۱۸ مهر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5846847
T T
۰ نفر
نیویورک تایمز: اختلافات مسلمانان و کرواتها در عرضه نظامی بوسنی به مرحله بحرانی رسیده است # نیویورک - ایرنا 18/7/74 برابر با 10 اکتبر 1995 اختلافات مسلمانان و کرواتها در عرصه نظامی بوسنی هرزگوین به مرحله بحرانی رسیده و تلاش امریکا برای کاهش تشنجات بین دوطرف که برای تداوم مذاکرات صلح حیاتی است تاکنون بجایی نرسیده است.
روزنامه نیویورک تایمز در شماره روزدوشنبه خود طی مقاله ای بااعلام این مطلب نوشت : دولت امریکا برای حل اختلافات موجود و آرام کردن اوضاع یک ژنرال بازنشسته ارتش امریکا به نام " جان سیوال" رابه غرب بوسنی هرزگوین اعزام کرده است ، لیکن تلاشهای وی برای جمع کردن وملاقات با فرماندهان نظامی ارتش بوسنی ( مسلمانان ) و شبه نظامیان کروات بوسنی در شهر نوری تراونیک در غرب بوسنی در زیر یک سقف تاکنون به جایی نرسیده است.
بنوشته این روزنامه عملیات مشترک مسلمانان و کرواتها در غرب بوسنی هرزگوین که موجب آزادی بخشهای وسیعی ازمناطق اشغالی گردید سرآغازاختلاف بین دوطرف که یک دیگر را متهمبه سوء استفاده ازموقعیت نظامی خودمی کند، می باشد.
ژنرال " رسیم دلیچ" فرمانده کل ارتش بوسنی هرزگوین در اولین ملاقات خود با ژنرال " سیوال" از اینکه طرح عملیات مشترک در ستاد ارتش کرواسی تدوین و تنها 36 ساعت قبل از شروع عملیات به اطلاع ارتش بوسنی هرزگوین رسیده است ، شدیدا انتقاد کرد.
این مسئله باعث شد زمانی که عملیات آغازگردید رقابت شدیدی بین دوطرف ( مسلمانان و کرواتها) برای تصرف مناطق بیشتری ازغرب بوسنی هرزگوین آغاز شود ودربرخی مناطق ازجمله جنوب شهرهای " یائیس " و " بوسانسکی پترواچ" به رویارویی نظامی انجامد.
مسلمانان ، شبه نظامیان کروات را متهم می کنند که باعقب نشینی عمدی از شهر " مارکونیچ گراد" و واگذاری مجدد آن به صربها وضعیت آسیب پذیر ی برای ارتش بوسنی در محور" بیهاج - زینچا" ایجاد کرده اند.
شهر یائیس از جمله مناطقی است که می تواند به یک درگیری خونین بین دوطرف برسرتسلط برآن بیانجامد.
شبه نظامیان کروات با حمایت ارتش کرواسی در اولین مرحله از عملیات شهر یائیس که اکثریت جمعیت آن را تا قبل از شروع جنگهای یوگسلاوی سابق ، مسلمانان تشکیل می دادند، به تصرف خود در آوردند.
کرواتها با بستن راههای ارتباطی شهر و ایجاد مواضع دفاعی در برابر ارتش بوسنی هرزگوین از ورود آوارگان و رانده شدگان مسلمان به داخل شهر خود جلوگیری می کنند.
اکثرسربازان تیپ 705 ارتش بوسنی هرزگوین که هم اکنون درجنوب شهریائیس مستقرمی باشدراجوانانی تشکیل می دهند که توسط صربهاازاین شهررانده شده اند.
کرواتهابه این بهانه که مسلمانان خانه شهروندان کروات درشهر"بوگویانو" را اشغال کرده اند از ورود ارتش بوسنی به شهریائیس جلوگیری می کنند.
مقامات دولت امریکا اعتراف می کنند که فدراسیون مسلمانان - کرواتهای بوسنی هرزگوین در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و بیم آن می رود که با برافروخته شدن آتش جنک بین دوطرف ، فدراسیون بوسنی هرزگوین که اساس طرح صلح امریکا را تشکیل می دهد متلاشی گردد.
بگفته یکی از اعضای هیات امریکایی در منطقه عملیات مشترک اخیر موجب تحریک زخمهای کهنه شده است و این نگرانی وجود دارد که با از سرگیری جنگها بین مسلمانان و کرواتها، اوضاع بوسنی هرزگوین به نقطه آغازین (درگیری سه طرف ) بازگردد.
نیویورک تایمز در خاتمه می نویسد: " تلاشهای دیپلماتیک امریکا برای کاهش تشنج بین مسلمانان و کرواتها نیز به جایی نرسیده است و ابتکار ژنرال " سیوال" برای ملاقات " مارث سیلادزیچ" نخست وزیر بوسنی هرزگوین و " کریزمیر زوباک" عضو کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین در شهر سارایوو نیز بدلیل مخالفت " سیلادزیچ" به شکست انجامید.
۰ نفر