۲۵ آبان ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 5881750
T T
۰ نفر
ایران درنامه ای به دبیر کل سازمان ملل نگرانی عمیق خودرادرمورد جنایات اخیر صربها در منطقه بیهاج اعلام کرد # سازمان ملل- ایرنا 25/8/73 برابر با16نوامبر 1994 علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران را از اقدامات نظامی وتهاجمات سنگین صربهای بوسنی هرزگوین وکرواسی به منطقه/ بیهاج/ ابراز داشت .
وی با انتقاد از عملکرد شورای امنیت خواستار اقدامات موثروعملی جامعه جهانی وسازمان ملل در دفاع از ملت بوسنی هرزگوین وپاسداری از استقلال سیاسی / حاکمیت وتمامیت ارصی این کشور شد.
دراین نامه امده است همانطور که مطلع هستید اوصاع بوسنی هرزگوین باردیگر روبه وخامت گذاشته است وصربهای بوسنی هرزگوین با حمایت واتش پشتیبانی شبه نظامیان صرب کرواسی در هفته اخیرتهاجم سنگینی را علیه نیروهای دفاعی بوسنی هرزگوین به اجرا گذاشته اند.
در این نامه اعلام شده است حملات مجدد صربها علیه بخشهایی از غرب خاک بوسنی هرزگوین خصوصا حمله وحشیانه انها به منطقه / بیهاج/ که از سوی شورای امنیت به عنوان منطقه امن اعلام شده است تاکنون منجر به کشته ومجروح شدن تعدادکثیری از شهروندان بی دفاع منطقه ازجمله زنان وکودکان شده است .
وزیر خارجه ایران با تاکید بر خطر سقوط واشغال شهر /بیهاج/ توسط شبه نظامیان صرب نوشته است ما معتقدیم تا زمانی که به صربها اجازه داده شود تا به تجاوزات وجنایات خود ادامه دهند همچنان شاهد قوم کشی مسلمانان منطقه خواهیم بود.
دراین نامه تصریح شده است ..این یک واقعیت است که کاهش تحریمها علیه صربستان / مونته نگرو فقدان عزمی راسخ در مقابله با متجاوز/ برخورد دوگانه شورای امنیت در تداوم تحریم تسلیحاتی دولت بوسنی هرزگوین ودر نهایت برخورد یکسان با قربانی ومتجاوز موجب تداوم حملات وقتل عام مردم بی دفاع بوسنی هرزگوین که به زودی با سومین زمستان سخت وازار دهنده مواجه خواهند بود شده است.
تمام ز ساعت مخابره 33/08 م م م م شششش فففف شماره 011 بین002 49:08 16/ 11/94 د ک خرج ایران طرح واکسیناسیون فلج اطفال را در افغانستان اجرا می کند ...............................................................
کابل - ایرنا 25/8/73 برابر با16نوامبر 1994 جمهوری اسلامی ایران در گسترده ترین اقدام اسلامی وبشردوستانه در افغانستان طرح واکسیناسیون فلج اطفال را دراین کشور به مورد اجراء می گذارد.
غلامرصا حدادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی ورادیو تلویزیونی درکابل با اعلام این مطلب گفت ..
در قالب طرح یاد شده قرار است برای واکسیناسیون 5/2 میلیون کودک افغانی 8 میلیون عدد واکسن فلج اطفال از سوی جمهوری اسلامی ایران اهداء شود.
وی گفت طی دوران واکسیناسیون از طرفهای در گیر خواسته شده اتش بس را رعایت کندوسازمان بهداشت جهانی نیز پذیرفته است که در اجرای این طرح مشارکت فعال داشته باشد.
حدادی همچنین اعلام کرد بمنظور کمک به مردم مسلمان ومحرومی که طی جنگهای ده ماهه گذشته در کاب اسیب دیده اند ایران در چند روز اینده دهها تن مواد غدائی ودیگر کالاهای صروری بین انها توزیع می کند.
سفیر ایران گفت ایران در طی 2 سال گذشته از راه هوائی کمکهای مختلف غذائی / داروئی وپوشاکی برای مردم مسلمان افغانستان ارسال می کرده است و ودر جنک اخیرکابل که بر اثران پروازهای بین المللی در فرودگاه کابل با مشکل روبرو شد جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که با برقراری خط پرواز کمک رسانی به فرودگاه پیشاور وانتقال دهها تن مواد غذائی / چادر / دارو وپوشاک وپتوبرای مهاجرین نبردهای کابل به یاری مردم مسلمان افغانستان شتافت.
حدادی اصافه کرد اکنون نیز ما به عنوان اولین میانجی برای برقراری صلح واتش بس در جنک دهه ماه گذشته این کشور از هر اقدام صلح جویانه برای پایان دادن به جنک داخلی واستقرار صلح وثبات دراین کشورپشتیبانی کرده وطرفهای درگیررا به حل اختلافات از طریق مذاکره وتفام دعوت می کنیم .
حدادی در زمینه تلاشهای صلح جویانه وانساندوستانه جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران افغانستان اظهار داشت که سفارت جمهوری اسلامی ایران علیرغم جنک شدید موجود درکابل ومشکلات مختلف در طول ده ماهه گذشته به عنوان تنها سفارت فعال در پایتخت افغانستان به کار خود ادامه داد .
زیراما مصمم بودیم که در کابل ودر کنار برادران وخواهران افغانی خود برای ایجاد تفاهم ودوستی وصلح تلاش کنیم.
سفیر ایران افزود ما تصمیم داریم ظرف روزهای اینده با برهان الدین ربانی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان وگلبدین حکمتیار نخست وزیر این کشور ملاقات کنیم ویکبار دیگرمذاکرات جدی با انها در جهت برقراری اتش بس وصلح به عمل اوریم .
وی افزود بر مبنای پیشنهادهای علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر کنفرانس اسلامی در اسلام اباد ما اماده هستیم که طرح برگزاری مذاکرات غیر مستقیم بین طرفهای درگیر در افغانستان را دنبال کنیم .
وی یاد اور شد طرح واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان افغانستان به طور رسمی روز شنبه اینده با حصور دکتر ملک افصلی معاون وزیر بهداشت ودرمان جمهوری اسلامی ایران ونمایندگان سازمان بهداشت جهانی در شهر جلال اباد اغاز خواهد شد.
۰ نفر