۲۱ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5851865
T T
۰ نفر
اجلاس هماهنگی وزیران خارجه گروه تماس اسلامی در کوناکری تشکیل شد # کوناکری - ایرنا21/9/74 برابر با12 دسامبر 1995 اجلاس هماهنگی وزرای امورخارجه کشورهای عضو گروه تماس اسلامی عصرروز دوشنبه در حاشیه بیست و سومین اجلاس وزیران خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در کوناکری پایتخت گینه تشکیل شد.
در این نشست علی اکبر ولایتی وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه و روسای هیاتهای نمایندگی کشورهای پاکستان ، ترکیه ، مالزی ، مصر ، مراکش ، عربستان ،سنگال و بوسنی هرزگوین اخرین هماهنگی ها را برای نشست مشترک چهارشنبه اینده با وزیران خارجه گروه تماس غربی به عمل اوردند.
قرار است در اجلاس مشترک چهارشنبه که درپاریس برگزار می شود ،وزرای خارجه گروه تماس اسلامی بانمایندگان کشورهای آمریکا ، آلمان ، انگلیس ، فرانسه و ایتالیابه تبادل نظر بپردازند.
ولایتی در نشست هماهنگی تاکید کرد به رغم انکه مقام های بوسنی توافقنامه "دیتون "را تنها برای نیل به صلحپذیر فته اند ، کشورهای اسلامی بایستی به تعقیب برنامه ها و تلاشهای خود به منظور بازسازی بوسنی درابعاد اقتصادی و نظامی کمک کنند زیرا درصورت عدم توازن نظامی مسلمانان بوسنی باردیگر قربانی تجاوز صربها خواهند شد.
ولایتی افزودبراین اساس درچارچوب گروه تماس اسلامی و گروه تماس بسیج کمک به بوسنی که اخیرا در تهران تشکیل شده ، باید به فعالیت های خود ادامه دهیم .
وزیر امورخارجه ایران در مورد نشست مشترک گروه تماس اسلامی و غرب گفت در این نشست باید سوولات اساسی در خصوص مساله بوسنی ازجمله ضرورت حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت بوسنی ،حفظ وحدت سارایوو به عنوان پایتخت بوسنی و دیگر موضوعات اساسی که در توافقنامه صلح اخیر روشن نشده مطرح و مباحث را درجهت صحیح هدایت کنیم .
وی مساله مجازات جنایتکاران جنگی را از دیگر موارد مهم دانست و گفت ما به عنوان کشورهای مسلمان باید از کشتار و قتل و عام مسلمانان با تعقیب جدی موضوع جلوگیری نماییم .
ولایتی تصمیم گروه تماس اسلامی مبنی بر لغو تحریم تسلیحاتی بوسنی را در تغییر شرایط در روند تحولات به نفع مسلمانان بوسنی دانست و ان را سرنوشت ساز خواند.
دکتر ولایتی دراین اجلاس که در"کاخ ملتها" در کوناکری تشکیل شد ،خواستار وحدت نظر مسلمان در همه امور شد و گفت که اگر مسلمانان با وحدت به تلاشهای خود ادامه دهند ، جهان نخواهد توانست نسبت به نظرات 52 کشور اسلامی در قبال بوسنی بی اعتنا باشد.
/ع ک /
۰ نفر