۱۶ آبان ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5849193
T T
۰ نفر
تاکید سه کشور ساحلی دریای خزر بر ضرورت تدوین رژیم حقوقی این دریا # تهران - ایرنا 16/8/74 برابر با 7 نوامبر 1995 معاونین وزیران خارجه ایران ،ترکمنستان و قزاقستان روز سه شنبه در پایان نشست خود در عشق اباد پایتخت ترکمنستان با انتشاراعلامیه ای تاکید کردند که رژیم حقوقی دریای خزر باید بر اساس اتفاق ارای کشورهای ساحلی تدوین و تنظیم شود.
دراین اعلامیه همچنین موافقت شده است که اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای ساحلی دریای خزر قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار شود.
این اعلامیه کشورهای ساحلی دریای خزر را مسئول حفظ محیط زیست این دریا معرفی می کند و برای هماهنگی اقدامات کشورهای ساحلی ، تاسیس سازمان همکاری دولتهای ساحلی دریای خزر را ضروری می داند.
"محمود واعظی "معاون وزیر امورخارجه ایران که دراین نشست حضور داشت ابراز امیدواری کرد نشست عشق اباد زمینه ساز تبدیل خزر به دریای صلح ،دوستی ،ثبات و همکاری میان کشورهای ساحلی ان شود.
وی همچنین در حاشیه این نشست با "گیزاتف " همتای قزاق خوددر خصوص اخرین تحولات پیرامون چگونگی تاسیس سازمان همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر و تنظیم رژیم حقوقی این دریا گفتگو و تبادل نظر کرد.
"واعظی" و "گیزاتف" تنظیم مکانیزمی به منظور تبادل نظر منظم میان مقامهای دو کشور را ضروری عنوان کردند و تصمیم گرفتند برای پیگیری اجرای تفاهمات انجام شده و زمینه سازی سفر رئیس جمهوری قزاقستان به ایران تمهیدات مقتضی به عمل اید.
چشم انداز همکاریهای نفتی دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که دراین دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف ان را یکی از زمینه های بسیار مساعد توسعه روابط عنوان کردند.
معاونین وزیران امورخارجه ایران و قزاقستان همچنین در این دیدار بر حل و فصل بحران تاجیکستان از طریق مذاکره و به طور مسالمت آمیز تاکید کردند.
دراین دیدار ،تسریع در برگزاری دور پنجم مذاکرات دولت و معارضین ،عامل مهمی جهت حرکت به سمت پایان مناقشه تاجیکستان تلقی شد.
زمینه همکاری فرهنگی میان دو کشور بر مبنای اشتراکات تاریخی از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت .
دراین مذاکرات عنوان شد به منظور بزرگداشت چهره"ابای " اندیشمند و متفکر اسلامی قزاقستان مراسم ویژه ای بزودی درایران برگزار شود.
۰ نفر