۲۶ مهر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5847499
T T
۰ نفر
دستور شناسایی عاملان بمباران روستاهای چچن صادر شد # مسکو - ایرنا 26/7/74 برابر با 18 اکتبر 1995 اولک لبوف نماینده ویژه بوریس یلتسین رئیس جمهوری روسیه در امور چچن روز سه شنبه فرمان اغاز تحقیق درباره عاملان بمباران های اخیر سه روستای جمهوری چچن را صادر کرد.
روستاهای روشنی چو ، دارگو و خارسنوی چچن در هفته گذشته بوسیله هواپیماهای ناشناس بمباران و طی ان حداقل 90 نفر از اهالی این روستاها کشته و زخمی شدند.
مقامات روسیه به شدت منکر انجام این حملات توسط هواپیماهای ارتش این کشور شدند و موضوع اخیر به صورت معمای بزرگی درچچن مطرح شده است لبوف صبح روز سه شنبه گفته بود که بوریس یلتسین پیشتر طی فرمانی هر گونه حمله هوایی به چچن را ممنوع کرده است و موضوع حملات اخیر توسط دادستانی محل بررسی خواهدشد.
برخی از مقامات روسیه در ابتدای اغاز این حملات هواپیماهایی را عامل ان دانستند که از فضای جمهوری اذربایجان وارد روسیه شده اند.
این ادعا با برخورد شدید مقامات جمهوری اذربایجان مواجه شد.
در این حال ژنرال اناتولی اشکیرکو رئیس جدید ستاد مشترک نیروهای نظامی روسیه در چچن اظهار داشت از این پس به عنوان رئیس روسی کمیسیون نظارت بر اتش بس نیزفعالیت خواهد کرد.
وی روز سه شنبه گفت اغاز گفتگو برای حل مسالمت آمیز بحران چچن به حسن نظر رزمندگان چچن بستگی دارد.
گفتگوهای صلح چچن از هفته گذشته با ترور ژنرال اناتولی رومانوف فرمانده سابق ستاد نیرهای نظامی روسیه در چچن وحمله هواپیماهای ناشناس به چند روستای چچن متوقف شد.
در تحولی دیگر اصلان مسخد اف رئیس ستاد فرماندهی رزمندگان چچن روز سه شنبه تصریح کرد تنها کمیسیون مشترک نظارت بر اتش بس که بر اساس قرارداد نظامی مرداد ماه گذشته تشکیل شده است قادر به حفظ امنیت و صلح در چچن می باشد.
وی اظهار داشت اختیارات و توانایی های این کمیسیون ازقابلیت های سلام بیک حاجی اف و عمرخان اورتورخانوف مسوولان حکومت دست نشانده روسیه در چچن بسیار بیشتر است.
ولادیمیر زورین مسوول امور اجرایی فدرال چچن روز شنبه در دیدارهای جدا گانه ای با اصلان مسخد اف رئیس ستاد فرماندهی رزمندگان چچن و ساندر مسزاروس میانجی کنفرانس همکاری و امنیت اروپا در چچن زمینه های از سرگیری فعالیت کمیسیون نظارت براتش بس را بررسی کرد.
وی پس از این گفتگوهای اعلام کرد طرف ها برغم تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران زمانی را درجهت اغاز گفتگو هاتعیین نکردند.
زورین با توجه به اینکه گفتگوهای اینده در خارج از چچن برگزار خواهد شد اظهارداشت مسئله مهم در این راستانه محل مذاکرات بلکه نتایج ان می باشد.
در اخرین تحول ویاچیسلاو میخاییل اف رییس هیات نمایندگی روسیه در گفتگو های صلح به منظور مذاکره با مقامات ارشد دولت درباره از سرگیری مذاکرات صلح از گروزنی عازم مسکو شد.
۰ نفر