۱۱ آبان ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5848735
T T
۰ نفر
گورباچف : روسیه نیازمند احیای روابط فروپاشیده خودبا اروپای شرقی است # مسکو - ایرنا 11/8/74 برابر با دوم نوامبر 1995 میخاییل گور باچف اخرین رییس جمهوری شوروی سابق با انتقاداز سیاستهای دولت روسیه در برخورد با اروپای شرقی تاکیدکرد روسیه اکنون برای حراست از چارچوب امنیتی و اقتصادی خود به شدت نیازمند احیای روابط از هم گسسته خودبااروپای شرقی است.
گورباچف روز چهار شنبه در "کنفرانس بررسی روابط روسیه و اروپای شرقی" در محل بنیاد گورباچف اظهار داشت ده سال پیش هنگام اعلام اغاز پرسترویکا اتحاد شوروی به طور داوطلبانه حق مداخله در امور داخلی کشورهای اروپای شرقی را از خود سلب کرد اما دولت روسیه باعث بروزترس و عدم اعتماد در میان رهبران این منطقه نسبت به روابط با جانشینان ابر قدرت سابق شد.
وی افزود احیا روابط با اروپای شرقی اهمیت استراتژیک فراوانی برای روسیه دارد و دو طرف با توجه به عدم اجازه ورود به بازارهای غربی میتوانند احتیاجات متقابل همدیگر رارفع کنند.
گورباچف باانتقاد ازتوسعه پیمان ناتو به اروپای شرقی تاکید کرد وجود اروپای بزرک و امنیت جهانی بدون به حساب اوردن نقش روسیه غیر ممکن است.
وی افزود این حرکت باتهدید منافع حیاتی روسیه زمانی انجام میشود که پیمان نظامی ورسای و اتحاد جماهیر شوروی از بین رفته اند و هیچ خطری امنیت منطقه را به خطر نمی اندازد.
وی هشدار داد هیچ کس به امریکا اجازه اداره انحصاری جهان را نداده است و من بارها این نکته را در ملاقات باجورج بوش مطرح کرده بودم.
وی گفت توسعه طلبی ناتو نمی تواند روسیه را در انزوا قراردهدچون در مقابل این گونه حرکات سازمانهای دفاعی منطقه ای بوجود خواهند امد.
گورباچف تاکید کرد همگرایی و تحکیم روابط ،منافع روسیه و اروپای شرقی را تضمین میکنند و رهبران اروپای شرقی باید حداکثر سعی خود را در از بین بردن سو تفاهم و عدم اعتماد متمرکز کنند.
اولک باگامالف معاون کمیته امور بین الملل دومای روسیه نیزاز عملکرد سیاستمداران کشورش در رفتار با اروپای شرقی انتقاد کرد و اظهار داشت روسیه با گرایش به غرب باعث بروز عدم اعتماد در میان رهبران اروپای شرقی شده است .
وی احیا روابط محکم اقتصادی بین روسیه و اروپای شرقی را بعید دانست و اظهار داشت روسیه با طمع بدست اوردن ارزهای خارجی سیستم مبادلات پایاپای کالا در این منطقه رااز بین برده و بزرگترین خسارت را به اقتصادخود وارد کرده است.
به گفته این مقام دوما همچنین قطع روابط فرهنگی بین این دو منطقه باعث تشدید روحیه ضد روسی در شرق اروپا و تاثیر عمیق ان برتصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت مردان این منطقه شده است.
وی اعلام کرد روسیه از این پس کوشش خواهد کرد به عنوان یک سیاست کلی با از بین بردن سوء ظن روابط دوستانه و برابری رابا اروپای شرقی احیا کند.
سر گیی یوشنکو رییس کمیته امور دفاعی دومای روسیه نیزنیت توسعه پیمان نظامی ناتو به شرق اروپا رابازگشت جهان به جنک سرد نامید.
وی به دولت های اروپای شرقی هشدار داد که ابراز علاقه مندی انها به همکاری با پیمان ناتو در درجه اول بزرگترین خطرامنیتی را برای خودشان بوجود خواهد اورد.
رییس کمیته امور دفاعی دوما افزود غرب در عمل بسیاری از تعهدات خود را در برابر کشورهای اروپای شرقی انجام نخواهد داد ودولت های این منطقه نیز توان مالی انجام ان را نخواهد داشت وی گفت غرب بخوبی می داند مقابله جویی با روسیه بر سر شرق اروپا به ضرر خودش تمام خواهد شد چون روسیه در این صورت نیروهای خود را در جنوب مستقر و از امضا پیمان سالت 2 امتناع خواهد کرد.
یانیش باروباش نماینده دولت مجارستان نیز در سخنانی برتصمیم قاطع کشورش در عضویت ناتو تاکید کرد وی گفت اروپای شرقی از روسیه روی برگردانده است و اگر رفراندوم سرتاسری برگزار شود همه اهالی ان از پیمان ناتو و غرب طرفداری خواهند کرد.
به گفته باروباش پیمان نظامی ناتو خواسته های امنیتی مجارستان را تامین می کند و روسیه با توجه به ضعف شدید اقتصادی نباید دست به مسابقات تسلیحاتی بزند.
زاخاری زاخایف نماینده دولت بلغارستان نیز روسیه را مسئول بحران و تشنج فعلی در اروپا دانست.
وی گفت مردم کشورش برای تحولات چند سال اخیر بهای گزافی را پرداخته اند و سیاست های افراطی روسیه در اروپای شرقی انها را به طرفداری از پیمان نظامی ناتو متمایل کرده است به گفته نماینده بلغارستان روسیه به دلیل فقدان دیدگاه وچارچوب مشخص در سیاست خارجی نه تنها در اروپای شرقی بلکه در جنک خلیج فارس نیز نتوانسته است مسئولیت و تعهدات خود را ایفا کند.
وی افزود هر چند سیاستمداران روسیه توسعه طلبی ناتو راتهدیدی بر علیه کشورشان می دانند اما در عمل به امریکااین اجازه را داده اند تا بدون داشتن هر گونه رقیبی خواسته های خود را به دیگران تحمیل کنند.
زاوخایف با تاکید بر اینکه توسعه ناتو نتیجه سیاست های اشتباه روسیه بوده است اظهار داشت امریکا در این ورطه اجازه انتقام جویی بر علیه دشمنان خود را می یابد و بلغارستان در عرصه این هرج و مرج جهانی خواستار تضمین هایی برای حفظ امنیت ملی خود می باشد.
۰ نفر