که باید با آنان برخورد شود.
معاون سابق سازمان ملی جوانان با تاکید بر اینکه بسیاری از ازدواج های اینترنتی در همان اوایل زندگی به طلاق منجر می شود، خاطرنشان کرد، جوانان نباید از این کانال وارد موضوع حساس زندگی زناشویی شوند.
کرمی به جوانان درباره ازدواج های اینترنتی هشدار داد و گفت: سازمان ملی جوانان مراکز مشاوره ازدواج را طراحی کرده است و در این مراکز، آموزش های لازم برای همسر گزینی ارایه می شود.
** نیمی از ازدواج های اینترنتی به طلاق منجر می شود روانشناس بالینی و کارشناس دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور ضمن تایید افزایش ازدواج های اینترنتی گفت: متاسفانه نیمی از ازدواج های اینترنتی به طلاق منجر می شود.
حسین اسدبیگی با بیان اینکه در ایران از اینترنت استفاده های نادرستی می شود، گفت: هر چند که اینترنت استفاده های موثری نیز دارد اما افراد منزوی و مشکل دار از طریق چت روم ها با همدیگر ارتباط برقرار می کنند.
اسدبیگی تاکید کرد، چون این افراد نمی توانند ارتباطات خوبی با آدم های واقعی برقرار کنند به سراغ فضای مجازی می روند و در آنجا چون هیچ نظارتی وجود ندارد هر چه می خواهند به همدیگر می گویند و هویت های کاذبی از خودشان می سازند.
وی تصریح کرد، این افراد خود را در فضای مجازی، انسان ممتاز و برجسته معرفی می کنند و طرف مقابل هم چون خودش آدم منزوی ای است دلبسته می شود و رفته رفته ارتباطاتشان زیاد می شود.
کارشناس دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: پس از چند بار چت کردن و گفت و گوی تلفنی، گاهی برای دیدن همدیگر از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشوری دیگر سفر می کنند.
اسدبیگی افزود: ازدواج های اینترنتی که بدون تحقیق و بررسی صورت می گیرد پس از مدت کوتاهی به طلاق منجر می شود.
وی با اشاره به این که آمار طلاق در کشور افزایش یافته است، افزود: این آمار در ازدواج های اینترنتی و آشنایی از طریق چت روم ها بیشتر است.
کارشناس دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور، استفاده از اینترنت شماره 016 ساعت 12:13 تمام
۰ نفر