۵ بهمن ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5887982
T T
۰ نفر
هشدار دانمارک به انگلیس در مورد مالکیت منابع نفت اقیانوس اطلس # لندن - ایرنا5/11/73 برابر با25 ژانویه 1995 نخست وزیر دانمارک به انگلیس هشدار داد کشورش از خواسته مردم جزایر " فارو" نسبت به منابع نفت جدید ابهای اقیانوس اطلس پشتیبانی می کند و حاضر است این مسئله رابه دادگاه بین المللی لاهه نیز ارجاع کند.
پل نیروپ/که در میهمانی سالانه شام اتحادیه گزارشگران خارجی در کپنهاک صحبت می کرد در این مورد گفت دانمارک در این زمینه از انگلیس واهمه ندارد و قاطعانه خواهد ایستاد.
وی افزود به هیچ وجه کشورش ازپشتیبانی خواسته های مردم نسبتا فقیرجزایر فارو دست بر نخواهد داشت.
جزایر فارو/ که در 300 کیلومتری شمال غرب اسکاتلند در ابهای اقیانوس اطلس قرار دارد/ یکی از استان های خودمختار دانمارک است که در زمینه تقسیم مواد معدنی ابهای بین این جزایر و اسکاتلند موافقتنامه با انگلیس ندارد.
این اختلافات اخیرا درپی کشف دو حوزه نفتی/" فوایناون" و " شیهالیون" از سوی شرکت نفتی/ بریتیش پترولیوم /در18 کیلومتری مرز " مناطق اقتصادی" انگلیس با جزایر یادشده وارد مرحله جدید ی شد و شکل جدی تری به خود گرفت.
نخست وزیر دانمارک می گوید به عقیده وی اختلافات کشورش با انگلیس با انجام مذاکرات حل نخواهد شد به طوری که کشورش در نهایت دست به سوی دادگاه بین المللی لاهه دراز خواهد کرد .
تایمز مالی بر پایه ارزیابی های منتشره حجم منابع احتمالی نفت منطقه مورد اختلاف دو کشور/ راکه اخیرا اجازه انجام عملیات حفاری در ان ازسوی دولت انگلیس به شرکت بریتیش پترولیوم داده شده است/ تا 5/3 میلیارد بشکه براورد کرده است.
جزایر فارو تنها 43 هزار نفر جمعیت دارد که تا چند سال پیش از طریق صید ماهی و فروش ان به کشورهای اروپایی امرار معاش می کردند امااین درامدها به تازگی کاهش قابل توجهی یافته و مردم ان به کسب درامد از حوزه های نفتی ابهای متعلق به این جزایردر اقیانوس اطلس دلبسته اند.
۰ نفر