۲۴ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5844882
T T
۰ نفر

تحلیل وال استریت ژورنال از روابط امریکا و چین

۲۴ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5844882
تحلیل وال استریت ژورنال از روابط امریکا و چین # نیویورک - ایرنا24/6/74 برابر با15 سپتامبر 1995 پکن به امید گرفتن امتیاز در دیدار احتمالی بیل کلینتون و جیانک زمین روسای جمهوری امریکا و چین ، از واشنگتن می خواهدباردیگررسما تایوان را بخشی از خاک چین اعلام کند و می گوید چنین اقدامی ممکن است به رفع ماهها خصومت در دو سوی اقیانوس ارام کمک کند.
روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی در مورد اخرین تحولات درروابط پکن و واشنگتن اضافه می کند مقامات امریکا می گویند پکن مایل است هرگونه اجلاس آتی سران امریکا و چین با بیانیه مهمی که به عنوان چهارمین بیانیه مشترک دو کشور شناخته خواهد شد همراه باشد. سه بیانیه مشترک قبلی پایه و اساس روابط امریکا و چین در عصر جدید هستند.هرچند که چین هنوز هیچگونه درخواست رسمی در این مورد مطرح نکرده است ولی بگفته دیپلماتهای امریکا، پکن درصدد دستیابی به چنین سندی است.
اشتیاق پکن به اعلام رسمی سیاست امریکا در قبال چین و تایوان اختلاف پکن و واشنگتن راموردتاکید قرار داده است. وزارت امورخارجه امریکامخالف هرگونه بیانیه مشترکی است که در آن حصول پیشرفت در مسائل مورد اختلافی که برای امریکا حیاتی هستند نظیر فروش موشک از سوی چین به پاکستان ، فروش هسته ای چین به ایران و مسئله حقوق بشرتشریح نشود.
اما مقامات چین بر این درخواست خود سخت تاکید دارند ومی گویندچنین بیانیه ای می تواندبه برقراری توازن در آنچه که طی ماههای اخیر به عمده ترین روابط خصمانه در جهان تبدیل شده است کمک کند. یک سخنگوی وزارت امورخارجه روز سه شنبه در پاسخ به سوالی در موردبیانیه قبلی گفت.." برخورد صحیح با این مسئله مبنای اصلی اعاده روابط است." در این بیانیه ها ، امریکا تایید کردچین و تایوان هردوپذیر فته اند که تنها یک چین وجود داردوتایوان جزئی از خاک آن است، چین تایوان را یک استان شورشی خود می داند.
در پس این موضوع مناقشه لطمه زننده ای وجود دارد که از ماه مه گذشته بعد ازموافقت دولت امریکا با دادن ویزا به لی - تنک هویی رئیس جمهور تایوان برای شرکت دریک گردهمایی دانشگاهی در گرفت. لی خواستار خودمختاری و به رسمیت شناخته شدن بین المللی تایوان ازجمله احراز یک کرسی در سازمان ملل است.
چین پس از این ارزیابی که دیدار لی به تشویق واشنگتن صورت گرفته است سفیرش در واشنگتن را فراخواند، مانع ورود سفیرجدیدامریکا به پکن شد، همکاری نظامی با پند5 درجریان است." دیدارکم سروصدای دالایی لاما از کاخ سفید نیز می تواند به بخت برگزاری اجلاس سران دو کشور لطمه واردآورد. رهبرروحانی تبعیدی تبت روز چهارشنبه ملاقاتهای کوتاهی با کلینتون و ال گورمعاون وی انجام داد.
طرح برگزاری اجلاس سران ماه گذشته هنگام دیدار" پتر تارنوف" معاون وزیر امورخارجه امریکا از پکن برای فرونشاندن آتش اختلاف دو کشور مطرح شد.
تصمیم گیری درمورد اجلاس سران احتمالا در جریان ملاقات وارن کریستوفر وزیر امورخارجه امریکا و چیان کیچن همتای چینی وی در تاریخ 27 سپتامبر( پنجم مهرماه ) انجام خواهد شد.
۰ نفر