۸ مهر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5846106
T T
۰ نفر
نماینده ایران :موفقیت معاهده سلاحهای متعارف مشروط به حسن نیت کشورهای غربی است 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 وین - ایرنا8/7/74 برابر با30 سپتامبر 1995 سیروس ناصری نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر ملل متحد در ژنو موفقیت معاهده بخش خاصی از سلاحهای متعارف به ویژه در زمینه منع مین های ضد نفر را مشروط به حسن نیت کشورهای غربی دانست.
ناصری که ریاست هیات اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس بازنگری معاهده سلاحهای متعارف را به عهده دارد در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت .. این معاهده در سال 1980 میلادی وضع شده و بنیانگزاران ان کشورهای غربی هستند.
وی افزود بخش عمده معاهده مذکور اختصاص به مین هایی دارد که قابل ردگیری و خنثی شونده نیستند .
ناصری گفت بکارگیری این قبیل مین ها تا سال های متمادی پس از خاتمه درگیری های نظامی موجب وارد امدن تلفات جانی و صدمه های مالی به انسان های بی گناه می شود.
وی گفت.. مین های که خود خنثی شونده هستند با برخورداری از مدارهای الکترونیک پس از مدت معینی خود بخود از کار می افتند و با استفاده از این قبیل مین ها میتوان از وارد شدن خسارت های مالی و جانی در زمانی که جنک و درگیری خاتمه یافته است جلوگیری کرد.
ناصری اظهار داشت .. تفکر منع مین های غیر خود خنثی شونده یک تفکر انساندوستانه است لیکن کشورهای در حال توسعه نسبت به نیت غربی ها از طرح این معاهده بد بین هستند.
ناصری همچنین اظهار داشت .. کشورهای در حال توسعه که از تکنولوژی مین های خود خنثی شونده برخوردار نیستند از این میترسند که با ممنوعیت بکارگیری مین های عادی مجبور به خرید مین های خودخنثی شونده از کشورهای پیشرفته شوند و به این کشورها وابسته تر شوند. از این رو در صورتی که کشورهای پیشرفته در اجرای معاهده منع مین های عادی حسن نیت داشته باشند این توقع وجود دارد که فن ساخت مین های خود خنثی شونده را در اختیار کشورهای در حال توسعه نیز قرار دهند.
وی افزود.. کشورهای پیشرفته در همین راستاباید تکنولوژی و ابزار اکتشاف و خنثی کردن میدان های مین را نیز به کشورهایی که با معضل وجود میدان های گسترده مین در خاک خود مواجهند انتقال دهند.
ناصری با تاکید بر اینکه "وجود این میدان های مین تلفات جانی فراوانی به مردم بی گناه کشورهای در حال توسعه وارد می کند" افزود جمهوری اسلامی ایران تا حدودی از فن کشف و خنثی سازی میدان های مین برخوردار است لیکن تا کنون تنها قریب یک سوم از 16 میلیون مین کار گذاشته شده از سوی عراق در خاک خوراخنثی کرده است.
وی افزود کشورهای غربی باید امکانات مالی نیز در اختیار آن دسته از کشورهای در حال توسعه که قادر به تامین هزینه اکتشاف میادین مین خود نیستند نیز قرار دهند.
ناصری در ادامه سخنانش گفت ..طبق بر اورد سازمان ملل در صورتی که روند اکتشاف مین در جهان با سرعت کنونی ادامه یابد و فرض شود هیچ میدان مین جدیدی بوجود نخواهد امد، خنثی سازی میدان های مین فعلی 1000 سال بطول خواهد انجامید.
وی اظهار داشت.. در صورتی که کنفرانس جاری بازنگری معاهده بخش معینی از سلاحهای متعارف موفق شود در زمینه های اشاره شده به توافق دست یابد امکان افزایش کشورهای امضاکننده آن نیز وجود خواهد داشت.
در حال حاضر تنها 49 کشور که اک ثرا کشورهای غربی هستند این معاهده را امضا کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان ناظر در کنفرانس مذکور حضور دارد و هنوز این معاهده را امضا نکرده است.
ناصری اظهار داشت ..جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی معاهده مذکور است و پیوستن کشورمابه ان به نتیجه این بررسی ها بستگی دارد.
وی خاطرنشان ساخت.. غربی ها میدانند که در صورت پیوستن ایران به این معاهده بسیاری از کشورهای جهان سوم به پیروی از ایران به این معاهده خواهند پیوست ، بنابراین روی نظرات ایران با جدیت بحث و بررسی بعمل می اید.
ناصری در پایان گفت .. گرچه جمهوری اسلامی ایران عضو این معاهده نیست لیکن نقش بسیار فعالی در جریان کنفرانس جاری ایفا می کند.
کنفرانس بازنگری معاهده بخش معینی از سلاحهای متعارف روز /دوشنبه/ گذشته در وین اغاز به کار کرد. این کنفرانس به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت.
۰ نفر