۷ اسفند ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5858264
T T
۰ نفر
یک استاد دانشگاه : مسلمانان 10 نوع عدل را دراثار خود مورد بررسی قرار داده اند # تهران - ایرنا هفتم اسفندماه 74 برابر با 26 فوریه 1996 دکتر همایون همتی یکی از استادان دانشگاه روز دوشنبه در همایش عدالت در روابط بین الملل و بین ادیان مساله عدل در میان مسلمانان را متنوع و گسترده توصیف کرد و گفت متکلمان و عارفان مسلمان بطوراجمال 10 نوع عدل را دراثار خود مورد بررسی قرار داده اند .
وی در مقاله خود تحت عنوان " ریشه ها و مفهوم عدالت در تفکر اسلام ، عرفان و کلام " افزود عارفان و متکلمان مسلمان دراثارخود به عدل وجودی ، فرجام شناختی، عدل سیاسی ،اجتماعی ، مناسکی ، عدل الهی ،اخلاقی ،اقتصادی ، قضایی ، حقوقی و عدل معرفت شناختی در اثار خود بسیار پرداخته اند.
همایون همتی اضافه کرد هر چه از فلسفه اسلامی فاصله می گیریم و به علم کلام و فقه اسلامی نزدیک می شویم ازابعاد فلسفی و انتزاعی و مفهومی عدل دور شده و به ابعاد سیاسی و اجتماعی عدالت نزدیکتر می شویم .
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه متکلمان مسلمان غالبا یکی از دو نظریه افلاطونی یا ارسطویی را در تعریف عدالت پذیرفته اند گفت برخی از متکلمان مسلمان عدل را به معنای " وضع اشیا در موضع انها" گرفته و برخی نیز عدل را به مفهوم " اعطای حق هر صاحب حقی به او " بکاربرده اند.
وی اضافه کرد تعریف عدل به مساوات و برابری یارعایت انصاف ، مدارا، مروت و نرمی ، تناسب و توازن ، موزون بودن ، رعایت استحقاق ها و مانند اینها همگی مبتنی بر پیش فرضهای معرفت شناختی ویژه ای است که متاسفانه در اثارمتکلمان گذشته تعیین و تنقیح نشده و تبیین و توجیه دردست انها باری است که بر دوش متکلمان مسلمان متعهد و معاصراست تا با تلاش عالمانه بدوراز تعصب و مجهزشدن به ابزارلازم به انجام این مهم همت گمارند.
۰ نفر